Prečítajte si rozhovor so speváčkou Petrou Maxin-Čegiňovou.
Autor Juraj Soviar
Bratislava 4. októbra (Teraz.sk) – V týchto dňoch ešte stále dostáva pozitívne ohlasy na čerstvú úspešnú premiéru muzikálu Matúš Čák Trenčiansky. Pre muzikálový svet ju objavil režisér Jozef Bednárik. Petra Maxin-Čegiňová v rozhovore pre Teraz.sk hovorí o muzikáloch, rodnom meste a záľubách.
Pre divadelný a muzikálový svet ťa objavil režisér J. Bednárik, keď si mala 15 rokov. Kde a za akých okolností k tomuto osudovému stretnutiu prišlo?
Bola to skôr náhoda. Moja spolužiačka o tomto konkurze vedela, ja nie. No povedala mi o tom konkurze v deň konania asi o 11.00 hod. Čiže dá sa povedať takmer pred koncom. Napriek tomu som tam šla. Nepripravená, doslova s tým, že odvážnym šťastie praje, a keby že som o tom vedela, čo si treba pripraviť, tak by som si to isto nacvičila. Takto som predstúpila pred nebohého Jožka Bednárika a choreografa J. Ďurovčíka. Im sa asi moja odvaha zapáčila. Nechali ma totiž zaspievať improvizovanú pieseň. ( Spievala som Knížku snů z Bedárov) a do toho mi „ Beďo“ kričal a teraz sa smej! A predstav si, že ti práve umrela mama a Ty sa z toho ešte viac smej! A teraz urob kotúľ a spievaj ďalej a hneď mlynské kolo! A potom už len ako sa voláš ešte raz prosím ťa? Ja na to Čegiňová. „Beďo“ na to, k..a Čegiňová ty máš ale dlhé meno, odteraz Ťa budem volať ČEGI. A takto ma v divadlách odvtedy všade aj volajú :-D. V ten istý deň som už na Beďov podnet utekala ešte na jeden konkurz, o ktorom som tiež nevedela. Povedal mi : „Máš nádhernú češtinu, dievčisko jedno talentované, ja im tam zavolám, ale utekaj na konkurz do Prešova! Tam sa konal konkurz do muzikálu Dracula, kde som dostala hlavnú ženskú postavu Lorain. U Beďu v Košiciach som dostala rolu Beth v muzikáli Oliver.
Aktuálny projekt MČT má za sebou veľmi úspešnú premiéru. Každý spevák, herec sa určite teší z novej umeleckej príležitosti. Čím konkrétne oslovila teba táto historická téma a čím postava, ktorú stvárňuješ.
Áno. Mňa tvorba, či už hudobná alebo divadelná z dielne Ľuba Horňáka neskutočne baví. Ľubo má dejiny preštudované veľmi dôkladne. Páči sa mi, že históriu nás Slovákov dáva do povedomia! Vytvára akúsi kultúrno-historickú syntézu, ktorá napriek svojej histórii má nesmierne veľa spoločného so súčasnosťou. Moja postava Izabely ma oslovila kvôli tomu, koľko spoločného s ňou mám. Ako napríklad opatrnosť a nedôvera v skutočnú lásku.
Žijeme úplne v inej dobe. No aj tak, v čom sme podľa teba rovnakí v porovnaní s ľuďmi, ktorí žili v tomto danom historickom období.
Žijeme síce o pár storočí neskôr vo svete plnom divnej technológie, no jedno ostáva vždy nemenné. City, pudy, láska, nenávisť, tvrdohlavosť, pýcha, pád, druhá šanca.
Koľko trvalo skúšobné obdobie tohto projektu?
Šesť intenzívnych týždňov.
Aké bolo zoznámenie sa s autormi?
Moje prvé stretnutie s väčšinou z nich prebehlo už pred niekoľkými rokmi. S niektorými som stále v kontakte a s niektorými to bolo veľmi milé a silné.
Okrem slovenských scén máš za sebou aj úspešné účinkovanie s pražským Divadlom Kalich Praha. V čom sa líši české publikum od toho nášho?
Český divák je spontánnejší, nehanbí sa dať svoje city viac na povrch. Aj keď mi prešovský divák výrazne pripomína toho českého, vždy je tam cítiť ten skok. Slovenský divák sa správa vážnejšie. Málo odvážne.
Mimochodom, Krysař. Vraví sa, že dvakrát nevstúpiš do tej istej rieky, no ty si v muzikáli Krysař účinkovala aj na bratislavskej Novej scéne? V čom bolo to predstavenie iné? A musela si opätovne podstúpiť konkurz?
Prepáč, musím Ťa opraviť. Nie dvakrát, ja som doň vstúpila hneď 4 krát ( Prešov, Bratislava, Praha, Košice) a za každým to bolo iné. Zakaždým som musela prejsť konkurzom. Napriek tomu, že som v ňom už predtým účinkovala. Všetci, hoci na pozvanie autora a režiséra, sme museli prejsť konkurzom. Na Novej scéne boli spolu so mnou herci ako Karol Čálik, Katka Hasprová.. a ďalší.. Postavu Ágnes som vtedy alternovala s Katkou Hasprovou. Menili sa scény, menili sa choreografie, menili sa kostýmy, na Novej scéne dokonca aj režisér! Mimochodom bolo to jediný krát, čo to nerežírovala Mirjam Landa, pôvodne to na Novej scéne mala režírovať Mirjam Landa, no napokon to režíroval Dodo Gombár.
ABBA Slovakia. Komu to napadlo? Neobávali ste sa porovnávania s mnohými zahraničnými verziami?
Ja vravím jedno. ABBA je, bola a bude len jedna. No ak zaniknú revival kapely, Ich hudba sa nebude hrávať, dostávať do povedomia mladým a hudba ABBY zanikne. To si nezaslúži! Je nadčasová! Ja som na tejto hudbe vyrástla ako dieťa. Dcéra bubeníka, počúvala BEATLES, ABBU, QUEEN.. To je hudba, ktorá si zaslúži, aby bola šírená v čo najlepšej kvalite ďalej. Konkurencia je všade! Nie len v revivalových kapelách. Stačí robiť robotu poctivo! Dôkladne a prepracovať do detailov a nech si nás porovnávajú! Myslím, že aj porovnávajú. U týchto verzií to asi bude vždy. Ale naša poctivá práca nás dostala k titulu prvá revival ABBA na preslávenom medzinárodnom festivale, SZIGET 2018.
Kedy si bola naposledy v rodnom Bardejove? Čím je to mesto pre teba magické, príťažlivé?
Pravdu povediac..., pred presťahovaním sa do Bratislavy. Pred nástupom na dlhú 6 týždňovú divadelnú „šichtu“. Takže v júli, v lete. Magické je tým, že tam žijú moji rodičia. No oni dávno vedeli, že ja tam žiť nebudem.. A s mojim povolaním už vôbec nie. Aj keď je to mesto zveľadené, plné histórie a dobrých ľudí. Bardejovské kúpele milujem! Od detstva však veľa cestujem. A v Bardejove som bola skutočne málo. Neprivykla som si naň. Žila som rôzne, no opäť som sa vrátila do Bratislavy, kde som už raz žila. To som v minulosti urobila iba raz. Keď som sa vrátila do Košíc. Tam som prežila najdlhšiu časť svojho života. No každý raz príde v živote do štádia, kedy cíti, že je čas odísť. Ak by to bolo iba na mne, tak som dnes v Prahe, nie v BA, ale život prináša do cesty kompromisy.
Máš čas na svojho koníčka? Kynológiu?
Áno, mám. Je pravda, že nie toľko ako by som chcela, ale vybehnem sem-tam na výstavu za relaxom. Vždy ostávam v strehu čo je TOP. Ktoré línie si roky držia správny požadovaný štandard a typ.
Obľúbená kniha?
Knihy čítam prevažne odborné, týkajúce sa divadla, dramaturgie, réžie... Z dramatikov ma najviac fascinujú Shakespeare, Hugo, Ibsen.. Ďalej čítam knihy z medicíny, ktorá ma berie od detstva a keby ma nezobrali na konzervatórium, tak by som bola šla isto na medicínu. Ale vo všeobecnosti čítam všetko! Dokonca aj vo wellnese :-D! Kdekoľvek mám voľnú chvíľku, tak už čítam nejakú knihu a analyzujem a vŕtam sa v tom, „ co tím chtěl básnik říci?“
Hudba ?
Mám rada prepracované kompozície.. Vypočujem si aj vážnu hudbu ako Mozarta, Chopina, Vivaldiho, Bacha.. Mám rada už spomínanú ABBU, QUEEN, BEATLES, Georga Michaela.. No moje srdiečko obľubuje hudbu ako Pink Floyd, Dream Theater, Imagine Dragon, Evanescence, Awolnation.. Zo slovenských Horkýže slíže a z CZ považujem za génia Dana Landu.
Pre divadelný a muzikálový svet ťa objavil režisér J. Bednárik, keď si mala 15 rokov. Kde a za akých okolností k tomuto osudovému stretnutiu prišlo?
Bola to skôr náhoda. Moja spolužiačka o tomto konkurze vedela, ja nie. No povedala mi o tom konkurze v deň konania asi o 11.00 hod. Čiže dá sa povedať takmer pred koncom. Napriek tomu som tam šla. Nepripravená, doslova s tým, že odvážnym šťastie praje, a keby že som o tom vedela, čo si treba pripraviť, tak by som si to isto nacvičila. Takto som predstúpila pred nebohého Jožka Bednárika a choreografa J. Ďurovčíka. Im sa asi moja odvaha zapáčila. Nechali ma totiž zaspievať improvizovanú pieseň. ( Spievala som Knížku snů z Bedárov) a do toho mi „ Beďo“ kričal a teraz sa smej! A predstav si, že ti práve umrela mama a Ty sa z toho ešte viac smej! A teraz urob kotúľ a spievaj ďalej a hneď mlynské kolo! A potom už len ako sa voláš ešte raz prosím ťa? Ja na to Čegiňová. „Beďo“ na to, k..a Čegiňová ty máš ale dlhé meno, odteraz Ťa budem volať ČEGI. A takto ma v divadlách odvtedy všade aj volajú :-D. V ten istý deň som už na Beďov podnet utekala ešte na jeden konkurz, o ktorom som tiež nevedela. Povedal mi : „Máš nádhernú češtinu, dievčisko jedno talentované, ja im tam zavolám, ale utekaj na konkurz do Prešova! Tam sa konal konkurz do muzikálu Dracula, kde som dostala hlavnú ženskú postavu Lorain. U Beďu v Košiciach som dostala rolu Beth v muzikáli Oliver.
Aktuálny projekt MČT má za sebou veľmi úspešnú premiéru. Každý spevák, herec sa určite teší z novej umeleckej príležitosti. Čím konkrétne oslovila teba táto historická téma a čím postava, ktorú stvárňuješ.
Áno. Mňa tvorba, či už hudobná alebo divadelná z dielne Ľuba Horňáka neskutočne baví. Ľubo má dejiny preštudované veľmi dôkladne. Páči sa mi, že históriu nás Slovákov dáva do povedomia! Vytvára akúsi kultúrno-historickú syntézu, ktorá napriek svojej histórii má nesmierne veľa spoločného so súčasnosťou. Moja postava Izabely ma oslovila kvôli tomu, koľko spoločného s ňou mám. Ako napríklad opatrnosť a nedôvera v skutočnú lásku.
Žijeme úplne v inej dobe. No aj tak, v čom sme podľa teba rovnakí v porovnaní s ľuďmi, ktorí žili v tomto danom historickom období.
Žijeme síce o pár storočí neskôr vo svete plnom divnej technológie, no jedno ostáva vždy nemenné. City, pudy, láska, nenávisť, tvrdohlavosť, pýcha, pád, druhá šanca.
Koľko trvalo skúšobné obdobie tohto projektu?
Šesť intenzívnych týždňov.
Aké bolo zoznámenie sa s autormi?
Moje prvé stretnutie s väčšinou z nich prebehlo už pred niekoľkými rokmi. S niektorými som stále v kontakte a s niektorými to bolo veľmi milé a silné.
Okrem slovenských scén máš za sebou aj úspešné účinkovanie s pražským Divadlom Kalich Praha. V čom sa líši české publikum od toho nášho?
Český divák je spontánnejší, nehanbí sa dať svoje city viac na povrch. Aj keď mi prešovský divák výrazne pripomína toho českého, vždy je tam cítiť ten skok. Slovenský divák sa správa vážnejšie. Málo odvážne.
Mimochodom, Krysař. Vraví sa, že dvakrát nevstúpiš do tej istej rieky, no ty si v muzikáli Krysař účinkovala aj na bratislavskej Novej scéne? V čom bolo to predstavenie iné? A musela si opätovne podstúpiť konkurz?
Prepáč, musím Ťa opraviť. Nie dvakrát, ja som doň vstúpila hneď 4 krát ( Prešov, Bratislava, Praha, Košice) a za každým to bolo iné. Zakaždým som musela prejsť konkurzom. Napriek tomu, že som v ňom už predtým účinkovala. Všetci, hoci na pozvanie autora a režiséra, sme museli prejsť konkurzom. Na Novej scéne boli spolu so mnou herci ako Karol Čálik, Katka Hasprová.. a ďalší.. Postavu Ágnes som vtedy alternovala s Katkou Hasprovou. Menili sa scény, menili sa choreografie, menili sa kostýmy, na Novej scéne dokonca aj režisér! Mimochodom bolo to jediný krát, čo to nerežírovala Mirjam Landa, pôvodne to na Novej scéne mala režírovať Mirjam Landa, no napokon to režíroval Dodo Gombár.
ABBA Slovakia. Komu to napadlo? Neobávali ste sa porovnávania s mnohými zahraničnými verziami?
Ja vravím jedno. ABBA je, bola a bude len jedna. No ak zaniknú revival kapely, Ich hudba sa nebude hrávať, dostávať do povedomia mladým a hudba ABBY zanikne. To si nezaslúži! Je nadčasová! Ja som na tejto hudbe vyrástla ako dieťa. Dcéra bubeníka, počúvala BEATLES, ABBU, QUEEN.. To je hudba, ktorá si zaslúži, aby bola šírená v čo najlepšej kvalite ďalej. Konkurencia je všade! Nie len v revivalových kapelách. Stačí robiť robotu poctivo! Dôkladne a prepracovať do detailov a nech si nás porovnávajú! Myslím, že aj porovnávajú. U týchto verzií to asi bude vždy. Ale naša poctivá práca nás dostala k titulu prvá revival ABBA na preslávenom medzinárodnom festivale, SZIGET 2018.
Kedy si bola naposledy v rodnom Bardejove? Čím je to mesto pre teba magické, príťažlivé?
Pravdu povediac..., pred presťahovaním sa do Bratislavy. Pred nástupom na dlhú 6 týždňovú divadelnú „šichtu“. Takže v júli, v lete. Magické je tým, že tam žijú moji rodičia. No oni dávno vedeli, že ja tam žiť nebudem.. A s mojim povolaním už vôbec nie. Aj keď je to mesto zveľadené, plné histórie a dobrých ľudí. Bardejovské kúpele milujem! Od detstva však veľa cestujem. A v Bardejove som bola skutočne málo. Neprivykla som si naň. Žila som rôzne, no opäť som sa vrátila do Bratislavy, kde som už raz žila. To som v minulosti urobila iba raz. Keď som sa vrátila do Košíc. Tam som prežila najdlhšiu časť svojho života. No každý raz príde v živote do štádia, kedy cíti, že je čas odísť. Ak by to bolo iba na mne, tak som dnes v Prahe, nie v BA, ale život prináša do cesty kompromisy.
Máš čas na svojho koníčka? Kynológiu?
Áno, mám. Je pravda, že nie toľko ako by som chcela, ale vybehnem sem-tam na výstavu za relaxom. Vždy ostávam v strehu čo je TOP. Ktoré línie si roky držia správny požadovaný štandard a typ.
Obľúbená kniha?
Knihy čítam prevažne odborné, týkajúce sa divadla, dramaturgie, réžie... Z dramatikov ma najviac fascinujú Shakespeare, Hugo, Ibsen.. Ďalej čítam knihy z medicíny, ktorá ma berie od detstva a keby ma nezobrali na konzervatórium, tak by som bola šla isto na medicínu. Ale vo všeobecnosti čítam všetko! Dokonca aj vo wellnese :-D! Kdekoľvek mám voľnú chvíľku, tak už čítam nejakú knihu a analyzujem a vŕtam sa v tom, „ co tím chtěl básnik říci?“
Hudba ?
Mám rada prepracované kompozície.. Vypočujem si aj vážnu hudbu ako Mozarta, Chopina, Vivaldiho, Bacha.. Mám rada už spomínanú ABBU, QUEEN, BEATLES, Georga Michaela.. No moje srdiečko obľubuje hudbu ako Pink Floyd, Dream Theater, Imagine Dragon, Evanescence, Awolnation.. Zo slovenských Horkýže slíže a z CZ považujem za génia Dana Landu.