Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Publicistika

MINISTER ŠKOLSTVA P. PLAVČAN: Víťazmi rozpočtu sme všetci

Minister školstva Peter Plavčan (nom. SNS) v Tablet.tv Foto: TABLET.TV

Dostať rezort školstva zo štádia konfrontácie k spoločnému hľadaniu východísk pre reformu, aj financovanie učiteľských platov, bolo náročné, povedal v TABLET.TV minister školstva P.Plavčan (nom. SNS).

Bratislava 25. januára (Teraz.sk) – Rezort školstva, vedy, výskumu a športu získal v rozpočte na tento rok o 200 miliónov eur viac a spolu s prostriedkami, ktoré získalo ministerstvo vnútra, bude tento rok na vzdelávanie až o 300 miliónov viac ako vlani. „Víťazom rozpočtu sme všetci,“ povedal v TABLET.TV minister školstva Peter Plavčan (nom. SNS), podľa ktorého budú finančné prostriedky na podporu výchovy a vzdelávania využité v záujme celej spoločnosti.

So slovami premiéra Roberta Fica (Smer-SD), že školstvo je víťazom tohoročného rozpočtu, sa teda podľa neho dá do istej miery súhlasiť. Ale napríklad vyhodnotenie plnenia poslednej dlhodobej reformnej koncepcie Milénium podľa Plavčana ukázalo, že niektoré úlohy sa síce podarilo naplniť, ale mnohé iné nie. A zhodou okolností to boli práve tie, ktoré si vyžadovali väčšiu finančnú investíciu.

Ak má byť nová koncepcia realizovaná dôslednejšie, bude si to podľa neho aj v ďalších rokoch vyžadovať investície. „Ak budeme chcieť realizovať reformu tak, ako ju navrhujú experti na okrúhlych stoloch, budeme potrebovať podstatne viac peňazí,“ priznal Plavčan. Dodal, že ak má vláda a parlament vychádzať školstvu v tomto smere v ústrety, bude ich treba presvedčiť, že to má zmysel a kvalita školstva sa zlepšuje.

Ministerstvo v spolupráci s partnermi v oblasti expertov, zástupcov odborov, stavovských organizácií či občianskych iniciatív preto musí byť schopné predkladať kvalitné a odôvodnené návrhy, vrátane požiadaviek na finančné krytie.

V čase nástupu Plavčana do funkcie však v rezorte prebiehala konfrontácia. „Keď sa pozriem dozadu na minulý rok, bol náročný ale tvorivý. Bolo potrebné naštartovať reformu školstva a medzi jednotlivými aktérmi nastoliť dôveru,“ komentoval začiatky dialógu.

„Učitelia cítili oprávnenú skepsu. Dlhé roky sa hovorilo o tom, že učiteľské povolanie patrí medzi tie najvýznamnejšie v tomto štáte. Ale nepocítili to ani na svojich peňaženkách, ani spoločenskom postavení,“ povedal Plavčan. Dodal, že bolo potrebné odpolitizovať problémy a začať diskusiu o vecných problémoch reformy.

Na otázku, či považuje za svoj neúspech to, že sa na jeseň jedna z učiteľských iniciatív rozhodla pristúpiť k stupňovanému štrajku alebo za svoj úspech to, že štrajk sa skončil nezdarom, Plavčan odpovedal, že ani jedno, ani druhé. „Nehodnotil by som to ani ako úspech, ani ako neúspech. Treba rôznymi cestami upozorniť verejnosť na význam vzdelania. V školách sú naše deti a mládež, zaslúžia si lepšie vzdelanie a učitelia lepšie podmienky na prácu. A je potrebné, aby sme sa spoločne pokúsili niečo zmeniť,“ komentoval protestnú akciu.



Nesúhlasí však s kritikmi, ktorí v čase prijatia programového vyhlásenia vlády tvrdili, že v oblasti školstva je málo konkrétne. „Pri príprave programového vyhlásenia vlády sme oslovili všetkých tých, ktorí vedia dať do zmien v školstve svoju odbornosť a boli ochotní tieto zmeny spoločne robiť. Uskutočnili sme asi desať okrúhlych stolov, pri ktorých bola takmer tridsiatka hlavných aktérov, odbory, združenia aj iniciatívy, všetci, čo sa chceli podieľať,“ tvrdí Plavčan.

„Programové vyhlásenie vlády v oblasti „školstvo“ má vyše dvanásť strán. Ak si pozrieme programové vyhlásenia vlád od roku 1990, mali v tejto oblasti dve – dve a pol strany. Snažili sme sa tam dať všetko, čo akademická obec považovala za potrebné,“ zdôraznil.

Po prijatí programového vyhlásenia sa podľa neho paralelne rozbehla diskusia o platoch učiteľov, ale aj o školskej reforme, ktorá má ako protihodnotu vyšších nákladov priniesť vyššiu kvalitu vzdelávania.
„Boli to veľmi ťažké rokovania. Dostával som otázky, či budú platy vyššie. Ja som tieto prísľuby dával, aj keď rozpočet pre rok 2017 bol ešte len v štádiu prípravy podkladov. Dal som tie prísľuby, lebo som si povedal, že si navzájom musíme dôverovať. A tieto prísľuby sa splnili. A od partnerov v rezorte školstva očakávam, že budú k riešeniu problémov pristupovať rovnako, ako ja,“ povedal Plavčan.

Dnes už sú podľa neho diskusie pokojnejšie. „Rokovania priniesli otvorenejšiu atmosféru a diskutuje sa vecnejšie. Pociťujem akési odpolitizovanie a venovanie sa vecným problémom. To znamená platom učiteľov, tomu, čo sa deje v triedach, asistentom učiteľov, špeciálnym pedagógom, nastaveniu štátnych vzdelávacích programov,“ vyhlásil.


Platy učiteľov


Najvýznamnejším prvkom reformy sú podľa Plavčana samotní učitelia. „Platy učiteľov sú podľa mňa nedostatočné a treba ich pravidelne zvyšovať. Preto som ohlásil zvyšovanie platov učiteľov od 1. januára minulého roka do konca volebného obdobia o 39 percent. A podľa môjho názoru by v tomto trende bolo potrebné pokračovať aj v nasledujúcom volebnom období,“ poznamenal.

Čo sa týka výšky platov v roku 2017, stále podľa neho ostávajú v dialógu medzi odborármi a ministerstvom niektoré otvorené otázky. „Máme pripravený návrh memoranda a očakávam, že dospejeme ku konsenzu, lebo náš cieľ je rovnaký,“ povedal s tým, že aktuálne je problémom najmä riešenie navýšenia platov v tých školských zariadeniach, ktoré nespravuje priamo štát, ale samosprávy.

„V súčasnosti sa čaká na Radu ZMOS-u, ktorá bude začiatkom februára. Prisľúbil som tam účasť. Budeme rokovať o zvyšovaní platov v organizáciách, ktoré sú v ich pôsobnosti. Finančné prostriedky pre ostatné kategórie máme v štátnom rozpočte tak, ako bolo prisľúbené,“ konštatoval Plavčan.

„Zmeny je potrebné uskutočňovať súbežne. Pravidelne zvyšovať platy učiteľov a zároveň verejnosti ukázať, že sa v školstve niečo deje. Preto bol už v minulom roku pripravený súbor 73 úloh v oblasti regionálneho a vysokého školstva, pred týždňom som robil odpočet. V budúcnosti budeme robiť veľké zmeny, niektoré môžu aj bolieť,“ upozornil minister.


Reforma školstva


„Už onedlho predložíme nultý akčný plán. A v priebehu apríla – mája bude po verejnej diskusii predložený Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania spolu s prvým akčným plánom. Nultý akčný plán je na to, aby sme nečakali a už plnili úlohy,“ dodal minister školstva.

Ako príklad uviedol opatrenia z roku 2016. „Ku koncu roka boli napríklad známe výsledky (testovaní žiakov, pozn. Teraz.sk) TIMSS a PISA. Ale keďže sme to do istej miery očakávali, už od 1. septembra sme zmenili dotáciu na prírodovedné predmety v treťom a štvrtom ročníku a do prvého a druhého ročníka bola vrátená Prvouka,“ pripomenul.

Na ministerstve podľa neho pracuje komisia, ktorá pripravuje návrhy, ako odbyrokratizovať školy. „Prvý výsledok je, že v oblasti materských škôl budeme rušiť päť dokumentov, ktoré dnes pripravujú. V minulom roku som požiadal aj školské odbory, ktoré majú svoje komisie, aby nám pomohli a sami navrhli, ktorú dokumentáciu v školách je možné zrušiť,“ povedal.

Dodal, že bude potrebné pokračovať v plnení úloh, ktoré boli nastolené v minulom roku. „Chcel by som predložiť na rokovanie NR SR zákon o verejných výskumných inštitúciách. Je potrebné umožniť Slovenskej akadémii vied transformáciu. V nultom akčnom pláne sa objaví pokračovanie reformy v podobe zmien zákonov, ktoré by mali systém vylepšiť, umožniť školám jednoduchšiu prácu, ale urobiť už aj jemné modelovanie systému,“ uzavrel Plavčan.

Predsedníctvo v EÚ
V diskusii Plavčan reagoval aj na výsledky slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie. „Bolo predsedníctvo, v rezorte školstva bolo niekoľko desiatok aktivít, ktoré sme museli splniť. Veľmi si vážim prácu všetkých, ktorí nám v tom pomáhali, či už v práci na predsedníctve alebo na reforme. Bolo to veľmi náročné,“ poznamenal.

„Bolo schválených viacero dokumentov v oblasti mládeže, športu, kde sa riešila problematika dopingu. V oblasti vedy sa prijali závery rady, ktoré majú pomôcť mladým vedcom v členských krajinách,“ dodal Plavčan.



Databázy


Reagoval aj na otázku, prečo začiatkom tohto roka na niekoľko týždňov vznikol problém s prístupom do vedeckých databáz. „Médiá nakoniec, po týždni, po desiatich dňoch, prezentovali celý problém veľmi presne. Tieto databázy sú naozaj pre vedcov významné. Ale zároveň je známe, že tieto databázy prevádzkujú súkromné právnické osoby a nie vždy je možné ich požiadavky splniť. Rokovania sú často veľmi citlivé,“ povedal Plavčan.

„Je tam určitý rozpor medzi individuálnymi záujmami prevádzkovateľa a záujmami štátov a vysokých škôl, ktoré tieto databázy používajú. V Slovenskej republike sme sa pred niekoľkými rokmi dohodli, že tieto databázy budú financované z eurofondov. Keď už tento zdroj nebude, bude treba hľadať efektívny model na to, ako ich financovať ďalej,“ uzavrel minister.