Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 6. november 2024Meniny má Renáta
< sekcia Regióny

Aktivisti budú opäť protestovať proti rozšíreniu D1 bez kolektorov

Na snímke odpočívadlo Triblavina, na diaľnici D1 Bratislava - Trnava v smere z Bratislavy. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Trvajú na tom, aby sa prestavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou realizovala v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 a počítalo sa pri nej aj s kolektormi, ktoré majú odľahčiť regionálnu dopravu.

Bratislava 31. marca (TASR) – Aktivisti z Občianskeho združenia (OZ) Triblavina budú opätovne protestovať proti navrhovanému rozšíreniu diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Miestom pokojného protestu bude v utorok 4. apríla o 16.00 h tentoraz stará Senecká cesta v blízkosti pripravovaného logistického centra, kde budú účastníci tejto akcie blokovať dopravu prechádzaním po priechode pre chodcov.

"Okrem toho budeme upozorňovať na nezákonnosť navrhovaných zmien, podľa ktorých sa má diaľnice D1 rozšíriť bez vybudovania súbežných kolektorov," uviedol starosta Vajnôr a člen OZ Ján Mrva. Protest nadviaže na podobnú akciu, ktorá sa uskutočnila v polovici marca vo Vajnoroch.

Aktivisti trvajú na tom, aby sa prestavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou realizovala v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 a počítalo sa pri nej aj s kolektormi, ktoré majú odľahčiť regionálnu dopravu.

V tejto súvislosti dnes na tlačovej konferencii pred Úradom Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) poukázali na správu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) upozorňujúcu na viaceré pochybenia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri príprave križovatky Triblavina a rozšírenia diaľnice D1, napríklad na to, že zmena koncepcie rozšírenia diaľnice D1 zo šesťpruhu so súbežnými komunikáciami na osempruh bez súbežných komunikácií nebola v čase kontroly v súlade s platným Územným plánom BSK.

Aktivisti nesúhlasia ani s dopravným posúdením budúcej diaľničnej križovatky Triblavina. Zmena sa podľa ich slov koná bez podloženia dopravnými prieskumami. Postup ministerstva dopravy označujú za tendenčný. V tejto súvislosti zástupcovia OZ pripravili otvorený list ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi (Most-Híd), ktorým ho žiadajú, aby zastavil "čiernu stavbu, ktorá má podľa zmenenej koncepcie v prípade dopravného projektu vzniknúť".

Rezort dopravy v pondelok (27.3.) uviedol, že práve preto, aby bolo jasné, že riešenie križovatky Triblavina zohľadňuje všetky dopravné vzťahy v regióne, zriadil súčasný minister expertnú komisiu, ktorá úplne jednoznačne a na základe všetkých dopravných modelov odporučila výstavbu križovatky a diaľnice so štyrmi plnohodnotnými pruhmi bez kolektorov.

"Ministerstvo, samozrejme, podporuje prácu NKÚ a NDS musí v spolupráci s NKÚ vyriešiť a odstrániť všetky nedostatky, čo sa podľa našich informácií aj deje," uviedla hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Rezort dopravy však trvá podľa jej slov na tom, že zvolené riešenie je pre ľudí v okolí Bratislavy najlepšie, a preto ho bude aj naďalej presadzovať.

NDS podľa informácií hovorkyne Evy Žgravčákovej okamžite prijala opatrenia k nedostatkom, ktoré zistil NKÚ. Podľa Žgravčákovej pokiaľ ide o samotnú križovatku Triblavina, aktuálne plynú lehoty na potvrdenie právoplatnosti rozhodnutia Ministerstva životného prostredia (MŽP) SR ku zmene navrhovanej činnosti križovatky Triblavina.

"Po nadobudnutí právoplatnosti rozhodnutia MŽP SR požiada NDS o vydanie rozhodnutia na zmenu stavby pred dokončením, na základe ktorého bude môcť pokračovať vo výstavbe križovatky Triblavina na všetkých stavebných objektoch, teda aj na tých, ktorých sa dotkla zmena," opísala hovorkyňa. "Pokiaľ ide o rozšírenie D1 v úseku Bratislava – Triblavina, NDS na MŽP SR podala oznámenie o zmene navrhovanej činnosti. Rozhodnutie MŽP SR bude slúžiť ako podklad k stavebnému konaniu," dodala Žgravčáková.