Tisíce ľudí cestujú denne po železnici. Jej analýzu v hlavnom meste, vrátane využitia staníc, či zastávok, prinesie odborná štúdia Uzla Bratislava. Predstavíme vám niektoré z nich.
Autor Monika Voleková
Bratislava 12.marca (Teraz.sk) - Budúcnosť koľajovej dopravy v hlavnom meste do roku 2020 ovplyvní štúdia realizovateľnosti železničného Uzla Bratislava, ktorá má byť hotová v auguste tohto roka. Dôležitý dokument je určený Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR). Jeho súčasťou budú aj menšie železničné stanice, malé dopravné uzlíky, ktoré sú v rôznom stave, nielen najznámejšia železničná Hlavná stanica a stanica Filiálka so strategickou pozíciou pri Trnavskom mýte.
„Dopravný uzol Bratislava by sa mal stať aj základom pre prímestskú dopravu v rámci Integrovaného dopravného systému a nosného systému mestskej dopravy,“ informovala hovorkyňa železníc Martina Pavliková. Veľkým impulzom pre koľajovú dopravu bolo znovupostavenie Starého mosta ponad Dunaj s električkou, takže cestujúci sa dostane jedným spojom z Rače na opačnom konci Bratislavy za rieku do Petržalky.
Zastávka Vinohrady
Tisíce Bratislavčanov a cestujúcich mimo mesta prechádzajú okolo a využívajú napríklad železničnú zastávku Vinohrady. Železnice vedia, že zastávka nespĺňa kritéria modernej stanice po viacerých stránkach. V minulosti urobili pozitívne úpravy ako oprava nástupišťa, bezbariérový vstup, celkový obrázok však stále kazia vandali a bezdomovci, čo je aj riadne vidno. „Spoločnosť, ktorá čistí a upratuje zastávku sa snaží čo najviac eliminovať dopady prítomnosti bezdomovcov, ale pri upratovaní sa stretávajú s ich aroganciou a niekedy až agresivitou,“ konštatovala hovorkyňa ŽSR.
Železničná stanica Predmestie
Oproti zastávke Vinohrady cez ulicu stojí dávnejšie zrekonštruovaná, ale zatvorená budova nesamostatnej železničnej stanice Predmestie. „Stanica je zatvorená, pretože reálna frekvencia vlakov je minimálna a predovšetkým z dôvodu ochrany majetku železníc pred jeho devastovaním a rozkradnutím od asociálov,“ ozrejmila M. Pavliková. Práve táto stanica bola však zapojená do projektu TEN T (Bratislava-Predmestie smer Bratislava-Filiálka) s tým, že v nej bude dispečerské riadenie Uzla Bratislava. „ S využitím stanice Bratislava-Predmestie ako významného dopravného uzla v meste sa počíta,“ načrtla jej budúcnosť.
Železničná stanica Vajnory
V úplne inom prostredí, na okraji Bratislavy, stojí nevyužívaná historická budova železničnej stanice Vajnory. Stanicou prechádzajú nákladné vlaky aj osobný vlak do a z Nových Zámkov, čo každý deň hojne využívajú cestujúci. Tento spoj odľahčuje preťaženú dopravu na juhovýchod Slovenska. „Rekonštrukcia budovy je v investičnom pláne na rok 2017, záleží však na finančných možnostiach ŽSR, kedy ju zrealizujú,“ uviedla hovorkyňa ŽSR. Na starej výpravnej budove je naplánovaná obnova fasády a výmena vonkajších dverných prvkov.
Zastávka Železná studnička
Nenápadná a možno viac známa návštevníkom Bratislavského lesoparku je zastávka Železná studnička na Červenom moste, rovnako ako stanica Vajnory zapojená do Bratislavskej integrovanej dopravy, cez osobný vlak do a zo Záhoria. Po trati chodí aj vlak rakúskych železníc, ale na tejto zastávke nestojí. Sprejeri sa podpísali na betónovej budove zastávky, na veľkú historickú budovu stanice zatiaľ nedostali chuť.
Dopravné prepojenia v Bratislave, vrátane celkovo 12 železničných staníc, má riešiť štúdia realizovateľnosti Uzol Bratislava. Poriadok na železničnej stanici je vecou najmä ŽSR ako prevádzkovateľa dráhy. Treba však povedať, že časť verejnosti železniciam veľmi nepomáha, skôr naopak. Čo môže urobiť polícia?
Oddelenie železničnej polície pracuje v súlade so zákonom o policajnom zbore, Trestným zákonom či zákonom o priestupkoch. Hliadkuje, nepretržite predovšetkým na Hlavnej stanici, na ostatných staniciach a na zastávke Bratislava-Vinohrady sú nepravidelné kontroly. „V predchádzajúcom období využívala ŽSR ‚SBS‘ , ktorá v jednotlivých železničných staniciach, najmä na Hlavnej stanici, zastávke Vinohrady, stanici Nové Mesto a Petržalka, dohliadala na čistotu a prítomnosť ‚neprispôsobých osôb‘. V súčasnosti takáto SBS neposobí,“ vyjadrilo sa k téme Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Bratislave.
„Dopravný uzol Bratislava by sa mal stať aj základom pre prímestskú dopravu v rámci Integrovaného dopravného systému a nosného systému mestskej dopravy,“ informovala hovorkyňa železníc Martina Pavliková. Veľkým impulzom pre koľajovú dopravu bolo znovupostavenie Starého mosta ponad Dunaj s električkou, takže cestujúci sa dostane jedným spojom z Rače na opačnom konci Bratislavy za rieku do Petržalky.
Zastávka Vinohrady
Tisíce Bratislavčanov a cestujúcich mimo mesta prechádzajú okolo a využívajú napríklad železničnú zastávku Vinohrady. Železnice vedia, že zastávka nespĺňa kritéria modernej stanice po viacerých stránkach. V minulosti urobili pozitívne úpravy ako oprava nástupišťa, bezbariérový vstup, celkový obrázok však stále kazia vandali a bezdomovci, čo je aj riadne vidno. „Spoločnosť, ktorá čistí a upratuje zastávku sa snaží čo najviac eliminovať dopady prítomnosti bezdomovcov, ale pri upratovaní sa stretávajú s ich aroganciou a niekedy až agresivitou,“ konštatovala hovorkyňa ŽSR.
Železničná stanica Predmestie
Oproti zastávke Vinohrady cez ulicu stojí dávnejšie zrekonštruovaná, ale zatvorená budova nesamostatnej železničnej stanice Predmestie. „Stanica je zatvorená, pretože reálna frekvencia vlakov je minimálna a predovšetkým z dôvodu ochrany majetku železníc pred jeho devastovaním a rozkradnutím od asociálov,“ ozrejmila M. Pavliková. Práve táto stanica bola však zapojená do projektu TEN T (Bratislava-Predmestie smer Bratislava-Filiálka) s tým, že v nej bude dispečerské riadenie Uzla Bratislava. „ S využitím stanice Bratislava-Predmestie ako významného dopravného uzla v meste sa počíta,“ načrtla jej budúcnosť.
Železničná stanica Vajnory
V úplne inom prostredí, na okraji Bratislavy, stojí nevyužívaná historická budova železničnej stanice Vajnory. Stanicou prechádzajú nákladné vlaky aj osobný vlak do a z Nových Zámkov, čo každý deň hojne využívajú cestujúci. Tento spoj odľahčuje preťaženú dopravu na juhovýchod Slovenska. „Rekonštrukcia budovy je v investičnom pláne na rok 2017, záleží však na finančných možnostiach ŽSR, kedy ju zrealizujú,“ uviedla hovorkyňa ŽSR. Na starej výpravnej budove je naplánovaná obnova fasády a výmena vonkajších dverných prvkov.
Zastávka Železná studnička
Nenápadná a možno viac známa návštevníkom Bratislavského lesoparku je zastávka Železná studnička na Červenom moste, rovnako ako stanica Vajnory zapojená do Bratislavskej integrovanej dopravy, cez osobný vlak do a zo Záhoria. Po trati chodí aj vlak rakúskych železníc, ale na tejto zastávke nestojí. Sprejeri sa podpísali na betónovej budove zastávky, na veľkú historickú budovu stanice zatiaľ nedostali chuť.
Dopravné prepojenia v Bratislave, vrátane celkovo 12 železničných staníc, má riešiť štúdia realizovateľnosti Uzol Bratislava. Poriadok na železničnej stanici je vecou najmä ŽSR ako prevádzkovateľa dráhy. Treba však povedať, že časť verejnosti železniciam veľmi nepomáha, skôr naopak. Čo môže urobiť polícia?
Oddelenie železničnej polície pracuje v súlade so zákonom o policajnom zbore, Trestným zákonom či zákonom o priestupkoch. Hliadkuje, nepretržite predovšetkým na Hlavnej stanici, na ostatných staniciach a na zastávke Bratislava-Vinohrady sú nepravidelné kontroly. „V predchádzajúcom období využívala ŽSR ‚SBS‘ , ktorá v jednotlivých železničných staniciach, najmä na Hlavnej stanici, zastávke Vinohrady, stanici Nové Mesto a Petržalka, dohliadala na čistotu a prítomnosť ‚neprispôsobých osôb‘. V súčasnosti takáto SBS neposobí,“ vyjadrilo sa k téme Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Bratislave.