Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Publicistika

PROF. B.SITÁR: Tretia vlna COVID-19 sa dá zvládnuť aj za pár týždňov

Na snímke zástupca SR v Rade Európskej organizácie pre jadrový výskum (CERN), profesor Branislav Sitár. V Bratislave 29. novembra 2015. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Rozhovor Teraz.sk s dátovým analytikom, profesorom Branislavom Sitárom na tému tretej vlny pandémie.

Bratislava 9. júla (Teraz.sk) - V porovnaní s prvou a druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19 má Slovensko zoči-voči rozbiehajúcej sa tretej vlne oveľa lepšie možnosti ako jej čeliť. "Prakticky všetci odborníci sa zhodujú, že tretia vlna s Delta variantom na Slovensko príde. Delta variant je 4 až 7 krát infekčnejší, takže nábeh tretej vlny môže byť intenzívny. Záleží hlavne na rýchlosti reakcie na šírenie epidémie a to hlavne na lokálnej úrovni. Dá sa zvládnuť za pár týždňov, ak budeme mať dobrú stratégiu a preventívne opatrenia urobíme včas," povedal prof. Branislav Sitár v rozhovore pre Teraz.sk.

Ako fyzik a dátový analytik bol profesor Branislav Sitár pozvaný počas prvej vlny pandémie na jar 2020 Robertom Mistríkom do skupiny, ktorá koordinovala matematické simulácie Covid-19 na Slovensku.


-Ako dátový analytik sledujete vývoj pandémie COVID-19 vo svete už od jej prepuknutia. Ako sme na tom dnes?-
Pandémia COVID-19 je z globálneho hľadiska už druhý rok najdôležitejší fenomén, ktorý zamestnáva celý svet. Na toto vírusové ochorenie už zomrelo viac ako 4 milióny ľudí a zásah do ekonomického, politického a sociálneho života je obrovský. Zďaleka ešte nie sme za vodou a pred nami je veľa výziev ako dostať infekciu pod kontrolu na národnej, regionálnej i globálnej úrovni.

Na pandémiu sa sústredila obrovská vedecká kapacita a ľudstvo už v boji s ňou veľa dokázalo. Existuje mnoho zdrojov, z ktorých možno čerpať údaje. Najdôležitejšie je však to, ako množstvo údajov analyzujeme. Vidíme mnoho prípadov, keď jednotlivci vytrhávajú z dát len to čo sa im hodí a prichádzajú k úplne mylným záverom. To je zdrojom hoaxov a falošných interpretácií. Predovšetkým antivaxeri páchajú medzi obyvateľmi obrovské škody, pre ktoré trpí celá spoločnosť.

Pripravenosť a rýchlosť reakcie je zásadný faktor úspešnosti v boji s pandémiou. O tom sme sa presvedčili aj na Slovensku, keď na jeseň minulého roku bola reakcia štátu na vývoj veľmi pomalá. Dôsledkom bola mimoriadne silná druhá vlna s ťažkými dopadmi. Teraz sme v lepšej situácii, lebo máme vyše 2 milióny zaočkovaných. Stále však máme viac ako polovicu obyvateľov nezaočkovaných a to predstavuje hrozbu pre nás všetkých.


-Ako dnes vyzerá situácia vo svete?-
Medzi kontinentami aj jednotlivými štátmi sú veľmi veľké rozdiely. Pandémia sa vyvíja vo vlnách, spôsobených novými mutáciami. Na ich priebeh má vplyv sezónnosť, v lete sa situácia zlepšuje. Hlavným faktorom je však správanie sa ľudí a prístup vlád. Pandémia sa podľa okolností prelieva z krajiny do krajiny a z kontinentu na kontinent.

Čína, kde pandémia vznikla ju zvládla rýchlo a dobre. Na jar 2020 na tom boli zle hlavne USA, Južná Amerika a Európa. Spojené štáty sa po nástupe prezidenta Bidena vďaka očkovaniu výrazne zlepšili. Najlepšie pandémiu zvláda Ázia, lebo viaceré štáty prijali efektívnu stratégiu. Vybudovali si dobre fungujúci systém kontroly hraníc, trasovania a lokálneho riešenia situácie za účasti samospráv. Vedia úspešne zvládnuť aj nové mutácie. Napríklad na Taiwane zlikvidovali prichádzajúcu tretiu vlnu v priebehu pár týždňov. Počas celej pandémie zabezpečili pre svojich obyvateľov prakticky normálny život a ich ekonomické straty sú minimálne.


UK DAILY CASES
Foto: archív B. Sitára


RUSSIA DAILY CASES
Foto: archív B. Sitára


-Ktoré štáty sú na tom dnes najhoršie a ktoré najlepšie?-
Pre odpoveď na takto položenú otázku môžeme použiť rôzne prístupy. Úspešnosť boja s pandémiou napríklad dobre ilustruje počet úmrtí na COVID-19 na milión obyvateľov: Peru – 5784, Maďarsko – 3113, Česko – 2825, Brazília – 2453. Na Slovensku máme nelichotivých 2291 úmrtí na koronavírusovú infekciu na milión obyvateľov.

Vyspelé krajiny v Ázii dosiahli premyslenou stratégiou úplne iné čísla: Nový Zéland – 5, Singapur – 6, Hong-Kong -28, Taiwan – 30, Austrália - 35 úmrtí na milión obyvateľov. Rozdiel je obrovský a nielen v úmrtiach. Tieto krajiny mali aj najmenšie ekonomické straty.


TAIWAN DAILY CASES
Foto: archív B. Sitára


-Ako zvláda pandémiu EÚ? Poučili sme sa?-
Situácia už dnes nie je zďaleka taká katastrofálna ako v minulom roku. Vo viacerých štátoch sa dostala pandémia pod kontrolu a EÚ ako celok prijala mnohé opatrenia na zastavenie šírenia pandémie a prekonávanie jej dôsledkov. Pozoruhodné je ako EÚ zabezpečuje vakcíny pre obyvateľov Únie a snaží sa rieši pohyb občanov. Začala sa dôležitá diskusia o zdravotnej únii.

Politici v Európe však často podliehajú netrpezlivým občanom, ktorí tlačia na rýchle riešenia bez toho aby sme pandémiu efektívne zastavili. Prejavuje sa to potom v prijímaní populistických riešení, ktoré situáciu zhoršujú. EU mala oveľa skôr zaviesť Európske Green pasy s efektívnym využitím aj vnútri krajín.

Minulé leto v Európe zavládla eufória, že pandémia je za nami, rozbehli sa zahraničné dovolenky. Dôsledky sa prejavili na jeseň. Reakcia európskych vlád bola neadekvátna. Nechali rozbehnúť pandémiu na plné obrátky. Keď už bolo veľmi zle, krajiny EU zaviedli lockdown. V lete máme znova nízke čísla. Očkovanie určite zlepšuje situáciu, ale nerobí sa tak dôsledne, aby sme mohli zostať v pohode.

Zdá sa mi, že ani toto leto sa Európania nesprávajú tak, aby sme zabezpečili bezproblémovú jeseň a zimu. Hrozba Delta-variantu je značná, prudký nárast pozorujeme vo Veľkej Británii, v Rusku a už aj Španielsku.


-Sme pred letnou sezónou. Prijala vláda adekvátne opatrenia v porovnaní s inými európskymi krajinami?-
Je potešiteľné, že ministerstvo zdravotníctva výrazne lepšie organizuje boj proti pandémii ako to bolo v minulosti. Je vidieť, že sa v mnohom poučili a využívajú skúsenosti nadobudnuté počas pandémie. Používanie Covid automatu prenieslo niektoré kompetencie a aj zodpovednosť do regiónov a na okresy. To je správny trend. Veľmi dôležité bude, ako efektívne a rýchlo budú na lokálnej úrovni pri nástupe tretej vlny reagovať. Najsilnejším nástrojom je použitie Green pasu na automatické elektronické trasovanie šírenia nákazy.

Kampaň o potrebe očkovania, o nevyhnutnosti dodržiavania karantény, ale aj chránenia sa pred nákazou je nedostatočná, mala prísť skôr. Podľa mňa mal štát razantne a jednoznačne vystúpiť proti antivaxerom, ktorí sa neštítia používať klamstvá. Všetci sme boli ako deti zaočkovaní proti mnohým nebezpečným chorobám a vakcíny nám nijako neublížili. Naopak, ochránili nás. Teraz tieto fakty nezodpovední ľudia spochybňujú. Cena za to je veľmi vysoká, mnoho zbytočných úmrtí, zbytočné dlhodobé zdravotné problémy a obrovské ekonomické straty. Je prvoradou povinnosťou štátu, aby ľudí chránil pred takýmito dôsledkami.

Vakcináciu zvládame slabšie ako priemer EU, máme viac občanov, ktorí nie sú ochotní ísť sa očkovať. Pod vplyvom falošnej propagandy si neuvedomujú, že hrozba úmrtia alebo chronického ochorenia na COVID-19 je tisíc až stotisíc krát pravdepodobnejšia ako nejaké negatívne dôsledky očkovania. Celá moja rodina je dvakrát zaočkovaná bez vedľajších komplikácií, ani vo svojom okolí nepoznám ľudí, ktorí by mali po očkovaní nejaké problémy. Zato vieme o dvanástich tisícoch Slovákov, ktorí covidu podľahli a ďalších desiatkach tisíc, ktorí po ochorení doteraz nie sú v dobrom zdravotnom stave. Ľudia by nemali počúvať rôznych šarlatánov, ktorí uvádzajú len to, čo sa im hodí a ľudí zavádzajú. Je veľmi smutné, ba až trestuhodné, ak politici nejdú pri vakcinácii príkladom.



-Hrozí nám podľa vás tretia vlna?-
Prakticky všetci odborníci sa zhodujú, že tretia vlna s Delta variantom na Slovensko príde. Delta variant je 4 až 7 krát infekčnejší, takže nábeh tretej vlny môže byť intenzívny. Záleží hlavne na rýchlosti reakcie na šírenie epidémie a to hlavne na lokálnej úrovni. Dá sa zvládnuť za pár týždňov, ak budeme mať dobrú stratégiu a preventívne opatrenia urobíme včas.


-Načúvajú v súčasnosti predstavitelia štátu vedcom a odborníkom viac ako v minulosti?-
V tomto smere sa situácia zlepšila. Ministerstvo zdravotníctva a minister Lengvarský ako aj premiér Heger pravidelne konzultujú s odborníkmi. Je potešiteľné, že sa iniciatívou zdola vytvorila skupina Veda pomáha – COVID-19. Združuje vedcov rôzneho zamerania: biológov, infektológov, lekárov, ale aj dátových analytikov, sociológov aj právnikov. V pravidelných diskusiách preberáme možné riešenia pandémie v SR z rôznych hľadísk. Členovia iniciatívy Veda pomáha – COVID-19 dostávajú adekvátny priestor v médiách. Konzultácie s odborníkmi na ministerstvách a na Úrade vlády prinášajú nové návrhy a riešenia. Škoda, že sa mnohí politici nechávajú strhnúť lacnou propagandou a dobré nápady blokujú.


-Plánujete tento rok vy a vaši príbuzní už aj zahraničnú dovolenku?-
Zahraničnú dovolenku v dobe pandémie nepovažujem za dobrý nápad. Máme veľa krásnych miest na Slovensku, objavme ich a podporme náš domáci turistický ruch. Zvlášť, ak to bude v našich zdravých zelených regiónoch. K potlačeniu pandémie môžeme prispieť všetci, ak sa budeme o to snažiť a dáme sa zaočkovať. Čím skôr tým lepšie, pre každého osobne, aj pre nás všetkých. Nezaočkovať seba a svoju rodinu predstavuje hazard.

Prof. Sitár v júni 2021 vypracoval ideový návrh stratégie boja s pandémiou a pri príležitosti aktuálneho rozhovoru ho dal k dispozícii nášmu portálu:

Návrh stratégie riešenia pandémie Covid-19 v SR
(ideový koncept )


Návrh prináša efektívne dlhodobé riešenie pandémie Covid-19 na Slovensku využitím technických prostriedkov 21. storočia pri dobrovoľnej a aktívnej účasti občanov, samospráv aj podnikateľov. Môže tiež priniesť zvýšenie záujmu obyvateľov o dobrovoľnú vakcináciu. Slovensko má možnosť prežiť rok 2021 a aj ďalšie roky s nízkou prevalenciou ochorenia, až pokiaľ Covid-19 vo svete neustúpi. Popis konkrétnych technických opatrení je uvedený nižšie.

Ciele návrhu stratégie:
1. Nedopustiť, aby sa na Slovensku rozvinula tretia, prípadne ďalšie vlny, ktoré následne môžu spôsobiť tisíce zbytočných úmrtí, státisíce zbytočných ochorení, preťaženie zdravotníctva, zatvorené školy, kultúrne ustanovizne a ekonomické straty v stovkách miliónov eur.

2. Znížiť výskyt vírusu SARS-CoV-2 v SR na minimálnu možnú úroveň, keď sa infikovaní objavujú v krajine len sporadicky. Trvalo udržať stav nízko-zamorenej krajiny v SR, až pokiaľ pandémia Covid-19 neskončí (vakcináciou, trasovaním a likvidáciou malých lokálnych ohnísk) aj pri výskyte nových agresívnejších mutácií.

3. Zabezpečiť pre obyvateľov SR v roku 2021 normálny život bez stresu, zvyčajnú zdravotnú starostlivosť pre všetkých pacientov, štandardné podmienky v školách, štadiónoch a kultúrnych ustanovizniach.

4. Iniciovať diskusiu o dohodách medzi členskými štátmi EU o spoločnom postupe pri znížení pandémie na minimálne hodnoty v EU. Trvalo udržať takýto stav efektívnou kontrolou vonkajších hraníc EU, až pokiaľ pandémia Covid-19 nebude vo svete potlačená.

Návrh opatrení na dosiahnutie cieľov stratégie
1. V systéme eHealth urýchlene zaviesť Covid pas (kompatibilný s európskym Covid pasom), v ktorom sa každému dospelému občanovi SR a tiež deťom nad 10 rokov budú elektronicky zaznamenávať potrebné údaje o Covid-19: prekonanie ochorenia Covid-19, záznam o vakcinácii, výsledky PCR a antigénových testov. Anonymizované údaje budú použité v mobilnej aplikácii, ktorú bude mať každý občan vo svojom telefóne vo forme QR kódu. V systéme bude pri negatívnom výsledku testu zaznamenaná doba jeho platnosti. Občanom bez mobilných telefónov štát zabezpečí magnetickú kartu. Je nevyhnuté čím skôr začať používať existujúcu aplikáciu e-karanténa na kontrolu dodržiavania karantény. Covid pas má byť prioritne nástrojom na potlačenie epidémie Covid-19 v SR a až sekundárne na cezhraničnú turistiku. Štát má podporovať domácu turistiku so zdravými občanmi SR, čím výrazne pomôže najviac postihnutému sektoru služieb.

2. Samospráva, spolu s občanmi v každej obci a každom meste zabezpečí podmienky pre efektívnu kontrolu karanténnych opatrení s cieľom znížiť počet nakazených v obci na minimálnu možnú hodnotu. Po dosiahnutí stavu „zdravej“ obce sa môže život prepnúť do normálneho stavu bez covidu. Štát, samosprávy, okresné úrady a RÚVZ zabezpečia dodržiavanie karanténnych opatrení infikovanými. Samospráva dohliadne, aby nákaza do obce nebola znovu dovezená. Zavedeniu opatrení musí predchádzať masová informatívna kampaň, aby občania opatreniam porozumeli a dobrovoľne k nim pristúpili. V záujme každej samosprávy bude zníženie ochorení na Covid-19, keďže od toho sa bude odvíjať uvoľňovanie opatrení v obci, meste, okrese a regióne.

3. V obciach a mestách pri vstupe do budovy: úrad (s nevyhnutnými výnimkami), pracovisko, nákupné stredisko, škola, reštaurácia, hotel, kultúrna ustanovizeň, kostol, športovisko atď. by mal byť nainštalovaná čítačka (turniket) QR kódu z mobilného telefónu (karty), ktorá vyhodnotí či návštevník bol zaočkovaný, prekonal Covid alebo má negatívny test. Údaje z každej čítačky budú odoslané do Covid databázy. Testovanie by sa nemalo robiť v školách a iných ustanovizniach, kde na to nie sú vhodné podmienky, testovanie je lepšie sústrediť do MOM, ktoré sú technicky vybavené a vstup do ustanovizní a škôl môžu regulovať turnikety.

4. Záznamy z Covid-pasu sa po načítaní v čítačkách, alebo turniketoch môžu efektívne využiť na anonymné automatické spätné trasovanie pohybu infikovaných, čím bude možné rýchle vyhľadávanie kontaktov, lokálnych ohnísk nákazy a riešenie možných infikovaných pomocou obvyklých procedúr a PCR testovania.

5. Podmienky v Covid automate by sa mali upraviť tak, aby k otváraniu dochádzalo až pri nižšej prevalencii a zabezpečiť rýchlu reakciu pri zvýšení zamorenia v danej lokalite. Štát by mal podľa možnosti obmedzovať cestovania medzi okresmi bez vážneho dôvodu až do stavu, keď budú okresy v najnižších stupňoch zamorenia (zelené). Po dosiahnutí stavu „zdravej“ obce, mesta, okresu a krajiny sa budú môcť postupne odvolávať opatrenia tak, aby sa udržal stav krajiny s minimálnym zamorením Covid-19.

6. Štát so samosprávami budú v obciach a mestách s vyšším výskytom Covid-19 prevádzkovať dostatočný počet mobilných odberových miest (MOM) a testovanie v podnikoch tak, aby bolo dostupné pre všetkých občanov bez dlhého čakania. Po dosiahnutí stavu „zdravej“ obce (mesta) nebudú testovacie miesta potrebné.

7. Očkovanie a testovanie občanov je dobrovoľné. Každý občan však bude vedieť, že ak nebude zaočkovaný alebo C-negatívny, na verejné podujatia (okrem nevyhnutných výnimiek) nebude mať voľný vstup. Preto si každý v predstihu zabezpečí negatívny výsledok testu. Systém významne pomôže záujmu obyvateľov o očkovanie, lebo zaočkovaní budú mať dlhodobú priepustku na všetky podujatia.

8. Na podniky, v ktorých sa trasovaním zistí prítomnosť nakazených, RÚVZ uvalí karanténu s dĺžkou zodpovedajúcou vážnosti problému nakazenia. Hrozba karantény bude nútiť podnikateľov a prevádzkovateľov zariadení, aby vo vlastnom záujme pristupovali ku dodržiavaniu opatrení s potrebnou vážnosťou.

9. Štát zabezpečí čítačkami (turniketmi) prísnu efektívnu elektronickú kontrolu občanov SR a cudzincov na hraniciach využitím európskeho Covid pasu, vyžadovaním potvrdenia o očkovaní alebo platného negatívneho testu.

10. Štát zabezpečí rokovania s Európskou komisiou o procese ozdravenia EU. Zároveň začne bilaterálne rokovania so susednými štátmi o spoločnom postupe s cieľom vytvorenia Európy s minimálnou prevalenciou Covid-19. Slovensko sa čím skôr zapojí do používania Covid-pas v rámci jednotného štandardu EU.

11. MF SR vypočítalo celkové ekonomické straty spôsobené druhou vlnou na 2-3 mld. Eur. Predpokladané náklady na zabezpečenie krajiny s nízkym zamorením budú neporovnateľne nižšie ako náklady spojené so sanáciou ďalších vĺn pandémie Covid-19 v SR.

12. Štát zabezpečí potrebné legislatívne opatrenia na dosiahnutie a udržanie stavu krajiny s nízkym zamorením v Slovenskej republike. Štát zabezpečí efektívnu kampaň na propagáciu očkovania a potláčanie dezinformácií o Covid-19 a o vakcinácii.

Záver
Navrhnuté opatrenia je potrebné detailne prediskutovať a rozpracovať s odborníkmi a pripraviť plán ich implementácie.

Bratislava 10.6.2021
Prof. Branislav Sitár, DrSc.
FMFI UK Bratislava