Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Regióny

Aktivisti kritizujú spôsob realizácie projektu aj investičné zámery

Na sociálnych sieťach sa k EHMK často vyjadroval aj Marián Koszoru, mladý Košičan, ktorý takýmto spôsobom prezentoval svoj občiansky postoj.

Košice 19. januára (TASR) – Projekt Európske hlavné mesto kultúry (EHMK) Košice 2013 má od začiatku v samotnom meste množstvo kritikov, ktorí sa v ostatnom čase orientujú takmer výhradne na prezentovanie svojich nesúhlasných názorov na sociálne siete. Medzi najaktívnejších z nich patrí predseda Spolku na podporu skrášľovania Košíc Ladislav Rovinský. „Projekt som sledoval od začiatku a videl som odbočenia od pôvodného zámeru,“ uviedol Rovinský pre TASR.

Dodal, že projekt EHMK mohol byť veľkou šancou pre obyvateľov Košíc a vtiahnuť ich do kultúrneho diania. „Od začiatku sa hovorilo o občianskej participácii na projekte, ale táto sa postupne vytrácala,“ doplnil. Podľa Rovinského sa EHMK stalo dielom úzkej skupiny ľudí a namiesto občianskeho princípu sa začal uplatňovať princíp kabinetný. „Dnes môžeme pokojne vyhlásiť, že Košičania s myšlienkou EHMK nie sú identifikovaní,“ podčiarkol.

Spočiatku projekt kritizovala aj košická kultúrna obec, ktorá mu vyčítala odtrhnutie od reality a ignorovanie tradičných košických kultúrnych hodnôt a inštitúcií. Toto sa po zmene projektového tímu EHMK zmenilo. „Vyzerá to tak, že zopár ľudí z kultúrnej obce bolo uspokojených tým, že nejaké čiastkové projekty dostali, a už ich nezaujíma to, akým spôsobom je celý projekt deformovaný,“ povedal Rovinský.

Predseda Spolku na podporu skrášľovania Košíc patrí medzi najaktívnejších kritikov investičných projektov EHMK. Hovorí o tom, že pôvodné zámery ako projekt Baňa Bankov či Amfiteáter úplne zmizli. „Nové projekty však do EHMK neprišli z vôle občanov. Vyzerá to tak, že niekto prišiel a povedal: toto bude v projekte,“ vyhlásil Rovinský.

Rekonštrukciu Mestského praku nazval prejavom bezohľadnosti súčasnej verchušky. „Kedysi sa zo súkromných pozemkov vytvoril verejný priestor. To, čo bolo verejné, je oplotené a navyše v parku zohráva úlohu súkromná funkcia, nie verejná,“ zdôraznil ďalej Rovinský, ktorý zároveň vyjadril súhlas so slovami bývalej umeleckej šéfky projektu EHMK Zory Jaurovej, že EHMK je tunel. Zdôvodnil to „podivuhodnými“ cenami za stavebné práce na niektorých investičných projektoch.

„Či vidím na projekte aj niečo pozitívne? No určite, bude veľa akcií a bude tu zábava. Ale čím väčšia zábava, tým väčšia kocovina potom prichádza,“ uzavrel Rovinský.

Na sociálnych sieťach sa k EHMK často vyjadroval aj Marián Koszoru, mladý Košičan, ktorý takýmto spôsobom prezentoval svoj občiansky postoj. „Ašpirovať na titul EHMK za finančnej kondície mesta už v danom čase bolo značne nezodpovedné. Každé mesto má svoje výdavky a priority. Z môjho pohľadu je lepšie mať splnené základné priority a až následne si dovoliť všetko ostatné navyše, ako mať všetko polovičato respektíve nedostatočne. Neviem si predstaviť svoju domácnosť fungovať takto, aby som nemal chladničku a práčku, prostriedky na stravu a dopravu, no zato mal najnovší televízor a centrum zábavy a stopercentné kultúrne vyžitie,“ uviedol Koszoru pre TASR. Podľa neho Košice žili kultúrou aj pred EHMK a nebolo by tak inak, ani keby sa EHMK nestali. „EHMK je rozhodne oživením kultúrnej scény miest a môže priniesť do miest cez svoje investičné projekty pridanú trvácnejšiu hodnotu. To však predpokladá rozumné riadenie projektov, bez osobných záujmov. Pri pohľade na Mestský park sa tlačí domnienka, že o čisto verejný záujem tu nešlo. Podobné domnienky vzbudzujú aj niektoré ďalšie projekty,“ poznamenal.

Primátor mesta Richard Raši naopak tvrdí, že EHMK by malo byť aj o tom, že sa prebudí naša lokálna hrdosť a netreba v celom projekte hľadať len negatíva. „Keď však príde úspech, ako napríklad správa v CNN, tak sa niektorí z toho netešia, ale hľadajú v tom niečo iné. Takíto ľudia musia byť a musia byť práve preto, aby sme videli, že väčšina je úplne iná,“ komentoval Raši.