Mesto by chcelo ísť do projektu nielen preto, že chce znížiť počet áut v meste. V rámci pripravovanej parkovacej politiky totiž plánuje spoplatniť širšie centrum.
Autor TASR
Bratislava 17. mája (TASR) – Ak by hlavné mesto zvládlo projekt požičiavania bicyklov, mohlo by neskôr požičiavať aj autá. Takzvaný "car sharing" už funguje v Brne či v Bruseli, v nemeckých Brémach vďaka nemu zmizlo z ulíc 1500 áut.
"Je to jedna z našich línií uvažovania," tvrdí primátor Milan Ftáčnik. Súťaž na požičiavanie bicyklov však bola neúspešná, nikto sa do nej neprihlásil.
Mesto by chcelo ísť do projektu nielen preto, že chce znížiť počet áut v meste. V rámci pripravovanej parkovacej politiky totiž plánuje spoplatniť širšie centrum.
"Toto je otázka ponuky pre vodičov. Aké možnosti im ponúkneme, ak ich chceme obmedziť z hľadiska parkovania v meste," poznamenal primátor. "Car sharing môže pomôcť určitej malej časti obyvateľstva, ktorí sú na hranici ekonomického rozhodovania. Vraziť do nákupu auta, poistenia, údržby, to všetko stojí veľa peňazí," dodal hlavný dopravný inžinier Bratislavy Tibor Schlosser s tým, že dennú dopravu to ale zrejme nenahradí.
Podľa senátora Brém Michaela Glotz-Richtera je car sharing najmä pre ľudí, ktorí chodia do práce električkou a raz alebo dvakrát do týždňa potrebujú urobiť veľký nákup alebo ísť cez víkend rekreovať. Vďaka projektu môžu na autách, ktoré sú po celom meste na vyhradených parkoviskách, jazdiť bez toho, aby ich museli vlastniť.
Úspešný projekt v zahraničí
Systém funguje tak, že užívatelia musia byť vopred prihlásení a spoločnosti, ktorá službu prevádzkuje, platia mesačný poplatok. V Brémach je to od troch do desať eur. Auto si zarezervujú na určitý čas, na stanovišti si ho vyzdvihnú, aj vrátia. "A potom už platia iba za samotné využívanie vozidla, ktoré závisí od počtu hodín a najazdených kilometrov. Keby si objednali malé auto, stálo by ich to asi dve eurá na hodinu a približne 20 eur na deň," vysvetlil Glotz-Richter. V cene sú započítané aj náklady na údržbu či na benzín.
V Brémach systém využíva 7500 z pol milióna obyvateľov. "Užívatelia car sharingu sa postupne zbavujú svojich súkromných áut. Spomedzi nových zákazníkov 43 % ľudí malo svoje vlastné vozidlo, po roku ho malo už len 12 %," priblížil senátor s tým, že na jedno takéto auto je asi 40 užívateľov, nahradí teda desať súkromných vozidiel.
V Bratislave zatiaľ bez bicyklov
V Bruseli projekt funguje vyše desať rokov, v Brne asi deväť. České mesto má desať automobilov, ktoré využíva 50 ľudí. "Ale nestretávame sa s podporou magistrátu, ideme skôr cestou menšieho odporu," uviedol Michal Šimoník zo združenia Autonapůl, ktoré systém prevádzkuje. Bratislava projekt podporuje, zatiaľ však nezrealizovala ani požičiavanie bicyklov. Mesto chce v najbližších dňoch osloviť záujemcov i viedenského prevádzkovateľa požičovne bicyklov priamo.
"Je to jedna z našich línií uvažovania," tvrdí primátor Milan Ftáčnik. Súťaž na požičiavanie bicyklov však bola neúspešná, nikto sa do nej neprihlásil.
Mesto by chcelo ísť do projektu nielen preto, že chce znížiť počet áut v meste. V rámci pripravovanej parkovacej politiky totiž plánuje spoplatniť širšie centrum.
"Toto je otázka ponuky pre vodičov. Aké možnosti im ponúkneme, ak ich chceme obmedziť z hľadiska parkovania v meste," poznamenal primátor. "Car sharing môže pomôcť určitej malej časti obyvateľstva, ktorí sú na hranici ekonomického rozhodovania. Vraziť do nákupu auta, poistenia, údržby, to všetko stojí veľa peňazí," dodal hlavný dopravný inžinier Bratislavy Tibor Schlosser s tým, že dennú dopravu to ale zrejme nenahradí.
Podľa senátora Brém Michaela Glotz-Richtera je car sharing najmä pre ľudí, ktorí chodia do práce električkou a raz alebo dvakrát do týždňa potrebujú urobiť veľký nákup alebo ísť cez víkend rekreovať. Vďaka projektu môžu na autách, ktoré sú po celom meste na vyhradených parkoviskách, jazdiť bez toho, aby ich museli vlastniť.
Úspešný projekt v zahraničí
Systém funguje tak, že užívatelia musia byť vopred prihlásení a spoločnosti, ktorá službu prevádzkuje, platia mesačný poplatok. V Brémach je to od troch do desať eur. Auto si zarezervujú na určitý čas, na stanovišti si ho vyzdvihnú, aj vrátia. "A potom už platia iba za samotné využívanie vozidla, ktoré závisí od počtu hodín a najazdených kilometrov. Keby si objednali malé auto, stálo by ich to asi dve eurá na hodinu a približne 20 eur na deň," vysvetlil Glotz-Richter. V cene sú započítané aj náklady na údržbu či na benzín.
V Brémach systém využíva 7500 z pol milióna obyvateľov. "Užívatelia car sharingu sa postupne zbavujú svojich súkromných áut. Spomedzi nových zákazníkov 43 % ľudí malo svoje vlastné vozidlo, po roku ho malo už len 12 %," priblížil senátor s tým, že na jedno takéto auto je asi 40 užívateľov, nahradí teda desať súkromných vozidiel.
V Bratislave zatiaľ bez bicyklov
V Bruseli projekt funguje vyše desať rokov, v Brne asi deväť. České mesto má desať automobilov, ktoré využíva 50 ľudí. "Ale nestretávame sa s podporou magistrátu, ideme skôr cestou menšieho odporu," uviedol Michal Šimoník zo združenia Autonapůl, ktoré systém prevádzkuje. Bratislava projekt podporuje, zatiaľ však nezrealizovala ani požičiavanie bicyklov. Mesto chce v najbližších dňoch osloviť záujemcov i viedenského prevádzkovateľa požičovne bicyklov priamo.