Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Regióny

V Múzeu roka 2015 sa hovorilo o svete spoza hidžábu

Na snímke moslimská šatka hidžáb Foto: TASR/AP

V banskobystrickom Thurzovom dome v stredu hovoril zmiešaný manželský pár Eva a Marwan Al-Absiovci o svete spoza hidžábu, ktorý je dodnes pre väčšinu Európanov zahalený rúškom tajomstva.

Banská Bystrica 30. júna (TASR) – V Stredoslovenskom múzeu (SSM) v Banskej Bystrici, v Múzeu roka 2015, to v stredu (29.6.) podvečer ožilo nádychom rozprávky z Tisíc a jednej noci. V Thurzovom dome hovoril zmiešaný manželský pár Eva a Marwan Al-Absiovci o svete spoza hidžábu, ktorý je dodnes pre väčšinu Európanov zahalený rúškom tajomstva. Pár tvoria už viac ako tri desaťročia a ako sami tvrdia, život na pomedzí odlišných kultúr, národností a vierovyznaní ich mimoriadne obohatil.

"Nezaujíma ma to, čo nás odlišuje, ale naopak, to, čo nás spája. Dôležité a obohacujúce je práve prelínanie sa kultúr. Hoci jedni z nás sú kresťania, iní židia a ďalší moslimovia, všetci sme ľudia, príslušníci ľudskej civilizácie, pestrej ako koberec," uviedol Marwan Al-Absi.

Eva Al-Absiová pochádza z Nitry a s manželom Marwanom, ktorý je pôvodom Sýrčan, sa zoznámila na Karlovej univerzite v Prahe, kde obaja študovali. Po absolvovaní štúdia sa vzali a odišli do Sýrie, kde sa im narodili dvaja synovia. V roku 1998 sa vrátili na Slovensko a v súčasnosti pôsobia na akademickej pôde v Nitre.

Eva vyučuje modernú spisovnú arabčinu a arabskú literatúru pre odbory blízkovýchodných štúdií, ako aj manažment kultúry a turizmu.

Marwan svoju vedecko-výskumnú činnosť dlhodobo orientuje na Blízky východ a v rámci medzinárodného projektu Transformácia kultúrnych tradícií beduínov v podmienkach globalizácie a multikulturalizmu v spolupráci s univerzitou v Damasku absolvoval v rokoch 2006-2010 opakované terénne výskumy spôsobu života a kultúry beduínov v sýrskej púšti.

Podľa riaditeľa SSM Romana Hradeckého každý, koho zaujíma problematika prepojenia európskej a arabsko-islamskej kultúry, jej vznik, tradície či postavenie žien v spoločnosti a život v zmiešanom manželstve, sa dozvedel, čo chcel.