Hosťom Richarda Kvasňovského v relácii EKONOMIKA Tu a teraz je šéfekonóm spoločnosti CentralNic a člen predsedníctva Britskej obchodnej komory v SR Vladimír Vaňo.
Autor Tablet.TV
Bratislava 22. januára (Tablet.TV) - Brexit je naliehavou témou posledných týždňov. Bude riadený alebo nie? Aké ekonomické dôsledky prinesie pre Spojené kráľovstvo a aké pre EÚ? Aj o tom hovoril šéfekonóm spoločnosti CentralNic a člen predsedníctva Britskej obchodnej komory v SR Vladimír Vaňo.
Veľká Británia je v súčasnosti tretí najdôležitejší obchodný partner Slovenska v EÚ po Nemecku a Česku. Brexit bez dohody by mal najhorší vplyv na náš automobilový priemysel, keď každé siedme auto vyrobené na Slovensku smeruje na ostrovy. „Varovania ekonómov spred dvoch rokov o negatívnych dôsledkoch brexitu sa napĺňajú. Brexit bez dohody by znamenal výrazné naštrbenie vzájomných obchodných vzťahov s EÚ. Viac však poškodí Spojené kráľovstvo, pretože až polovica exportu končí v EÚ. Podiel celkového exportu EÚ na ostrovy je výrazne nižší. V prípade tvrdého brexitu by Veľká Británia čelila ďalšiemu ochladeniu ekonomiky a tým by klesol jej dopyt po dovozoch, čo by sa týkalo aj áut dovážaných zo Slovenska,“ upozornil Vaňo.
Obrovské problémy by nastali predovšetkým v logistickej oblasti, pretože tvrdý brexit by znamenal obnovenie hraničných kontrol zo dňa na deň. „Obnova procedúr na hraniciach bude znamenať mimoriadne zdržanie kamiónovej dopravy, čo bude pre firmy znamenať logistické a časové škody. Postihne to napríklad Holandsko, kde sú hlavné prístavy pre výmenu tovarov medzi Veľkou Britániou a kontinentálnou Európou. Hrozia rady kamiónov dĺžke niekoľko desiatok kilometrov,“ povedal Vaňo.
EÚ a Veľká Británia majú ešte viac ako dva mesiace na to, aby definitívne spečatili dohodu. Podľa Vaňa v hre sú dva scenáre, riadený alebo neriadený, teda tvrdý brexit. „Paradoxne libra v posledných dňoch posilnila a teda aj finančné trhy počítajú s tým, že napokon dôjde k nejakej dohode a nenaplní sa najhorší scenár,“ dodal Vaňo.
Pozrite si reláciu EKONOMIKA Tu a teraz s moderátorom Richardom Kvasňovským.
Veľká Británia je v súčasnosti tretí najdôležitejší obchodný partner Slovenska v EÚ po Nemecku a Česku. Brexit bez dohody by mal najhorší vplyv na náš automobilový priemysel, keď každé siedme auto vyrobené na Slovensku smeruje na ostrovy. „Varovania ekonómov spred dvoch rokov o negatívnych dôsledkoch brexitu sa napĺňajú. Brexit bez dohody by znamenal výrazné naštrbenie vzájomných obchodných vzťahov s EÚ. Viac však poškodí Spojené kráľovstvo, pretože až polovica exportu končí v EÚ. Podiel celkového exportu EÚ na ostrovy je výrazne nižší. V prípade tvrdého brexitu by Veľká Británia čelila ďalšiemu ochladeniu ekonomiky a tým by klesol jej dopyt po dovozoch, čo by sa týkalo aj áut dovážaných zo Slovenska,“ upozornil Vaňo.
Obrovské problémy by nastali predovšetkým v logistickej oblasti, pretože tvrdý brexit by znamenal obnovenie hraničných kontrol zo dňa na deň. „Obnova procedúr na hraniciach bude znamenať mimoriadne zdržanie kamiónovej dopravy, čo bude pre firmy znamenať logistické a časové škody. Postihne to napríklad Holandsko, kde sú hlavné prístavy pre výmenu tovarov medzi Veľkou Britániou a kontinentálnou Európou. Hrozia rady kamiónov dĺžke niekoľko desiatok kilometrov,“ povedal Vaňo.
EÚ a Veľká Británia majú ešte viac ako dva mesiace na to, aby definitívne spečatili dohodu. Podľa Vaňa v hre sú dva scenáre, riadený alebo neriadený, teda tvrdý brexit. „Paradoxne libra v posledných dňoch posilnila a teda aj finančné trhy počítajú s tým, že napokon dôjde k nejakej dohode a nenaplní sa najhorší scenár,“ dodal Vaňo.
Pozrite si reláciu EKONOMIKA Tu a teraz s moderátorom Richardom Kvasňovským.