< sekcia Regionálne a komunálne voľby 2022
M. Sulanová: Bratislavský kraj minimálne päť rokov stagnuje
Rozhovor so Sulanovou je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).
Autor TASR
Bratislava 24. októbra (TASR) - Bratislavský kraj podľa Magdalény Sulanovej posledných desať rokov, avšak minimálne päť rokov, stagnuje, respektíve nereaguje na vývoj spoločnosti a potreby občanov. Problémy preto podľa nej narastajú. Rozhovor so Sulanovou je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).
-Prečo ste sa rozhodli kandidovať na predsedu BSK? Budete kandidovať ako nezávislý kandidát alebo s podporou politických strán?-
Moje rozhodnutie bolo motivované ponukou alternatívy tým občanom, ktorí absolútne znechutení politikou súčasnej liberálnej garnitúry boli rozhodnutí nezúčastniť sa na októbrových voľbách, lebo, ako sa vyjadrili, nemajú koho voliť. Moja ponuka je zmena na poste vedenia BSK, ktorej hlavným cieľom je, aby ústretovosť vo vzťahu k občanovi, teda presadzovanie ich záujmov a riešenie ich problémov v rámci kompetencií BSK, vystriedala sebecký liberalizmus zameraný na finančný zisk. Kandidujem s podporou jednej politickej strany, na kandidátke ktorej som kandidovala ako nezávislá aj v parlamentných voľbách v roku 2020 a stala som sa poslankyňou Národnej rady SR.
-V akom stave sa podľa vás nachádza Bratislavský kraj? Aké najväčšie pozitíva a negatíva v ňom aktuálne vnímate?-
Bratislavský kraj posledných desať rokov, avšak minimálne päť rokov, stagnuje, respektíve nereaguje na vývoj spoločnosti a potreby občanov. Preto problémy narastajú. Za pozitívum považujem jedine ten fakt, že okrem krízy s prímestskou autobusovou dopravou, ktorá nastala po uzavretí zmluvy s novým prevádzkovateľom začiatkom tohto roka a trvala niekoľko týždňov, lebo nový prevádzkovateľ nebol schopný dodržať zmluvné podmienky a zabezpečiť dopravu pre občanov tak, ako sa zaviazal, nevyskytli sa ďalšie podobné také veľké problémy. Za negatívny jav považujem okrem spomenutej nezvládnutej prímestskej autobusovej dopravy aj nedostatočné riešenie problémov v oblasti dopravy. V dôsledku enormného nárastu počtu vozidiel na cestách v BSK za posledných päť rokov sa zintenzívňuje neprejazdnosť ciest, predovšetkým v rannej a večernej dopravnej špičke, hlavne pri vjazde do a výjazde z Bratislavy občanov z okolia Bratislavy, ktorí v Bratislave pracujú. Občania sa dožadujú riešenia vzniknutej situácie, ktorá je už neúnosná a kritická. Je nevyhnutné posilniť a rozšíriť koľajovú dopravu v Bratislave aj do jej okrajových častí. Som toho názoru, že BSK v spolupráci s magistrátom a mestskými časťami Bratislavy mal mať už dávno vybudované záchytné parkoviská, respektíve terminály pre vozidlá týchto občanov (Zlaté piesky, Dúbravka, Podunajské Biskupice), odkiaľ by mohli pokračovať smerom na svoje pracovisko mestskou dopravou, teda klásť dôraz na kombinovanú dopravu. V oblasti dopravy je ďalším, už od začiatku vzniku Bratislavského kraja pretrvávajúcim notorickým problémom technický stav vozoviek ciest, ktoré patria do vlastníctva BSK a starostlivosť o tieto cesty je preto v kompetencii BSK. Aj keď BSK zainvestoval do opráv týchto ciest, pre nekvalitne realizované práce pri opravách a rekonštrukciách za krátky čas technický stav týchto ciest je opäť nevyhovujúci. Je to otázka použitia kvalitných materiálov a dodržania technologických postupov. Druhou kritickou oblasťou kompetencií BSK je oblasť zdravotníctva a s ňou súvisiaca obl sť sociálnej starostlivosti. Zdravotné strediská sú poddimenzované už nielen pokiaľ ide o lekárov špecialistov, ale kritická situácia je už aj z dôvodu nedostatku obvodných lekárov, ktorí pomaly odchádzajú do dôchodku a nemá ich kto nahradiť. V ambulanciách máme lekárov seniorov. Absolventi lekárskych fakúlt nemajú záujem o lekársku prax v ambulanciách a odchádzajú pracovať do zahraničia.
-Akým problémom Bratislavský kraj čelí? Aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?-
Najpálčivejšie problémy som naznačila už v predchádzajúcej odpovedi, aj keď zďaleka to nie sú jediné problémy. Treba ešte spomenúť aj akútny nedostatok kvalifikovaných učiteľov v produktívnom veku, ktorých v Bratislavskom kraji chýba približne 2000. Avšak najväčšou výzvou bude zvládať riešiť problémy v čase energetickej krízy, aby v zime nebolo nutné zatvoriť školy pre nedostatok tepla z dôvodu vysokých cien plynu a elektriny. Aby sa z tohto dôvodu zvládla prevádzka nemocníc, sociálnych zariadení a v konečnom dôsledku aj kultúrnych zariadení. Domnievam sa, že nastávajúce štyri roky budú mimoriadne náročné pre fungovanie samosprávneho kraja a budú veľkou výzvou.
-Aké sú priority vášho programu, akým oblastiam sa chcete prioritne štyri roky venovať? Čo chcete v Bratislavskom kraji zmeniť, prípadne na čo chcete nadviazať?-
Priority môjho programu sú zdravotníctvo, školstvo, doprava a sociálna starostlivosť. V týchto oblastiach je potrebné zanalyzovať stav, pokračovať v dobrých opatreniach, kde boli pozitívne výsledky, určite sú aj také, a zaviesť opatrenia na zastavenie, prípadne zvrátenie negatívneho trendu. Toto sú oblasti, kde je nevyhnutné zlepšenie, a preto sa chcem týmto oblastiam venovať.
-Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo takto postupujete?-
Kandidujem za spolupráce volebného tímu a dôvodom je synergický efekt. Pretože ako jednotlivec, vzhľadom na moje povinnosti poslankyne NR SR, by bolo pre mňa časovo náročné zvládnuť aj predvolebnú kampaň.
Okrem Magdalény Sulanovej sa o post predsedu BSK uchádza aj Ivan Bošňák (ODS, DS, Spolu a Šanca), Juraj Droba (SaS, Team Bratislava, PS), ktorého podporuje aj OKS a NOVA, Milan Lopašovský (SMS), Ján Mažgút (Smer-SD, SNS), Andrej Trnovec (Slovenská ľudová strana Andreja Hlinku), Dušan Velič (Za ľudí, Sme rodina, KDH, Maďarské fórum) a Štefan Zima (Republika).
-Prečo ste sa rozhodli kandidovať na predsedu BSK? Budete kandidovať ako nezávislý kandidát alebo s podporou politických strán?-
Moje rozhodnutie bolo motivované ponukou alternatívy tým občanom, ktorí absolútne znechutení politikou súčasnej liberálnej garnitúry boli rozhodnutí nezúčastniť sa na októbrových voľbách, lebo, ako sa vyjadrili, nemajú koho voliť. Moja ponuka je zmena na poste vedenia BSK, ktorej hlavným cieľom je, aby ústretovosť vo vzťahu k občanovi, teda presadzovanie ich záujmov a riešenie ich problémov v rámci kompetencií BSK, vystriedala sebecký liberalizmus zameraný na finančný zisk. Kandidujem s podporou jednej politickej strany, na kandidátke ktorej som kandidovala ako nezávislá aj v parlamentných voľbách v roku 2020 a stala som sa poslankyňou Národnej rady SR.
-V akom stave sa podľa vás nachádza Bratislavský kraj? Aké najväčšie pozitíva a negatíva v ňom aktuálne vnímate?-
Bratislavský kraj posledných desať rokov, avšak minimálne päť rokov, stagnuje, respektíve nereaguje na vývoj spoločnosti a potreby občanov. Preto problémy narastajú. Za pozitívum považujem jedine ten fakt, že okrem krízy s prímestskou autobusovou dopravou, ktorá nastala po uzavretí zmluvy s novým prevádzkovateľom začiatkom tohto roka a trvala niekoľko týždňov, lebo nový prevádzkovateľ nebol schopný dodržať zmluvné podmienky a zabezpečiť dopravu pre občanov tak, ako sa zaviazal, nevyskytli sa ďalšie podobné také veľké problémy. Za negatívny jav považujem okrem spomenutej nezvládnutej prímestskej autobusovej dopravy aj nedostatočné riešenie problémov v oblasti dopravy. V dôsledku enormného nárastu počtu vozidiel na cestách v BSK za posledných päť rokov sa zintenzívňuje neprejazdnosť ciest, predovšetkým v rannej a večernej dopravnej špičke, hlavne pri vjazde do a výjazde z Bratislavy občanov z okolia Bratislavy, ktorí v Bratislave pracujú. Občania sa dožadujú riešenia vzniknutej situácie, ktorá je už neúnosná a kritická. Je nevyhnutné posilniť a rozšíriť koľajovú dopravu v Bratislave aj do jej okrajových častí. Som toho názoru, že BSK v spolupráci s magistrátom a mestskými časťami Bratislavy mal mať už dávno vybudované záchytné parkoviská, respektíve terminály pre vozidlá týchto občanov (Zlaté piesky, Dúbravka, Podunajské Biskupice), odkiaľ by mohli pokračovať smerom na svoje pracovisko mestskou dopravou, teda klásť dôraz na kombinovanú dopravu. V oblasti dopravy je ďalším, už od začiatku vzniku Bratislavského kraja pretrvávajúcim notorickým problémom technický stav vozoviek ciest, ktoré patria do vlastníctva BSK a starostlivosť o tieto cesty je preto v kompetencii BSK. Aj keď BSK zainvestoval do opráv týchto ciest, pre nekvalitne realizované práce pri opravách a rekonštrukciách za krátky čas technický stav týchto ciest je opäť nevyhovujúci. Je to otázka použitia kvalitných materiálov a dodržania technologických postupov. Druhou kritickou oblasťou kompetencií BSK je oblasť zdravotníctva a s ňou súvisiaca obl sť sociálnej starostlivosti. Zdravotné strediská sú poddimenzované už nielen pokiaľ ide o lekárov špecialistov, ale kritická situácia je už aj z dôvodu nedostatku obvodných lekárov, ktorí pomaly odchádzajú do dôchodku a nemá ich kto nahradiť. V ambulanciách máme lekárov seniorov. Absolventi lekárskych fakúlt nemajú záujem o lekársku prax v ambulanciách a odchádzajú pracovať do zahraničia.
-Akým problémom Bratislavský kraj čelí? Aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?-
Najpálčivejšie problémy som naznačila už v predchádzajúcej odpovedi, aj keď zďaleka to nie sú jediné problémy. Treba ešte spomenúť aj akútny nedostatok kvalifikovaných učiteľov v produktívnom veku, ktorých v Bratislavskom kraji chýba približne 2000. Avšak najväčšou výzvou bude zvládať riešiť problémy v čase energetickej krízy, aby v zime nebolo nutné zatvoriť školy pre nedostatok tepla z dôvodu vysokých cien plynu a elektriny. Aby sa z tohto dôvodu zvládla prevádzka nemocníc, sociálnych zariadení a v konečnom dôsledku aj kultúrnych zariadení. Domnievam sa, že nastávajúce štyri roky budú mimoriadne náročné pre fungovanie samosprávneho kraja a budú veľkou výzvou.
-Aké sú priority vášho programu, akým oblastiam sa chcete prioritne štyri roky venovať? Čo chcete v Bratislavskom kraji zmeniť, prípadne na čo chcete nadviazať?-
Priority môjho programu sú zdravotníctvo, školstvo, doprava a sociálna starostlivosť. V týchto oblastiach je potrebné zanalyzovať stav, pokračovať v dobrých opatreniach, kde boli pozitívne výsledky, určite sú aj také, a zaviesť opatrenia na zastavenie, prípadne zvrátenie negatívneho trendu. Toto sú oblasti, kde je nevyhnutné zlepšenie, a preto sa chcem týmto oblastiam venovať.
-Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo takto postupujete?-
Kandidujem za spolupráce volebného tímu a dôvodom je synergický efekt. Pretože ako jednotlivec, vzhľadom na moje povinnosti poslankyne NR SR, by bolo pre mňa časovo náročné zvládnuť aj predvolebnú kampaň.
Okrem Magdalény Sulanovej sa o post predsedu BSK uchádza aj Ivan Bošňák (ODS, DS, Spolu a Šanca), Juraj Droba (SaS, Team Bratislava, PS), ktorého podporuje aj OKS a NOVA, Milan Lopašovský (SMS), Ján Mažgút (Smer-SD, SNS), Andrej Trnovec (Slovenská ľudová strana Andreja Hlinku), Dušan Velič (Za ľudí, Sme rodina, KDH, Maďarské fórum) a Štefan Zima (Republika).