Bojnice nie sú a priori proti výstavbe obchvatu cez jeho územie, k jeho trasovaniu však majú celkovo štyri pripomienky.
Autor TASR
Bojnice 3. februára (TASR) - Bojnice prehrali na Najvyššom súde (NS) SR spor s Odborom výstavby a bytovej politiky Okresného úradu (OÚ) Trenčín, ktorý sa týkal trasy II. etapy prvej stavby I/64 -obchvat Prievidza. Rozhodnutie, ktoré vyniesol súd ešte vlani koncom novembra, v týchto dňoch doručili mestu.
Dovolanie na NS SR, ako i všetky opravné prostriedky na nižšie súdy, podali Bojnice z dôvodu, že niektoré časti trasovania obchvatu Prievidze sa nezhodujú s územnoplánovacou dokumentáciou mesta z roku 2006. V rozhodnutí, ktoré má TASR k dispozícii, NS SR okrem iného konštatuje, že pokiaľ územný plán obce nie je v súlade s územným plánom regiónu a Koncepciou územného rozvoja Slovenska, nemôže byť podkladom pre vydanie územného rozhodnutia vo veci umiestnenia predmetnej líniovej stavby. Aby mohli všetky tieto dokumenty plniť svoje funkcie, musia byť vo vzájomnej zhode, a pokiaľ tomu tak nie je, musí z toho plynúť určitý racionálny dôsledok, a to, že územný plán Bojníc nemôže byť podkladom pre vydanie územného rozhodnutia.
"Najvyšší súd Slovenskej republiky nevyhovel žalobcovi, teda mestu Bojnice, v tejto otázke obchvatu. Mesto Bojnice vzhľadom na to, že toto bolo odvolacie konanie, nemá už možnosť žiadneho dovolania," uviedol prednosta Mestského úradu v Bojniciach Daniel Palacka. Doplnil, že o tejto skutočnosti budú informovaní aj mestskí poslanci na svojom rokovaní koncom februára.
Podľa názoru Bojníc, ako vysvetlil Palacka, je rozhodnutie NS SR nebezpečným precedensom, pretože potvrdil rozhodnutie Krajského súdu v Trenčíne, podľa ktorého, ako tvrdí, mestá strácajú svoju základnú samosprávnu funkciu, pretože nie je možné rozhodovať v súlade s vlastným územným plánom obce, ale skôr na základe územného plánu regiónu. "Môže dôjsť k tomu, že mestá v podstate stratia jednu zo svojich základných samosprávnych funkcií a tou je rozvoj svojho vlastného územia. V podstate sa môže stať, že bude rozhodovať o stavbách niekto bez toho, aby poznal miestne pomery a podmienky," podčiarkol.
Bojnice nie sú a priori proti výstavbe obchvatu cez jeho územie, k jeho trasovaniu však majú celkovo štyri pripomienky. Prvou je, aby sa presunul kruhový objazd k Slovdekre, druhou je prirodzené environmentálne riešenie časti obchvatu, čiže vybudovanie protihlukovej bariéry, treťou je preklenutie medzi golfovým ihriskom a Bojnicami a štvrtou je buď vybudovanie mimoúrovňovej križovatky, alebo podjazdu pri šľachtiteľskej stanici. Dôvodom požiadaviek mesta je vysoká dopravná zaťaženosť na dotknutom úseku. Opodstatnenosť vybudovania mimoúrovňovej križovatky miesto plánovaného kruhového objazdu pritom podľa Bojníc potvrdila aj štúdia Žilinskej univerzity.
K realizácii časti prvej etapy obchvatu zaviazala vláda SR na svojom výjazdovom rokovaní v Handlovej v októbri 2013 aj šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka (Smer-SD). Podľa uznesenia mal "zabezpečiť začatie realizácie projektu I/64 obchvat Prievidze, I. etapa druhá stavba" do 31. decembra 2015. "Slovenská správa ciest (SSC) zabezpečuje v súčasnosti aj prípravu obchvatu Prievidze – I/64 – I. etapy, druhej stavby. Aktuálne prebieha majetkovo-právne vyrovnanie a spracováva sa aktualizácia projektovej dokumentácie. Predpokladaný termín realizácie projektu závisí od dostupnosti finančných prostriedkov nevyhnutných na zabezpečenie potrebnej projektovej dokumentácie, majetkovoprávneho usporiadania pozemkov a realizácie stavby," reagoval na otázku, aké konkrétne kroky urobil minister k naplneniu uznesenia, hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Podľa jeho ďalších slov rezort dopravy bude naďalej vyvíjať maximálne úsilie na zabezpečenie finančných prostriedkov potrebných aj na realizáciu tejto stavby.
Na túto celú stavebnú akciu, ako informovala TASR hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová, bude vypracovaná štúdia realizovateľnosti, ktorá preukáže opodstatnenosť budovania obchvatu a stanoví termíny budovania a časovú postupnosť stavieb. "Uvedený postup vychádza z pravidiel Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) 2014 – 2020, nakoľko stavby budú financované z OPII– prioritná os 6," uzavrela.
Prvý úsek investor stavby Slovenská správa ciest - Investičná výstavba a správa ciest (SSC IVSC) Žilina začala stavať ešte v roku 2008. Zrealizovaný je však zatiaľ len ten od priemyselného parku v Prievidzi po kruhový objazd pri Bojniciach. Náklady na dokončenie celej stavby odhadol jej investor na niekoľko desiatok miliónov eur.
Dovolanie na NS SR, ako i všetky opravné prostriedky na nižšie súdy, podali Bojnice z dôvodu, že niektoré časti trasovania obchvatu Prievidze sa nezhodujú s územnoplánovacou dokumentáciou mesta z roku 2006. V rozhodnutí, ktoré má TASR k dispozícii, NS SR okrem iného konštatuje, že pokiaľ územný plán obce nie je v súlade s územným plánom regiónu a Koncepciou územného rozvoja Slovenska, nemôže byť podkladom pre vydanie územného rozhodnutia vo veci umiestnenia predmetnej líniovej stavby. Aby mohli všetky tieto dokumenty plniť svoje funkcie, musia byť vo vzájomnej zhode, a pokiaľ tomu tak nie je, musí z toho plynúť určitý racionálny dôsledok, a to, že územný plán Bojníc nemôže byť podkladom pre vydanie územného rozhodnutia.
"Najvyšší súd Slovenskej republiky nevyhovel žalobcovi, teda mestu Bojnice, v tejto otázke obchvatu. Mesto Bojnice vzhľadom na to, že toto bolo odvolacie konanie, nemá už možnosť žiadneho dovolania," uviedol prednosta Mestského úradu v Bojniciach Daniel Palacka. Doplnil, že o tejto skutočnosti budú informovaní aj mestskí poslanci na svojom rokovaní koncom februára.
Podľa názoru Bojníc, ako vysvetlil Palacka, je rozhodnutie NS SR nebezpečným precedensom, pretože potvrdil rozhodnutie Krajského súdu v Trenčíne, podľa ktorého, ako tvrdí, mestá strácajú svoju základnú samosprávnu funkciu, pretože nie je možné rozhodovať v súlade s vlastným územným plánom obce, ale skôr na základe územného plánu regiónu. "Môže dôjsť k tomu, že mestá v podstate stratia jednu zo svojich základných samosprávnych funkcií a tou je rozvoj svojho vlastného územia. V podstate sa môže stať, že bude rozhodovať o stavbách niekto bez toho, aby poznal miestne pomery a podmienky," podčiarkol.
Bojnice nie sú a priori proti výstavbe obchvatu cez jeho územie, k jeho trasovaniu však majú celkovo štyri pripomienky. Prvou je, aby sa presunul kruhový objazd k Slovdekre, druhou je prirodzené environmentálne riešenie časti obchvatu, čiže vybudovanie protihlukovej bariéry, treťou je preklenutie medzi golfovým ihriskom a Bojnicami a štvrtou je buď vybudovanie mimoúrovňovej križovatky, alebo podjazdu pri šľachtiteľskej stanici. Dôvodom požiadaviek mesta je vysoká dopravná zaťaženosť na dotknutom úseku. Opodstatnenosť vybudovania mimoúrovňovej križovatky miesto plánovaného kruhového objazdu pritom podľa Bojníc potvrdila aj štúdia Žilinskej univerzity.
K realizácii časti prvej etapy obchvatu zaviazala vláda SR na svojom výjazdovom rokovaní v Handlovej v októbri 2013 aj šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka (Smer-SD). Podľa uznesenia mal "zabezpečiť začatie realizácie projektu I/64 obchvat Prievidze, I. etapa druhá stavba" do 31. decembra 2015. "Slovenská správa ciest (SSC) zabezpečuje v súčasnosti aj prípravu obchvatu Prievidze – I/64 – I. etapy, druhej stavby. Aktuálne prebieha majetkovo-právne vyrovnanie a spracováva sa aktualizácia projektovej dokumentácie. Predpokladaný termín realizácie projektu závisí od dostupnosti finančných prostriedkov nevyhnutných na zabezpečenie potrebnej projektovej dokumentácie, majetkovoprávneho usporiadania pozemkov a realizácie stavby," reagoval na otázku, aké konkrétne kroky urobil minister k naplneniu uznesenia, hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Podľa jeho ďalších slov rezort dopravy bude naďalej vyvíjať maximálne úsilie na zabezpečenie finančných prostriedkov potrebných aj na realizáciu tejto stavby.
Na túto celú stavebnú akciu, ako informovala TASR hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová, bude vypracovaná štúdia realizovateľnosti, ktorá preukáže opodstatnenosť budovania obchvatu a stanoví termíny budovania a časovú postupnosť stavieb. "Uvedený postup vychádza z pravidiel Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) 2014 – 2020, nakoľko stavby budú financované z OPII– prioritná os 6," uzavrela.
Prvý úsek investor stavby Slovenská správa ciest - Investičná výstavba a správa ciest (SSC IVSC) Žilina začala stavať ešte v roku 2008. Zrealizovaný je však zatiaľ len ten od priemyselného parku v Prievidzi po kruhový objazd pri Bojniciach. Náklady na dokončenie celej stavby odhadol jej investor na niekoľko desiatok miliónov eur.