Pri prvej vlne znižovania administratívnej záťaže sme ušetrili ročne milión výpisov, ktoré ľudia museli nosiť, v druhej dva milióny a pripravujeme tretiu, povedal v podpredseda vlády Richard Raši.
Autor Teraz.sk
Bratislava 31. októbra (Teraz.sk) – Pomocou zákona o boji proti byrokracii z roku 2018 spustil Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu dve masívne vlny znižovania administratívnej záťaže občanov a aktuálne pripravuje tretiu. „Tento zákon je o zmene paradigmy. Mení sa systém, ktorý fungoval desiatky rokov a naši úradníci boli naň zvyknutí. Vybavovanie akejkoľvek žiadosti znamenalo, že všetky potrebné potvrdenia donesie občan a keď je to v poriadku, úradník mu dá pečiatku,“ povedal v diskusii na Tablet.tv podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Richard Raši (Smer-SD).
„Teraz robíme zmenu, ktorá sa týka 40.000 úradníkov. Štyridsaťtisíc ľudí učíme a keď sa udeje chyba, ideme za nimi, aby to už nežiadali od občana, ale si potvrdenia, ktoré sú v zákone, našli sami,“ povedal podpredseda vlády. Aktuálne vedia podľa neho štátni úradníci sami vyhľadať pätnásť potvrdení, ktoré predtým museli ľudia na úrad priniesť, od od dokladu, že občan nemá daňové nedoplatky až po potvrdenie o návšteve školy.
„Našim cieľom je, aby štát nerobil z ľudí poštárov, ktorí si musia pri vybavovaní akéhokoľvek povolenia, žiadosti, riešení problému zháňať množstvo papierov a potvrdení,“ konštatoval Raši. „Aby si štát všetky informácie, ktoré má vo svojich databázach, vedel v prípade potreby získavať sám. Finálna podoba by mala byť taká, aby ste pri vyžadovaní čohokoľvek, na čo potrebujete rozhodnutie od štátu, žiaden papier nemuseli nosiť,“ zhrnul.
V prvej vlne znižovania byrokracie podľa neho zrušili ľuďom povinnosť nosiť na úrady výpisy z registra trestov, živnostenského a obchodného registra a výpis z listu vlastníctva. „Predtým ich nosili milión krát ročne,“ poznamenal Raši.
„Na to, aby sme tento zákon mohli prijať, sme museli zmeniť 160 iných zákonov. A musela sa urobiť ešte jedna vec. Na to, aby si každý úradník vedel informáciu o vás získať aj keď nie je napojený na tzv. centrálnu správu referenčných údajov, sa vytvoril nový portál „oversi.gov.sk“, ktorý je vstupnou bránou pre to, aby si úradník vedel tieto údaje zistiť,“ vysvetľuje Raši.
Keďže sa prvá vlna osvedčila, úrad podľa neho prešiel k tzv. druhej vlne znižovania administratívnej záťaže. „Začala sa práve teraz na jeseň. Od 1. septembra si štátne úrady, najmä sú to úrady práce, vedia sami získavať potvrdenia o návšteve školy. Okrem toho sme pridali potvrdenia o neziskových organizáciách, občianskych združeniach. Celkovo ďalších jedenásť potvrdení. Čo je dôležité, od 1, decembra v rámci tejto druhej vlny nebudú musieť občania nosiť potvrdenia o tom, že nemajú nedoplatky na sociálnom, zdravotnom poistení alebo na daniach,“ upozorňuje Raši.
Dodáva, že administratívna náročnosť pre úradníkov sa rozšírením počtu potvrdení nezvýšila, keďže cesta k ich overeniu ostala tá istá. „V bráne, keď vojde do systému, si nebude vyberať zo štyroch výpisov, ale z pätnástich. Postup je rovnaký, len si zvolí iný výpis,“ poznamenal. „Pripravili sme pre úradníkov, aj pre občanov stránku www.stopbyrokracii.sk, kde si úradníci nájdu simuláciu postupov, ako si tento návod získať a občania, ak si od nich niekto pýta potvrdenie, ktoré nemá, to tam môžu prihlásiť,“ povedal Raši.
Druhá vlna znižovania administratívnej záťaže si vyžiadala novelu a zákona a podobnú legislatívnu zmenu bude treba urobiť aj v prípade pripravovanej tretiej vlny. Raši hovorí, že legislatíva už prechádza pripomienkovacím konaním a ešte v tomto volebnom období by mala prejsť vládou.
Samotnú zmenu zákona však už bude musieť urobiť nový parlament, ktorý vzíde z nadchádzajúcich parlamentných volieb. Podpredseda vlády tvrdí, že znižovanie administratívnej záťaže doteraz podporovali prakticky všetky parlamentné subjekty a dá sa očakávať, že aj táto novela by mala na budúci rok bez problémov prejsť Národnou radou SR.
„Pri prvej vlne sme ušetrili ročne milión výpisov, ktoré ľudia museli nosiť, v druhej dva milióny a v tretej pribudne rodný list, sobášny list, úmrtný list, potvrdenie po pobyte, pre podnikateľov potvrdenie o pridelení IČO alebo potvrdenie, že subjekt nie je v reštrukturalizácii alebo likvidácii. Pre podnikateľov sú mnohé z týchto potvrdení súčasťou akýchkoľvek žiadostí, alebo tendrov,“ vysvetľuje podpredseda vlády.
„Týchto ďalších osem potvrdení pripravíme do legislatívnej podoby tak, aby v prípade schválenia novým parlamentom mohli ísť na jeseň 2020 do platnosti. Občanom by sa tým malo ušetriť zhruba 1 700 000 kusov papierov, ktoré zatiaľ musia nosiť. Keď sa tretia vlna implementuje do praxe, bude potvrdení, ktoré už ľudia nebudú musieť nosiť takmer päť miliónov,“ zhrnul.
Tieto zmeny majú podľa neho pozitívny enviromentálny efekt, keďže sa pri nich ušetria doslova tony papiera, ale najmä šetria ľuďom čas a peniaze. „Sú to peniaze, ktoré ľudia ušetria tým, že už nebudú musieť za výpisy platiť. A málokto si uvedomuje, že len v prvej vlne za prvé štyri výpisy sa občanom ušetrí viac ako 600.000 hodín, ktoré strávili pri vybavovaní. V druhej vlne je to takmer dva milióny hodín,“ povedal Raši.
Znižovanie administratívnej záťaže podľa neho neznamená, že sa občan v prípade, že to potrebuje, nedostane k tradičnej papierovej forme potvrdenia. „Pokiaľ predsa len potrebujete papierovú formu potvrdenia, oprávnený vydať vám ju je ten, kto ňou disponuje. Ale máme vytvorené tzv. integrované obslužné miesta občana, nájdete ich na poštách. Tie vám na vašu žiadosť môžu vydať túto papierovú formu potvrdenia, samozrejme, za poplatok. Takáto možnosť sa nezrušila,“ uzavrel podpredseda vlády.
Najmä podnikatelia sa podľa Rašiho často pýtajú, či by podobný prístup k údajom, aký majú štátni úradníci, nemohli mať aj oni. To však podľa neho naráža na problém s ochranou osobných údajov. „Keď sa štátny úradník prihlási do tohto systému a zisťuje si napríklad výpis alebo odpis z registra trestov, je jasné, kto, kedy a z akého počítača sa prihlásil. Aby niekto tie údaje nezneužil, nebude sa môcť takýto prístup k údajom umožniť súkromnému sektoru,“ povedal Raši.
„Ale k tomu, aby si mohli overiť, či je niekto študentom denného štúdia, k tomu prístup mať budú,“ dodal. „Spúšťame špeciálny portál, aby si mohli overiť, či je žiadateľ študentom denného štúdia na vysokej alebo strednej škole. A teda, že napríklad spĺňa kritériá na cestovanie vlakom zadarmo alebo zľavnené lístky na mestskú hromadnú dopravu,“ upresnil Raši.
Na budúce volebné obdobie podľa neho čaká tretia vlna znižovania administratívnej záťaže, ktorú novému parlamentu „na kľúč“ pripraví už teraz jeho úrad. Podľa Rašiho by však logicky mali nasledovať aj ďalšie. „Mala by prísť štvrtá a piata vlna. Odporučil by som, aby aj nová vláda v spolupráci so Štatistickým úradom a ministerstvami pokračovala v analýze toho, čo všetko musia ľudia na úrady nosiť. A aby vždy odstraňovali buď to, čo vedia urobiť najrýchlejšie, alebo to, čoho je najviac,“ povedal.
„Po týchto troch vlnách odpadne z hľadiska početnosti naozaj veľa potvrdení, ale výsledok by mal byť taký, že aj keď sa nejaké potvrdenie v štáte donesie do roka len 20.000 krát do roka, aj to by sa malo odstrániť, pokiaľ štát týmto údajom disponuje. Bude treba dopripájať organizácie, ktoré potvrdenia vyžadujú, na centrálnu databázu. A čo je tiež dôležité, je treba postupne vyčistiť registre, aby boli referenčné a údaje v nich boli nespochybniteľne správne. Peniaze by na to byť mali, lebo sa s tým počíta aj v novom programovom období. Európske peniaze sú naozaj najlacnejšie,“ zhrnul Raši.
„Teraz robíme zmenu, ktorá sa týka 40.000 úradníkov. Štyridsaťtisíc ľudí učíme a keď sa udeje chyba, ideme za nimi, aby to už nežiadali od občana, ale si potvrdenia, ktoré sú v zákone, našli sami,“ povedal podpredseda vlády. Aktuálne vedia podľa neho štátni úradníci sami vyhľadať pätnásť potvrdení, ktoré predtým museli ľudia na úrad priniesť, od od dokladu, že občan nemá daňové nedoplatky až po potvrdenie o návšteve školy.
„Našim cieľom je, aby štát nerobil z ľudí poštárov, ktorí si musia pri vybavovaní akéhokoľvek povolenia, žiadosti, riešení problému zháňať množstvo papierov a potvrdení,“ konštatoval Raši. „Aby si štát všetky informácie, ktoré má vo svojich databázach, vedel v prípade potreby získavať sám. Finálna podoba by mala byť taká, aby ste pri vyžadovaní čohokoľvek, na čo potrebujete rozhodnutie od štátu, žiaden papier nemuseli nosiť,“ zhrnul.
V prvej vlne znižovania byrokracie podľa neho zrušili ľuďom povinnosť nosiť na úrady výpisy z registra trestov, živnostenského a obchodného registra a výpis z listu vlastníctva. „Predtým ich nosili milión krát ročne,“ poznamenal Raši.
„Na to, aby sme tento zákon mohli prijať, sme museli zmeniť 160 iných zákonov. A musela sa urobiť ešte jedna vec. Na to, aby si každý úradník vedel informáciu o vás získať aj keď nie je napojený na tzv. centrálnu správu referenčných údajov, sa vytvoril nový portál „oversi.gov.sk“, ktorý je vstupnou bránou pre to, aby si úradník vedel tieto údaje zistiť,“ vysvetľuje Raši.
Druhá a tretia vlna
Keďže sa prvá vlna osvedčila, úrad podľa neho prešiel k tzv. druhej vlne znižovania administratívnej záťaže. „Začala sa práve teraz na jeseň. Od 1. septembra si štátne úrady, najmä sú to úrady práce, vedia sami získavať potvrdenia o návšteve školy. Okrem toho sme pridali potvrdenia o neziskových organizáciách, občianskych združeniach. Celkovo ďalších jedenásť potvrdení. Čo je dôležité, od 1, decembra v rámci tejto druhej vlny nebudú musieť občania nosiť potvrdenia o tom, že nemajú nedoplatky na sociálnom, zdravotnom poistení alebo na daniach,“ upozorňuje Raši.
Dodáva, že administratívna náročnosť pre úradníkov sa rozšírením počtu potvrdení nezvýšila, keďže cesta k ich overeniu ostala tá istá. „V bráne, keď vojde do systému, si nebude vyberať zo štyroch výpisov, ale z pätnástich. Postup je rovnaký, len si zvolí iný výpis,“ poznamenal. „Pripravili sme pre úradníkov, aj pre občanov stránku www.stopbyrokracii.sk, kde si úradníci nájdu simuláciu postupov, ako si tento návod získať a občania, ak si od nich niekto pýta potvrdenie, ktoré nemá, to tam môžu prihlásiť,“ povedal Raši.
Druhá vlna znižovania administratívnej záťaže si vyžiadala novelu a zákona a podobnú legislatívnu zmenu bude treba urobiť aj v prípade pripravovanej tretiej vlny. Raši hovorí, že legislatíva už prechádza pripomienkovacím konaním a ešte v tomto volebnom období by mala prejsť vládou.
Samotnú zmenu zákona však už bude musieť urobiť nový parlament, ktorý vzíde z nadchádzajúcich parlamentných volieb. Podpredseda vlády tvrdí, že znižovanie administratívnej záťaže doteraz podporovali prakticky všetky parlamentné subjekty a dá sa očakávať, že aj táto novela by mala na budúci rok bez problémov prejsť Národnou radou SR.
„Pri prvej vlne sme ušetrili ročne milión výpisov, ktoré ľudia museli nosiť, v druhej dva milióny a v tretej pribudne rodný list, sobášny list, úmrtný list, potvrdenie po pobyte, pre podnikateľov potvrdenie o pridelení IČO alebo potvrdenie, že subjekt nie je v reštrukturalizácii alebo likvidácii. Pre podnikateľov sú mnohé z týchto potvrdení súčasťou akýchkoľvek žiadostí, alebo tendrov,“ vysvetľuje podpredseda vlády.
„Týchto ďalších osem potvrdení pripravíme do legislatívnej podoby tak, aby v prípade schválenia novým parlamentom mohli ísť na jeseň 2020 do platnosti. Občanom by sa tým malo ušetriť zhruba 1 700 000 kusov papierov, ktoré zatiaľ musia nosiť. Keď sa tretia vlna implementuje do praxe, bude potvrdení, ktoré už ľudia nebudú musieť nosiť takmer päť miliónov,“ zhrnul.
Tieto zmeny majú podľa neho pozitívny enviromentálny efekt, keďže sa pri nich ušetria doslova tony papiera, ale najmä šetria ľuďom čas a peniaze. „Sú to peniaze, ktoré ľudia ušetria tým, že už nebudú musieť za výpisy platiť. A málokto si uvedomuje, že len v prvej vlne za prvé štyri výpisy sa občanom ušetrí viac ako 600.000 hodín, ktoré strávili pri vybavovaní. V druhej vlne je to takmer dva milióny hodín,“ povedal Raši.
Znižovanie administratívnej záťaže podľa neho neznamená, že sa občan v prípade, že to potrebuje, nedostane k tradičnej papierovej forme potvrdenia. „Pokiaľ predsa len potrebujete papierovú formu potvrdenia, oprávnený vydať vám ju je ten, kto ňou disponuje. Ale máme vytvorené tzv. integrované obslužné miesta občana, nájdete ich na poštách. Tie vám na vašu žiadosť môžu vydať túto papierovú formu potvrdenia, samozrejme, za poplatok. Takáto možnosť sa nezrušila,“ uzavrel podpredseda vlády.
Pýtame sa na televíznu kampaň
-Opozícia vás kritizuje za mediálnu kampaň na informatizáciu, stojí podľa nich milióny eur a považujú ju za súčasť vašej predvolebnej propagácie. Aký je cieľ tejto kampane?-
V predvolebnom období sa bude kritizovať všetko. Ide o tzv. publicitu na eurofondové projekty. Európska únia, ktorá dáva peniaze na eurofondy v celej škále nášho spektra, dopravu, školstvo, sociálne veci, životné prostredie alebo informatizáciu si vyžaduje, aby sa určitá časť týchto peňazí použila na tzv. publicitu. Teda na to, aby občania SR, alebo každého iného členského štátu vedeli, že boli použité financie Európskej únie. A nové autobusy, električky, čističky odpadových vôd, zrekonštruované materské školy, alebo vybudovanie informačných systémov, je vďaka Európskej únii. Vo vizuáloch sa musia objaviť povinné značky, je tam vždy Európska únia, ktorý to bol operačný program a napokon, ktoré ministerstvo alebo ktorý úrad to realizuje.
-Opozícia vás kritizuje za mediálnu kampaň na informatizáciu, stojí podľa nich milióny eur a považujú ju za súčasť vašej predvolebnej propagácie. Aký je cieľ tejto kampane?-
V predvolebnom období sa bude kritizovať všetko. Ide o tzv. publicitu na eurofondové projekty. Európska únia, ktorá dáva peniaze na eurofondy v celej škále nášho spektra, dopravu, školstvo, sociálne veci, životné prostredie alebo informatizáciu si vyžaduje, aby sa určitá časť týchto peňazí použila na tzv. publicitu. Teda na to, aby občania SR, alebo každého iného členského štátu vedeli, že boli použité financie Európskej únie. A nové autobusy, električky, čističky odpadových vôd, zrekonštruované materské školy, alebo vybudovanie informačných systémov, je vďaka Európskej únii. Vo vizuáloch sa musia objaviť povinné značky, je tam vždy Európska únia, ktorý to bol operačný program a napokon, ktoré ministerstvo alebo ktorý úrad to realizuje.
Prístup iných subjektov
Najmä podnikatelia sa podľa Rašiho často pýtajú, či by podobný prístup k údajom, aký majú štátni úradníci, nemohli mať aj oni. To však podľa neho naráža na problém s ochranou osobných údajov. „Keď sa štátny úradník prihlási do tohto systému a zisťuje si napríklad výpis alebo odpis z registra trestov, je jasné, kto, kedy a z akého počítača sa prihlásil. Aby niekto tie údaje nezneužil, nebude sa môcť takýto prístup k údajom umožniť súkromnému sektoru,“ povedal Raši.
„Ale k tomu, aby si mohli overiť, či je niekto študentom denného štúdia, k tomu prístup mať budú,“ dodal. „Spúšťame špeciálny portál, aby si mohli overiť, či je žiadateľ študentom denného štúdia na vysokej alebo strednej škole. A teda, že napríklad spĺňa kritériá na cestovanie vlakom zadarmo alebo zľavnené lístky na mestskú hromadnú dopravu,“ upresnil Raši.
Budúce volebné obdobie
Na budúce volebné obdobie podľa neho čaká tretia vlna znižovania administratívnej záťaže, ktorú novému parlamentu „na kľúč“ pripraví už teraz jeho úrad. Podľa Rašiho by však logicky mali nasledovať aj ďalšie. „Mala by prísť štvrtá a piata vlna. Odporučil by som, aby aj nová vláda v spolupráci so Štatistickým úradom a ministerstvami pokračovala v analýze toho, čo všetko musia ľudia na úrady nosiť. A aby vždy odstraňovali buď to, čo vedia urobiť najrýchlejšie, alebo to, čoho je najviac,“ povedal.
„Po týchto troch vlnách odpadne z hľadiska početnosti naozaj veľa potvrdení, ale výsledok by mal byť taký, že aj keď sa nejaké potvrdenie v štáte donesie do roka len 20.000 krát do roka, aj to by sa malo odstrániť, pokiaľ štát týmto údajom disponuje. Bude treba dopripájať organizácie, ktoré potvrdenia vyžadujú, na centrálnu databázu. A čo je tiež dôležité, je treba postupne vyčistiť registre, aby boli referenčné a údaje v nich boli nespochybniteľne správne. Peniaze by na to byť mali, lebo sa s tým počíta aj v novom programovom období. Európske peniaze sú naozaj najlacnejšie,“ zhrnul Raši.