Podľa starostu Petržalky schválením všeobecne záväzného nariadenia vznikla situácia, ktorá nič nerieši, ale skôr naopak, veci komplikuje.
Autor TASR
Bratislava 12. decembra (TASR) – Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o parkovacej politike v Bratislave, ktoré schválili mestskí poslanci minulý týždeň, prináša so sebou veľa otáznikov a problémov. Myslí si to starosta Petržalky Vladimír Bajan, podľa ktorého schválením nariadenia vznikla situácia, ktorá nič nerieši, ale skôr naopak, veci komplikuje. "Otázne je, čo sa týmto VZN chce vyriešiť," uviedol Bajan na dnešnom brífingu s tým, že miestnym poslancom odporučí, aby si celý materiál pozorne preštudovali.
"Je to tak rozporuplne napísané, že nikto pomaly nevie, čo sa schválilo. Počkáme si, ako sa to celé vyvŕbi," podotýka starosta. Zároveň chce vyzvať parkovaciu komisiu, ktorá je v mestskej časti akousi gesčnou komisiou k téme parkovania, aby prijala v tomto smere ďalší postup. O ňom by mali rokovať petržalskí poslanci na najbližšom miestnom zastupiteľstve, ktoré sa predpokladá vo februári 2017. "Nerád by som toto VZN nazýval parkovacou politikou. Je to len začiatok veľmi dlhého procesu, kedy sa parkovacia politika možno niekedy spustí v mestský častiach," myslí si Bajan.
Jeden z problémov vidí starosta napr. v tom, že ak má každý z päťčlennej rodiny auto, VZN umožňuje každému z nich parkovať počas najbližších dvoch rokov zadarmo. Podľa neho je smiešny systém, ktorý hovorí o bezplatnom parkovaní s tým, že o spoplatnení by mohli poslanci rozhodovať napr. vo volebnom roku. S tým zároveň podľa Bajana vyvstáva aj ďalšia otázka, a to, z akých financií by sa mal parkovací systém spúšťať, teda opravu existujúcich parkovísk či budovanie nových parkovacích miest, resp. parkovacích domov, osádzanie vodorovného a zvislého dopravného značenia.
VZN totiž taktiež hovorí, že mestské časti budú vypojené z príjmov z pokút a majú dostať peniaze z kartičiek, ktoré sú ale podľa Bajana cenovo bezplatné. "Preto sa pýtam, ako to budeme riešiť, keď sa poslanci rozhodnú, že do toho mestská časť pôjde. Ako zmenia rozpočet, na úkor čoho. Či nebudeme robiť škôlky, alebo iné sociálne aktivity, alebo údržbu zelene," pýta sa Bajan, podľa ktorého ide len o parkovacie placebo, ktoré má zakryť systém a nebude fungovať.
Nedostatkov v schválenom VZN vidí viacero, od vydávania a kontrolovania kartičiek, cez prevádzkovanie celého systému až po vypadnutie slova "spoločná" z pomenovania jednotnej parkovacej politiky, nakoľko z nej vypadlo Staré Mesto.
"Bavíme sa tu o pravidlách parkovacej politiky, ale dodnes na mestské časti nebola štatútom prenesená kompetencia realizovať parkovaciu politiku. Dnes sa len tvárime, že sa mestské časti môžu zapojiť do parkovacej politiky," apeluje prednosta petržalského miestneho úradu Miroslav Štefánik. Je zároveň presvedčený, že mesto prijatým VZN zbytočne zadefinovalo niektoré parametre.
"Mohlo byť pokojne na jednu stranu a mestské časti si na základe svojich špecifík a prepočtov mali určiť svoje VZN," myslí si prednosta. Podľa neho sa totiž nedá poňať 160-stranový materiál a 100 pripomienok a zo dňa na deň ho predložiť do zastupiteľstva a vyriešiť tým všetky drobné „nuansy“ v mestských častiach.
Na otázku, či by zavedenie parkovacieho systému „utiahli“ mimobratislavskí vodiči, odpovedal záporne. "Cezpoľní tvoria len desať až dvadsať percent, také by boli aj príjmy. Je to málo na to, aby to fungovalo a zadarmo sa to urobiť nedá," tvrdí Štefánik. Súhlasí s ním aj starosta, podľa ktorého nemá byť parkovacia politika len o spoplatnení, ale skôr o učení a regresii, aby sa ľudia naučili inak vnímať mestskú hromadnú dopravu a začali ju viac využívať.
"Je to tak rozporuplne napísané, že nikto pomaly nevie, čo sa schválilo. Počkáme si, ako sa to celé vyvŕbi," podotýka starosta. Zároveň chce vyzvať parkovaciu komisiu, ktorá je v mestskej časti akousi gesčnou komisiou k téme parkovania, aby prijala v tomto smere ďalší postup. O ňom by mali rokovať petržalskí poslanci na najbližšom miestnom zastupiteľstve, ktoré sa predpokladá vo februári 2017. "Nerád by som toto VZN nazýval parkovacou politikou. Je to len začiatok veľmi dlhého procesu, kedy sa parkovacia politika možno niekedy spustí v mestský častiach," myslí si Bajan.
Jeden z problémov vidí starosta napr. v tom, že ak má každý z päťčlennej rodiny auto, VZN umožňuje každému z nich parkovať počas najbližších dvoch rokov zadarmo. Podľa neho je smiešny systém, ktorý hovorí o bezplatnom parkovaní s tým, že o spoplatnení by mohli poslanci rozhodovať napr. vo volebnom roku. S tým zároveň podľa Bajana vyvstáva aj ďalšia otázka, a to, z akých financií by sa mal parkovací systém spúšťať, teda opravu existujúcich parkovísk či budovanie nových parkovacích miest, resp. parkovacích domov, osádzanie vodorovného a zvislého dopravného značenia.
VZN totiž taktiež hovorí, že mestské časti budú vypojené z príjmov z pokút a majú dostať peniaze z kartičiek, ktoré sú ale podľa Bajana cenovo bezplatné. "Preto sa pýtam, ako to budeme riešiť, keď sa poslanci rozhodnú, že do toho mestská časť pôjde. Ako zmenia rozpočet, na úkor čoho. Či nebudeme robiť škôlky, alebo iné sociálne aktivity, alebo údržbu zelene," pýta sa Bajan, podľa ktorého ide len o parkovacie placebo, ktoré má zakryť systém a nebude fungovať.
Nedostatkov v schválenom VZN vidí viacero, od vydávania a kontrolovania kartičiek, cez prevádzkovanie celého systému až po vypadnutie slova "spoločná" z pomenovania jednotnej parkovacej politiky, nakoľko z nej vypadlo Staré Mesto.
Odporúčame aj: Bratislavskí poslanci schválili jednotnú parkovaciu politiku
"Bavíme sa tu o pravidlách parkovacej politiky, ale dodnes na mestské časti nebola štatútom prenesená kompetencia realizovať parkovaciu politiku. Dnes sa len tvárime, že sa mestské časti môžu zapojiť do parkovacej politiky," apeluje prednosta petržalského miestneho úradu Miroslav Štefánik. Je zároveň presvedčený, že mesto prijatým VZN zbytočne zadefinovalo niektoré parametre.
"Mohlo byť pokojne na jednu stranu a mestské časti si na základe svojich špecifík a prepočtov mali určiť svoje VZN," myslí si prednosta. Podľa neho sa totiž nedá poňať 160-stranový materiál a 100 pripomienok a zo dňa na deň ho predložiť do zastupiteľstva a vyriešiť tým všetky drobné „nuansy“ v mestských častiach.
Na otázku, či by zavedenie parkovacieho systému „utiahli“ mimobratislavskí vodiči, odpovedal záporne. "Cezpoľní tvoria len desať až dvadsať percent, také by boli aj príjmy. Je to málo na to, aby to fungovalo a zadarmo sa to urobiť nedá," tvrdí Štefánik. Súhlasí s ním aj starosta, podľa ktorého nemá byť parkovacia politika len o spoplatnení, ale skôr o učení a regresii, aby sa ľudia naučili inak vnímať mestskú hromadnú dopravu a začali ju viac využívať.