Banskobystrický samosprávny kraj kupuje od železníc takmer 30-kilometrový úsek zrušenej železničnej trate z Poltára do Rimavskej Soboty.
Autor TASR
Banská Bystrica 21. júna (TASR) – Takmer 30-kilometrová cyklotrasa medzi Poltárom a Rimavskou Sobotou má vzniknúť na zrušenej železničnej trati medzi týmito mestami. Poslanci na dnešnom zastupiteľstve Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) odsúhlasili návrh na schválenie kúpy majetku - zrušenej železničnej trate Poltár - Rimavská Sobota od Železníc SR za symbolickú kúpnu cenu jedno euro za účelom vybudovania cyklotrasy.
Veľkým benefitom a výhodou je, že ide o "obrovský súvislý úsek," ktorý je majetkoprávne vysporiadaný, uviedol médiám vedúci odboru hospodárskej stratégie a riadenia majetku Úradu BBSK Maroš Hrádela. Ako dodal, myslia si, že by išlo o jednu z najdlhších cyklotrás v rámci kraja.
Hrádela priblížil, že po dlhších prípravách mohli konečne zastupiteľstvu predložiť návrh na odkúpenie. "Pretože máme so železnicami už predrokovanú zmluvu, máme ju v podstate na nečisto pripravenú." Podľa Hrádelu v krátkom čase predpokladajú, že dôjde k jej podpisu. Ako priblížil, podmienka, ktorú kraj dostal bola, že si zoberie aj stavby v rámci trate. Nejde teda len o teleso železnice, čo podľa Hrádelu pôvodne predpokladali.
"Naša predstava je taká, že si chceme vyhotoviť projektovú dokumentáciu alebo investičný zámer na vybudovanie cyklotrasy. Už na minulom zastupiteľstve kolega z regionálneho odboru predkladal návrh, kde sme sa hlásili do výzvy maďarsko-slovenskej, kde chceme prefinancovať projektovú dokumentáciu," pokračoval Hrádela. V rámci tej by chceli presne vymedziť územie, ktoré bude fungovať ako budúca cyklotrasa. O tom, čo urobia so spomínanými objektmi, budú rozmýšľať.
"V nasledujúcom programovom období by sme chceli využiť eurofondy na realizáciu cyklotrasy, preto sme využili prvú príležitosť na získanie eurofondov na projekty," pokračoval Hrádela. Ako dodal, pretože v úseku jazdili vlaky, vychádzajú z toho, že podložie je tu dostatočné. Pri budovaní trasy chcú teda využiť benefity minulého užívania. "Predpokladáme, že by sa hlavne robil nejaký zvršok, ktorý by mal fungovať ako korektná cyklotrasa, asfaltová. Taká, aby bola už, by som povedal, na túto dobu," konštatoval Hrádela.
Podľa slov predsedu kraja Vladimíra Maňku po ich trojročnom úsilí štát prevedie túto trasu na samosprávny kraj. "Chceli by sme pripraviť projekt, aby sme v blízkom období – to znamená určite začiatkom budúceho volebného obdobia, mohli zrealizovať cyklotrasu, kde by sme mohli poskytnúť aj rôznym podnikateľským subjektom možnosť, aby pripravili nejaké oddychové miesta," pokračoval Maňka. Ako povedal, určite budú chcieť získať aj sponzorov na udržiavanie trasy. Podľa jeho slov ju bude využívať množstvo ľudí a reklamnému partnerovi sa tak oplatí umiestniť si tu tabuľu.
"To isté chceme, samozrejme, urobiť aj medzi Banskou Bystricou a Zvolenom. Výberové konanie na určitý úsek sa konalo a dokázali sme znížiť až o 40 % náklady oproti predpokladaným," podotkol Maňka. V tomto prípade chcú tiež osloviť rôznych partnerov. Predseda BBSK dodal, že cyklotrasy sú prioritou ministerstva dopravy a BBSK sa bude usilovať na ne získať aj zdroje z eurofondov.
Veľkým benefitom a výhodou je, že ide o "obrovský súvislý úsek," ktorý je majetkoprávne vysporiadaný, uviedol médiám vedúci odboru hospodárskej stratégie a riadenia majetku Úradu BBSK Maroš Hrádela. Ako dodal, myslia si, že by išlo o jednu z najdlhších cyklotrás v rámci kraja.
Hrádela priblížil, že po dlhších prípravách mohli konečne zastupiteľstvu predložiť návrh na odkúpenie. "Pretože máme so železnicami už predrokovanú zmluvu, máme ju v podstate na nečisto pripravenú." Podľa Hrádelu v krátkom čase predpokladajú, že dôjde k jej podpisu. Ako priblížil, podmienka, ktorú kraj dostal bola, že si zoberie aj stavby v rámci trate. Nejde teda len o teleso železnice, čo podľa Hrádelu pôvodne predpokladali.
"Naša predstava je taká, že si chceme vyhotoviť projektovú dokumentáciu alebo investičný zámer na vybudovanie cyklotrasy. Už na minulom zastupiteľstve kolega z regionálneho odboru predkladal návrh, kde sme sa hlásili do výzvy maďarsko-slovenskej, kde chceme prefinancovať projektovú dokumentáciu," pokračoval Hrádela. V rámci tej by chceli presne vymedziť územie, ktoré bude fungovať ako budúca cyklotrasa. O tom, čo urobia so spomínanými objektmi, budú rozmýšľať.
"V nasledujúcom programovom období by sme chceli využiť eurofondy na realizáciu cyklotrasy, preto sme využili prvú príležitosť na získanie eurofondov na projekty," pokračoval Hrádela. Ako dodal, pretože v úseku jazdili vlaky, vychádzajú z toho, že podložie je tu dostatočné. Pri budovaní trasy chcú teda využiť benefity minulého užívania. "Predpokladáme, že by sa hlavne robil nejaký zvršok, ktorý by mal fungovať ako korektná cyklotrasa, asfaltová. Taká, aby bola už, by som povedal, na túto dobu," konštatoval Hrádela.
Podľa slov predsedu kraja Vladimíra Maňku po ich trojročnom úsilí štát prevedie túto trasu na samosprávny kraj. "Chceli by sme pripraviť projekt, aby sme v blízkom období – to znamená určite začiatkom budúceho volebného obdobia, mohli zrealizovať cyklotrasu, kde by sme mohli poskytnúť aj rôznym podnikateľským subjektom možnosť, aby pripravili nejaké oddychové miesta," pokračoval Maňka. Ako povedal, určite budú chcieť získať aj sponzorov na udržiavanie trasy. Podľa jeho slov ju bude využívať množstvo ľudí a reklamnému partnerovi sa tak oplatí umiestniť si tu tabuľu.
"To isté chceme, samozrejme, urobiť aj medzi Banskou Bystricou a Zvolenom. Výberové konanie na určitý úsek sa konalo a dokázali sme znížiť až o 40 % náklady oproti predpokladaným," podotkol Maňka. V tomto prípade chcú tiež osloviť rôznych partnerov. Predseda BBSK dodal, že cyklotrasy sú prioritou ministerstva dopravy a BBSK sa bude usilovať na ne získať aj zdroje z eurofondov.