Spoločnosť EEI dnes odstúpila od zmluvy, lebo tvrdí, že útoky na spoločnosť a znevažovanie jej dobrého mena či odbornosti už prekročili únosnú mieru.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 27. októbra (TASR) – Nikto nevyhral, iba Petržalčania v tejto chvíli prehrali. Aj takto dnes reagoval starosta bratislavskej Petržalky Vladimír Bajan na to, že firma EEI, ktorá mala v mestskej časti prevádzkovať nový parkovací systém, odstúpila od zmluvy. Nové parkovanie je tak podľa neho v tejto chvíli pochované a Bajan si chce počkať na to, s akým návrhom prídu poslanci. Ak neprídu so žiadnym, do dvoch rokov plánuje predostrieť ďalšiu koncepciu na riešenie parkovania.
"Situácia je taká, že jednoducho nemáme partnera. To znamená, že si počkám na ucelený koncept od poslancov, ktorý vraj majú a chcú najbližšie predložiť. Loptička je teda teraz na ich strane. Ja si ich návrh rád pozriem, budem spolupracovať aj rád pripomienkovať," uviedol Bajan na dnešnom brífingu. "Tak, ako ja potrebujem poslancov, poslanci potrebujú mňa, takže verím, že to bude už odosobnená tímová robota. V každom prípade teraz sme na bode nula a začíname odznova," podotkol starosta.
"My máme pripravený návrh, ale predložíme ho až po tom, čo ho prediskutujeme aj s ostatnými poslancami a starostom, aby bol aspoň v prevažnej miere akceptovateľný," reagoval poslanec Milan Vetrák, člen klubu Zmena zdola-DÚ, NOVA, KDS, OĽaNO a nezávislých poslancov. Návrh vraj mali pripravený ako alternatívu k tomu starostovmu. Prečo s ním ale neprišli skôr, Vetrák odôvodňuje tým, že chceli dať najprv šancu Bajanovi.
Návrh Vetrák dnes nechcel konkretizovať, pripustil však, že stále nemajú vyriešenú napríklad ani otázku, kto bude v ich koncepcii parkovanie prevádzkovať. "Je to jedna z vecí, ktoré treba rozhodnúť. Časť poslancov si želá, aby parkovanie prevádzkovala mestská časť či organizácia mestskej časti, pre inú to nie je až také dôležité, im by stačilo vyhlásenie novej súťaže," dodal. Vetrák však chce, aby sa vypracovala analýza, ktorá by možnosti porovnala. Predchádzajúce zastupiteľstvo už pritom schválilo, že prevádzku parkovacej politiky samospráva zverí externej firme.
Spoločnosť EEI dnes odstúpila od zmluvy, lebo tvrdí, že útoky na spoločnosť a znevažovanie jej dobrého mena či odbornosti už prekročili únosnú mieru. Diskusia o parkovaní v Petržalke je podľa nej emocionálna a neodborná a v takejto atmosfére EEI nechce poskytovať svoje služby. Mestskej časti to firma oznámila dnes ráno pred rokovaním miestneho zastupiteľstva, na ktorom mali poslanci rokovať o novom parkovaní a schválením všeobecne záväzného nariadenia (VZN) systém spustiť. Starosta tak na začiatku rokovania bod o parkovaní stiahol a oznámenie o odstúpení EEI od zmluvy si vyslúžilo od obyvateľov potlesk.
Bajan pripomenul, že VZN o parkovaní by dnes zrejme prešlo, lebo mali väčšinu na prijatie. "Takto to vyzeralo, keď som sa dnes rozprával s predsedami klubov. Niektorý z klubov ma podporil, čo som nečakal," podotkol, nepriznal však, ktorý klub zmenil názor.
Starosta navrhovaný, no občanmi i poslancami kritizovaný systém obhajuje. Bol podľa neho dobrý, efektívny a výhodný pre Petržalku i Petržalčanov. "Za tým si stojím. Bol postavený na odborných posudkoch a analýzach. Ak si niekto myslí, že prehral Bajan, je na veľkom omyle. Prehrala Petržalka. Dnes sme mali stáť pred najväčším rozhodnutím tohto volebného obdobia. Žiaľ, odborná debata sa zmenila na politikárčenie," podotkol Bajan.
O kompenzácii firme EEI sa ešte bude podľa Bajana hovoriť. "Na základe zmluvy ale nemajú na ňu žiadny nárok okrem ekonomicky nevyhnutných nákladov, ako sú napríklad výkresy. To sú ale náklady v stovkách eur a budeme ich ďalej používať, čiže to nie je až taký problém," vysvetlil starosta s tým, že mestskej časti teraz žiadna škoda nevznikla a prípadnú kompenzáciu budú riešiť v novembri. "Budeme hovoriť o tom, čo oni chcú a čo im my nedáme, ale teraz je to absolútne hypotetická záležitosť," reagoval.
Starosta sa teraz podľa svojich slov bude venovať chystanej celomestskej parkovacej politike a ak miestni petržalskí poslanci neprídu so žiadnym návrhom, do roka až dvoch navrhne ďalší. "Bez poplatkov sa parkovanie v Petržalke nevyrieši, za tým si stopercentne stojím. Ale toto nie je dobrá správa ani pre mesto, som presvedčený, že sme teraz stratili čas," dodal.
Nové parkovanie mala mestská časť spustiť budúci rok. Petržalčan si mal pre parkovanie svojho auta, aj firemného, kúpiť rezidentskú kartu za 60 eur na rok. Ale to len pri prvom aute, pri druhom sa mala suma vyšplhať na 90 eur, pri treťom na 120 eur. Vodič, ktorý by nemal trvalý pobyt alebo miesto podnikania na území mestskej časti, mal zaplatiť za abonentskú kartu niekoľkonásobne viac, a to až 800 eur. Pri súťaži vzniklo zo strany poslancov i verejnosti mnoho pochybností o transparentnosti súťaže.
Obrat v kauze vyvolal pozitívne reakcie
Ohlásenie spoločnosti EEI o odstúpení od zmluvy, na základe ktorej mala v bratislavskej Petržalke prevádzkovať nový parkovací systém, prijali strany SaS a SNS s uspokojením. Tento krok hodnotia ako víťazstvo Petržalčanov i zdravého rozumu.
"Rozhodnutie spoločnosti EEI znamená šancu pre vytvorenie spravodlivej parkovacej politiky, ktorá bude odrážať aj názor a podnety obyvateľov mestskej časti," uviedol dnes poslanec petržalského zastupiteľstva za SaS Peter Cmorej. Poukázal na to, že pravidlá by mali zvážiť niekoľko dôležitých faktov. "Napríklad cenovú diferenciáciu, ktorá by sa mala odvíjať od veku alebo hodnoty vozidla, možnosť prepojenia parkovacej karty s celoročným lístkom na MHD či zavedenie prenosnej parkovacej karty, ktorú by mohli využiť napríklad najbližší príbuzní," uviedol poslanec.
Cmorej pripomenul aj to, že s poslaneckým kolegom Vladimírom Dolinayom (NOVA) sa v súvislosti s nastavenými podmienkami v súťaži na prevádzkovateľa parkovacieho systému v Petržalke obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) i na Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR.
Slovenská národná strana (SNS) hodnotí rozhodnutie spoločnosti EEI ako dôsledok verejného tlaku na transparentné riešenie parkovania v Petržalke. Národniari kritizovali priebeh súťaže na prevádzkovateľa parkovania, výšku navrhovaných poplatkov i to, že nový systém neriešil potrebný počet parkovacích miest. "Pokiaľ by malo parkovacích miest v Petržalke pribudnúť a občania by mali istotu, že za poplatok v rozumnej výške budú mať kde večer zaparkovať, nebudú proti spoplatneniu. Ak však nový systém zavádza iba poplatky, ide o absurditu,“ uviedol predseda SNS Andrej Danko.
Podmienky parkovacej politiky v najväčšej bratislavskej mestskej časti by mali aj podľa SNS vzísť z diskusie samosprávy s občanmi a mali by reflektovať názor obyvateľov.
"Situácia je taká, že jednoducho nemáme partnera. To znamená, že si počkám na ucelený koncept od poslancov, ktorý vraj majú a chcú najbližšie predložiť. Loptička je teda teraz na ich strane. Ja si ich návrh rád pozriem, budem spolupracovať aj rád pripomienkovať," uviedol Bajan na dnešnom brífingu. "Tak, ako ja potrebujem poslancov, poslanci potrebujú mňa, takže verím, že to bude už odosobnená tímová robota. V každom prípade teraz sme na bode nula a začíname odznova," podotkol starosta.
"My máme pripravený návrh, ale predložíme ho až po tom, čo ho prediskutujeme aj s ostatnými poslancami a starostom, aby bol aspoň v prevažnej miere akceptovateľný," reagoval poslanec Milan Vetrák, člen klubu Zmena zdola-DÚ, NOVA, KDS, OĽaNO a nezávislých poslancov. Návrh vraj mali pripravený ako alternatívu k tomu starostovmu. Prečo s ním ale neprišli skôr, Vetrák odôvodňuje tým, že chceli dať najprv šancu Bajanovi.
Návrh Vetrák dnes nechcel konkretizovať, pripustil však, že stále nemajú vyriešenú napríklad ani otázku, kto bude v ich koncepcii parkovanie prevádzkovať. "Je to jedna z vecí, ktoré treba rozhodnúť. Časť poslancov si želá, aby parkovanie prevádzkovala mestská časť či organizácia mestskej časti, pre inú to nie je až také dôležité, im by stačilo vyhlásenie novej súťaže," dodal. Vetrák však chce, aby sa vypracovala analýza, ktorá by možnosti porovnala. Predchádzajúce zastupiteľstvo už pritom schválilo, že prevádzku parkovacej politiky samospráva zverí externej firme.
Spoločnosť EEI dnes odstúpila od zmluvy, lebo tvrdí, že útoky na spoločnosť a znevažovanie jej dobrého mena či odbornosti už prekročili únosnú mieru. Diskusia o parkovaní v Petržalke je podľa nej emocionálna a neodborná a v takejto atmosfére EEI nechce poskytovať svoje služby. Mestskej časti to firma oznámila dnes ráno pred rokovaním miestneho zastupiteľstva, na ktorom mali poslanci rokovať o novom parkovaní a schválením všeobecne záväzného nariadenia (VZN) systém spustiť. Starosta tak na začiatku rokovania bod o parkovaní stiahol a oznámenie o odstúpení EEI od zmluvy si vyslúžilo od obyvateľov potlesk.
Bajan pripomenul, že VZN o parkovaní by dnes zrejme prešlo, lebo mali väčšinu na prijatie. "Takto to vyzeralo, keď som sa dnes rozprával s predsedami klubov. Niektorý z klubov ma podporil, čo som nečakal," podotkol, nepriznal však, ktorý klub zmenil názor.
Starosta navrhovaný, no občanmi i poslancami kritizovaný systém obhajuje. Bol podľa neho dobrý, efektívny a výhodný pre Petržalku i Petržalčanov. "Za tým si stojím. Bol postavený na odborných posudkoch a analýzach. Ak si niekto myslí, že prehral Bajan, je na veľkom omyle. Prehrala Petržalka. Dnes sme mali stáť pred najväčším rozhodnutím tohto volebného obdobia. Žiaľ, odborná debata sa zmenila na politikárčenie," podotkol Bajan.
O kompenzácii firme EEI sa ešte bude podľa Bajana hovoriť. "Na základe zmluvy ale nemajú na ňu žiadny nárok okrem ekonomicky nevyhnutných nákladov, ako sú napríklad výkresy. To sú ale náklady v stovkách eur a budeme ich ďalej používať, čiže to nie je až taký problém," vysvetlil starosta s tým, že mestskej časti teraz žiadna škoda nevznikla a prípadnú kompenzáciu budú riešiť v novembri. "Budeme hovoriť o tom, čo oni chcú a čo im my nedáme, ale teraz je to absolútne hypotetická záležitosť," reagoval.
Starosta sa teraz podľa svojich slov bude venovať chystanej celomestskej parkovacej politike a ak miestni petržalskí poslanci neprídu so žiadnym návrhom, do roka až dvoch navrhne ďalší. "Bez poplatkov sa parkovanie v Petržalke nevyrieši, za tým si stopercentne stojím. Ale toto nie je dobrá správa ani pre mesto, som presvedčený, že sme teraz stratili čas," dodal.
Nové parkovanie mala mestská časť spustiť budúci rok. Petržalčan si mal pre parkovanie svojho auta, aj firemného, kúpiť rezidentskú kartu za 60 eur na rok. Ale to len pri prvom aute, pri druhom sa mala suma vyšplhať na 90 eur, pri treťom na 120 eur. Vodič, ktorý by nemal trvalý pobyt alebo miesto podnikania na území mestskej časti, mal zaplatiť za abonentskú kartu niekoľkonásobne viac, a to až 800 eur. Pri súťaži vzniklo zo strany poslancov i verejnosti mnoho pochybností o transparentnosti súťaže.
Obrat v kauze vyvolal pozitívne reakcie
Ohlásenie spoločnosti EEI o odstúpení od zmluvy, na základe ktorej mala v bratislavskej Petržalke prevádzkovať nový parkovací systém, prijali strany SaS a SNS s uspokojením. Tento krok hodnotia ako víťazstvo Petržalčanov i zdravého rozumu.
"Rozhodnutie spoločnosti EEI znamená šancu pre vytvorenie spravodlivej parkovacej politiky, ktorá bude odrážať aj názor a podnety obyvateľov mestskej časti," uviedol dnes poslanec petržalského zastupiteľstva za SaS Peter Cmorej. Poukázal na to, že pravidlá by mali zvážiť niekoľko dôležitých faktov. "Napríklad cenovú diferenciáciu, ktorá by sa mala odvíjať od veku alebo hodnoty vozidla, možnosť prepojenia parkovacej karty s celoročným lístkom na MHD či zavedenie prenosnej parkovacej karty, ktorú by mohli využiť napríklad najbližší príbuzní," uviedol poslanec.
Cmorej pripomenul aj to, že s poslaneckým kolegom Vladimírom Dolinayom (NOVA) sa v súvislosti s nastavenými podmienkami v súťaži na prevádzkovateľa parkovacieho systému v Petržalke obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) i na Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR.
Slovenská národná strana (SNS) hodnotí rozhodnutie spoločnosti EEI ako dôsledok verejného tlaku na transparentné riešenie parkovania v Petržalke. Národniari kritizovali priebeh súťaže na prevádzkovateľa parkovania, výšku navrhovaných poplatkov i to, že nový systém neriešil potrebný počet parkovacích miest. "Pokiaľ by malo parkovacích miest v Petržalke pribudnúť a občania by mali istotu, že za poplatok v rozumnej výške budú mať kde večer zaparkovať, nebudú proti spoplatneniu. Ak však nový systém zavádza iba poplatky, ide o absurditu,“ uviedol predseda SNS Andrej Danko.
Podmienky parkovacej politiky v najväčšej bratislavskej mestskej časti by mali aj podľa SNS vzísť z diskusie samosprávy s občanmi a mali by reflektovať názor obyvateľov.