< sekcia Regionálne a komunálne voľby 2022 -Prešov
Z. Bednárová: Okrem dopravy a zelene sa chcem zamerať aj na odpady
Rozhovor s Bednárovou je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na post primátora mesta Prešov.
Autor TASR
Prešov 22. októbra (TASR) - O post primátorky Prešova sa bude v jesenných komunálnych voľbách s podporou Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) uchádzať súčasná mestská a krajská poslankyňa Zuzana Bednárová. Rozhovor s Bednárovou je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na post primátora mesta Prešov.
-Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post primátora mesta? Kandidujete ako nezávislý kandidát či s podporou politických strán?-
Za mojím rozhodnutím kandidovať je vôľa pokračovať v pozitívnych aktivitách, ktoré mesto Prešov zaznamenalo v ostatných dvoch volebných obdobiach. Za osem rokov, kedy som pôsobila ako poslankyňa mestského zastupiteľstva, sa nám podarilo výrazne zmeniť k lepšiemu mnohé dovtedy slabo riešené oblasti života v meste. Spomeniem len tie najzásadnejšie realizácie, ako je celková rekonštrukcia Jarkovej ulice, kilometre vybudovaných cyklochodníkov, množstvo opravených mestských ciest a chodníkov, vytvorenie stoviek parkovacích miest, či postavenie desiatok nájomných bytov. Zásadnými interpeláciami sme presadili realizáciu strategických dopravných komunikácií, ako je dobudovanie Nábrežnej komunikácie, dokončenie juhozápadného diaľničného obchvatu, rozostavanie rýchlostnej cesty na severozápade mesta i pripravenosť severovýchodnej vetvy tejto cesty na začatie budovania. Uvedomujem si však aj to, že stále máme čo zlepšovať, rozvíjať, dynamizovať či skrášľovať, mám odvahu i skúsenosti z riadenia, preto bolo logickým rozhodnutím uchádzať sa o pozíciu primátorky. Zvlášť, keď som získala aj stranícku podporu KDH, čo je vlastne aj odpoveďou na druhú časť otázky.
-V akom stave sa podľa vás nachádza mesto, aké najväčšie pozitíva i negatíva v ňom aktuálne vnímate?-
Mesto Prešov je nastavené na ďalší stabilný rozvoj, i keď jeho ďalšia dynamika bude závisieť od množstva faktorov. Medzi iným aj od toho, ako sa bude vyvíjať energetická kríza. Prešov vždy môže využívať svoju historickú danosť - strategickú polohu v severnej časti východného Slovenska. Dokončenie rýchlostnej cesty tu prinesie obrovské možnosti pre investorov – napríklad vybudovaním priemyselného parku Grófske. Pridanou hodnotou môže byť viac pracovných i podnikateľských príležitostí, a tým zlepšenie ekonomiky mesta i regiónu. Výrazne by sme u nás tiež mali zlepšiť svoju hrdosť na Prešov a vidieť pozitíva, ktoré reálne existujú.
-Akým problémom mesto čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?-
Dlhodobo čelíme predovšetkým dopravným problémom. Viaceré, ako som spomínala, sme vyriešili, ďalšie sa zmiernia po dobudovaní R4 a následnom presmerovaní tranzitu na obchvat. Pomôže aj obnova dopravnej infraštruktúry, zavedenie dynamicky riadenej dopravy i rozšírenie parkovacej politiky do ďalších častí mesta. Chýba nám centrálny mestský park, jeho vybudovanie pripravujeme, plánujeme obnoviť aj staršie parky a zeleň.
-Aké sú priority vášho programu, čo chcete v meste zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať?-
Okrem dopravy a zelene sa chcem zamerať aj na zavádzanie nových technológií a postupov pri nakladaní s odpadmi. Plánujeme aj modernizáciu vozového parku MHD, nákup ekologických duálnych trolejbusov a obnovu autobusov MHD či rekonštrukciu konkrétnych trolejbusových tratí. Samozrejmosťou je dôraz na podporu kultúry a kultúrnych aktivít i podpora športov s dôrazom na mládež, či dobudovanie športovísk, kde dominuje futbalový štadión. Chcem pokračovať v budovaní nájomných bytov, revitalizácii vnútroblokov, budovaní detských ihrísk na sídliskách i v budovaní wokroutových ihrísk pre dospelých. Nezabúdame ani na seniorov – chcem skvalitniť sociálne služby a priniesť aj možnosti na skvalitnenie zdravotnej starostlivosti. V programe mám aj zvyšovanie kapacít materských škôlok, obnovu budov základných a materských škôl i podporu organizovania školských vedomostných, športových, kultúrnych a iných aktivít. Dôležité bude prehlbovanie spolupráce s univerzitami a firmami na území mesta a rozvoj zahraničných partnerstiev. V meste budeme tiež využívať viac obnoviteľných zdrojov energie. Aktívne chceme reagovať na výzvy súvisiace so získavaním externých zdrojov na programy rozvíjajúce mesto. Zameriame sa tiež na zviditeľnenie prírodných aktív mesta a jeho okolia ako prostredia na kvalitné voľnočasové aktivity, podporíme tiež aktivity na zvýšenie turistického ruchu.
-Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?-
Kandidujem ako jednotlivec s podporou strany, rodiny a priateľov. Dôvod je jednoduchý - žiadny primátor by si nemal myslieť, že zvládne všetko sám. Spolupracovníci sú preto veľmi dôležití pri napĺňaní cieľov a programov.
Okrem Bednárovej kandidujú v Prešove na post primátora Ján Andrejko (nezávislý), Peter Benčík (nezávislý), Artúr Benes (nezávislý), Renáta Bobáková (Hnutie Občan Národ Spravodlivosť), Martin Eštočák (nezávislý), Pavel Hagyari (Starostovia a nezávislí kandidáti, Sme rodina), Jozef Kubica (Národná koalícia/Nezávislí kandidáti), Marek Kurta (Republika), Ľuboš Micheľ (Hlas-SD), František Oľha (SaS, PS, Spolu-OD, DS, Šanca, ODS - Občianski demokrati Slovenska, Dobrá voľba a Umiernení), Ján Štovka (nezávislý).
-Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post primátora mesta? Kandidujete ako nezávislý kandidát či s podporou politických strán?-
Za mojím rozhodnutím kandidovať je vôľa pokračovať v pozitívnych aktivitách, ktoré mesto Prešov zaznamenalo v ostatných dvoch volebných obdobiach. Za osem rokov, kedy som pôsobila ako poslankyňa mestského zastupiteľstva, sa nám podarilo výrazne zmeniť k lepšiemu mnohé dovtedy slabo riešené oblasti života v meste. Spomeniem len tie najzásadnejšie realizácie, ako je celková rekonštrukcia Jarkovej ulice, kilometre vybudovaných cyklochodníkov, množstvo opravených mestských ciest a chodníkov, vytvorenie stoviek parkovacích miest, či postavenie desiatok nájomných bytov. Zásadnými interpeláciami sme presadili realizáciu strategických dopravných komunikácií, ako je dobudovanie Nábrežnej komunikácie, dokončenie juhozápadného diaľničného obchvatu, rozostavanie rýchlostnej cesty na severozápade mesta i pripravenosť severovýchodnej vetvy tejto cesty na začatie budovania. Uvedomujem si však aj to, že stále máme čo zlepšovať, rozvíjať, dynamizovať či skrášľovať, mám odvahu i skúsenosti z riadenia, preto bolo logickým rozhodnutím uchádzať sa o pozíciu primátorky. Zvlášť, keď som získala aj stranícku podporu KDH, čo je vlastne aj odpoveďou na druhú časť otázky.
-V akom stave sa podľa vás nachádza mesto, aké najväčšie pozitíva i negatíva v ňom aktuálne vnímate?-
Mesto Prešov je nastavené na ďalší stabilný rozvoj, i keď jeho ďalšia dynamika bude závisieť od množstva faktorov. Medzi iným aj od toho, ako sa bude vyvíjať energetická kríza. Prešov vždy môže využívať svoju historickú danosť - strategickú polohu v severnej časti východného Slovenska. Dokončenie rýchlostnej cesty tu prinesie obrovské možnosti pre investorov – napríklad vybudovaním priemyselného parku Grófske. Pridanou hodnotou môže byť viac pracovných i podnikateľských príležitostí, a tým zlepšenie ekonomiky mesta i regiónu. Výrazne by sme u nás tiež mali zlepšiť svoju hrdosť na Prešov a vidieť pozitíva, ktoré reálne existujú.
-Akým problémom mesto čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?-
Dlhodobo čelíme predovšetkým dopravným problémom. Viaceré, ako som spomínala, sme vyriešili, ďalšie sa zmiernia po dobudovaní R4 a následnom presmerovaní tranzitu na obchvat. Pomôže aj obnova dopravnej infraštruktúry, zavedenie dynamicky riadenej dopravy i rozšírenie parkovacej politiky do ďalších častí mesta. Chýba nám centrálny mestský park, jeho vybudovanie pripravujeme, plánujeme obnoviť aj staršie parky a zeleň.
-Aké sú priority vášho programu, čo chcete v meste zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať?-
Okrem dopravy a zelene sa chcem zamerať aj na zavádzanie nových technológií a postupov pri nakladaní s odpadmi. Plánujeme aj modernizáciu vozového parku MHD, nákup ekologických duálnych trolejbusov a obnovu autobusov MHD či rekonštrukciu konkrétnych trolejbusových tratí. Samozrejmosťou je dôraz na podporu kultúry a kultúrnych aktivít i podpora športov s dôrazom na mládež, či dobudovanie športovísk, kde dominuje futbalový štadión. Chcem pokračovať v budovaní nájomných bytov, revitalizácii vnútroblokov, budovaní detských ihrísk na sídliskách i v budovaní wokroutových ihrísk pre dospelých. Nezabúdame ani na seniorov – chcem skvalitniť sociálne služby a priniesť aj možnosti na skvalitnenie zdravotnej starostlivosti. V programe mám aj zvyšovanie kapacít materských škôlok, obnovu budov základných a materských škôl i podporu organizovania školských vedomostných, športových, kultúrnych a iných aktivít. Dôležité bude prehlbovanie spolupráce s univerzitami a firmami na území mesta a rozvoj zahraničných partnerstiev. V meste budeme tiež využívať viac obnoviteľných zdrojov energie. Aktívne chceme reagovať na výzvy súvisiace so získavaním externých zdrojov na programy rozvíjajúce mesto. Zameriame sa tiež na zviditeľnenie prírodných aktív mesta a jeho okolia ako prostredia na kvalitné voľnočasové aktivity, podporíme tiež aktivity na zvýšenie turistického ruchu.
-Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?-
Kandidujem ako jednotlivec s podporou strany, rodiny a priateľov. Dôvod je jednoduchý - žiadny primátor by si nemal myslieť, že zvládne všetko sám. Spolupracovníci sú preto veľmi dôležití pri napĺňaní cieľov a programov.
Okrem Bednárovej kandidujú v Prešove na post primátora Ján Andrejko (nezávislý), Peter Benčík (nezávislý), Artúr Benes (nezávislý), Renáta Bobáková (Hnutie Občan Národ Spravodlivosť), Martin Eštočák (nezávislý), Pavel Hagyari (Starostovia a nezávislí kandidáti, Sme rodina), Jozef Kubica (Národná koalícia/Nezávislí kandidáti), Marek Kurta (Republika), Ľuboš Micheľ (Hlas-SD), František Oľha (SaS, PS, Spolu-OD, DS, Šanca, ODS - Občianski demokrati Slovenska, Dobrá voľba a Umiernení), Ján Štovka (nezávislý).