< sekcia Regionálne a komunálne voľby 2022
Volebnou kampaňou je aj antikampaň, zákon tiež určuje finančné limity
Volebná kampaň je akákoľvek činnosť strany, koalície alebo kandidátov, za ktorú sa obvykle platí úhrada smerujúca k propagácii ich činnosti, cieľov a programu s cieľom získania funkcie.
Autor TASR
Bratislava 21. augusta (TASR) - Za volebnú kampaň sa považuje činnosť v prospech aj neprospech kandidátov, preto sa ňou rozumie aj antikampaň. Každá reklama musí obsahovať údaje o objednávateľovi a dodávateľovi. Pre TASR to pripomenula šéfka odboru volieb, referenda a politických strán Ministerstva vnútra SR Eva Chmelová. Volebná kampaň sa skončí 48 hodín predo dňom konania sa volieb. Zákon na ňu určuje finančné limity.
Volebná kampaň je akákoľvek činnosť strany, koalície alebo kandidátov, za ktorú sa obvykle platí úhrada smerujúca k propagácii ich činnosti, cieľov a programu s cieľom získania funkcie. "Činnosť musí spĺňať všetky tieto atribúty, to znamená, musí ju vykonávať oprávnená osoba, ktorou je v tomto prípade politická strana, koalícia alebo kandidát, musí smerovať k získaniu funkcie, propagáciou cieľov a činností," povedala Chmelová s tým, že aj antikampaň je kampaňou.
Každý predmet kampane musí byť označený tak, aby bolo zrejmé, kto vedie kampaň a kto bol dodávateľom. To platí podľa nej aj pre sociálne siete, keďže za kampaň sa považuje i sponzorovaný status. "Facebook aj Google, pokiaľ ide o politickú reklamu, sú dostatočne aktívni, overujú si informácie o politickej reklame a zabezpečujú aj informácie o objednávateľovi a dodávateľovi," skonštatovala šéfka odboru.
Kandidáti na šéfa kraja, primátora, respektíve starostu obce, ako aj starostu mestskej časti v obci nad 5000 obyvateľov sú povinní si zriadiť transparentný účet a z neho hradiť celú volebnú kampaň. "Je na kandidátovi, kedy si odštartuje kampaň. Len čo si ju naštartuje, je povinný si transparentný účet zriadiť," dodala. Transparentný účet si nemusí zriadiť ten kandidát, ktorý si nefinancuje volebnú kampaň.
Zákon o volebnej kampani tiež upravuje financovanie vedenia kampane. Strana môže na kampaň do jesenných komunálnych a krajských volieb minúť najviac 1,5 milióna eur. Finančné limity kandidátov sú určené funkciou, o ktorú sa uchádzajú. Ak ide o post predsedu samosprávneho kraja alebo primátora Bratislavy a Košíc, môžu minúť na kampaň maximálne 250.000 eur. Limit pre kandidáta na primátora mesta, starostu obce alebo starostu mestskej časti závisí od počtu obyvateľov. Limity sú od 2000 eur do 100.000 eur.
Voľby do orgánov samosprávy obcí a voľby do orgánov samosprávnych krajov sa budú konať 29. októbra. Kandidátne listiny sa môžu podávať do 30. augusta.
Volebná kampaň je akákoľvek činnosť strany, koalície alebo kandidátov, za ktorú sa obvykle platí úhrada smerujúca k propagácii ich činnosti, cieľov a programu s cieľom získania funkcie. "Činnosť musí spĺňať všetky tieto atribúty, to znamená, musí ju vykonávať oprávnená osoba, ktorou je v tomto prípade politická strana, koalícia alebo kandidát, musí smerovať k získaniu funkcie, propagáciou cieľov a činností," povedala Chmelová s tým, že aj antikampaň je kampaňou.
Každý predmet kampane musí byť označený tak, aby bolo zrejmé, kto vedie kampaň a kto bol dodávateľom. To platí podľa nej aj pre sociálne siete, keďže za kampaň sa považuje i sponzorovaný status. "Facebook aj Google, pokiaľ ide o politickú reklamu, sú dostatočne aktívni, overujú si informácie o politickej reklame a zabezpečujú aj informácie o objednávateľovi a dodávateľovi," skonštatovala šéfka odboru.
Kandidáti na šéfa kraja, primátora, respektíve starostu obce, ako aj starostu mestskej časti v obci nad 5000 obyvateľov sú povinní si zriadiť transparentný účet a z neho hradiť celú volebnú kampaň. "Je na kandidátovi, kedy si odštartuje kampaň. Len čo si ju naštartuje, je povinný si transparentný účet zriadiť," dodala. Transparentný účet si nemusí zriadiť ten kandidát, ktorý si nefinancuje volebnú kampaň.
Zákon o volebnej kampani tiež upravuje financovanie vedenia kampane. Strana môže na kampaň do jesenných komunálnych a krajských volieb minúť najviac 1,5 milióna eur. Finančné limity kandidátov sú určené funkciou, o ktorú sa uchádzajú. Ak ide o post predsedu samosprávneho kraja alebo primátora Bratislavy a Košíc, môžu minúť na kampaň maximálne 250.000 eur. Limit pre kandidáta na primátora mesta, starostu obce alebo starostu mestskej časti závisí od počtu obyvateľov. Limity sú od 2000 eur do 100.000 eur.
Voľby do orgánov samosprávy obcí a voľby do orgánov samosprávnych krajov sa budú konať 29. októbra. Kandidátne listiny sa môžu podávať do 30. augusta.