Rozpočet sa tvoril podľa primátora Bratislavy Matúša Valla participatívnejšie.
Autor TASR
Bratislava 17. decembra (TASR) - Mesto Bratislava bude v roku 2021 hospodáriť s rozpočtom vo výške 431,9 milióna eur. Magistrát ním chce zabezpečiť realizáciu ambicióznych cieľov v oblasti rozvoja mesta aj napriek zložitej makroekonomickej situácii spôsobenej pandémiou nového koronavírusu. Vo štvrtok návrh rozpočtu schválilo mestské zastupiteľstvo.
Rozpočet sa tvoril podľa primátora Bratislavy Matúša Valla participatívnejšie. "Tento rok sme si pre pandémiu zvykli otvárať rozpočet a meniť ho. Nebudeme sa tomu brániť ani v roku 2021. Rušíme dogmu, že niečo dnes schválime a vrátime sa k tomu niekedy v júni. Budeme sledovať, kde sa peniaze míňajú, kde nemíňajú a kde ich je potrebné presúvať," priblížil.
Hlavnou ambíciou rozpočtu na roky 2021 - 2023 je pokračovanie rozpracovaných projektov mesta napriek zhoršenej makroekonomickej situácii, predovšetkým v oblasti dopravy a verejnej infraštruktúry, životného prostredia, kvalitnejšej údržby mesta, sociálnej spravodlivosti.
V oblasti dopravy rozpočet počíta s finančným vyrovnaním modernizácie Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály z tohto roka a hlavne s realizovaním výstavby druhej etapy električkovej trate v bratislavskej Petržalke v priebehu rozpočtovaných rokov 2021 - 2023. Ráta sa aj s prípravou modernizácií električkových tratí na Ružinovskej a Vajnorskej, novej trate v území Nív, obnovou vozidlového parku Dopravného podniku Bratislava, spustením mestskej parkovacej politiky a výstavbou parkovísk. Taktiež aj s realizáciou rozšírenia Harmincovej ulice v Dúbravke a Petržalskej ulice v Čunove.
V Sade Janka Kráľa plánuje mesto pokračovať s revitalizáciou a zanedbanou údržbou. Na základe inventarizácie svojich stromov mesto počíta s ich kvalitnejšou starostlivosťou. Takisto počíta s pokračujúcou výsadbou nových stromov nad rámec náhradnej výsadby. Metropolitný inštitút Bratislavy má pokračovať v realizácii súťaží návrhov na viaceré kľúčové verejné priestory v Bratislave. "V oblasti údržby sa zvyšujú výdavky na postupné dobudovanie komunálneho podniku mesta s cieľom skvalitniť zimnú a letnú údržbu ciest a chodníkov, a to aj v spolupráci s mestskými časťami. V oblasti sociálnej spravodlivosti a dostupného bývania pripravuje mesto súťaže na viaceré nájomné bytové domy, ktoré sa budú v rokoch 2021 - 2023 projektovať a očakáva sa začiatok výstavby prvých bytov," spresnila samospráva.
Hlavné mesto plánuje aj rekonštruovať byty vo svojom vlastníctve, so zámerom vytvoriť náhradné nájomné byty. Samospráva chce pokračovať v aktívnej práci v oblasti pomoci ľuďom bez domova a vylúčeným komunitám, podporovať pilotné projekty "housing first" a aktívne spolupracovať s tretím sektorom.
"Pandémia nového koronavírusu počas roku 2020 spôsobila priame aj nepriame výpadky v príjmoch mesta a jeho organizáciám vo výške viac ako 25 miliónov eur. Fiškálnym cieľom mesta bude preto kontrolovane zabezpečiť realizáciu plánovaných rozvojových projektov mesta tak, aby bol dlh mesta v každom okamihu pod kontrolou," deklaruje magistrát.
Dočasné zvýšenie dlhového zaťaženia hlavného mesta nad 53,7 percenta v roku 2021 (v roku 2022 má klesnúť opäť pod 50 percent) bude podľa samosprávy pravdepodobne nevyhnutné hlavne pre začiatok výstavby druhej etapy petržalskej električkovej trate, časový nesúlad jej financovania z európskych zdrojov a pre začatie realizácie viacerých pripravovaných rozvojových projektov.
Rozpočet neuvažuje so zvyšovaním miestnych daní, ale predpokladá ich lepší výber, a to aj nedoplatkov.
Rozpočet sa tvoril podľa primátora Bratislavy Matúša Valla participatívnejšie. "Tento rok sme si pre pandémiu zvykli otvárať rozpočet a meniť ho. Nebudeme sa tomu brániť ani v roku 2021. Rušíme dogmu, že niečo dnes schválime a vrátime sa k tomu niekedy v júni. Budeme sledovať, kde sa peniaze míňajú, kde nemíňajú a kde ich je potrebné presúvať," priblížil.
Hlavnou ambíciou rozpočtu na roky 2021 - 2023 je pokračovanie rozpracovaných projektov mesta napriek zhoršenej makroekonomickej situácii, predovšetkým v oblasti dopravy a verejnej infraštruktúry, životného prostredia, kvalitnejšej údržby mesta, sociálnej spravodlivosti.
V oblasti dopravy rozpočet počíta s finančným vyrovnaním modernizácie Karlovesko-dúbravskej električkovej radiály z tohto roka a hlavne s realizovaním výstavby druhej etapy električkovej trate v bratislavskej Petržalke v priebehu rozpočtovaných rokov 2021 - 2023. Ráta sa aj s prípravou modernizácií električkových tratí na Ružinovskej a Vajnorskej, novej trate v území Nív, obnovou vozidlového parku Dopravného podniku Bratislava, spustením mestskej parkovacej politiky a výstavbou parkovísk. Taktiež aj s realizáciou rozšírenia Harmincovej ulice v Dúbravke a Petržalskej ulice v Čunove.
V Sade Janka Kráľa plánuje mesto pokračovať s revitalizáciou a zanedbanou údržbou. Na základe inventarizácie svojich stromov mesto počíta s ich kvalitnejšou starostlivosťou. Takisto počíta s pokračujúcou výsadbou nových stromov nad rámec náhradnej výsadby. Metropolitný inštitút Bratislavy má pokračovať v realizácii súťaží návrhov na viaceré kľúčové verejné priestory v Bratislave. "V oblasti údržby sa zvyšujú výdavky na postupné dobudovanie komunálneho podniku mesta s cieľom skvalitniť zimnú a letnú údržbu ciest a chodníkov, a to aj v spolupráci s mestskými časťami. V oblasti sociálnej spravodlivosti a dostupného bývania pripravuje mesto súťaže na viaceré nájomné bytové domy, ktoré sa budú v rokoch 2021 - 2023 projektovať a očakáva sa začiatok výstavby prvých bytov," spresnila samospráva.
Hlavné mesto plánuje aj rekonštruovať byty vo svojom vlastníctve, so zámerom vytvoriť náhradné nájomné byty. Samospráva chce pokračovať v aktívnej práci v oblasti pomoci ľuďom bez domova a vylúčeným komunitám, podporovať pilotné projekty "housing first" a aktívne spolupracovať s tretím sektorom.
"Pandémia nového koronavírusu počas roku 2020 spôsobila priame aj nepriame výpadky v príjmoch mesta a jeho organizáciám vo výške viac ako 25 miliónov eur. Fiškálnym cieľom mesta bude preto kontrolovane zabezpečiť realizáciu plánovaných rozvojových projektov mesta tak, aby bol dlh mesta v každom okamihu pod kontrolou," deklaruje magistrát.
Dočasné zvýšenie dlhového zaťaženia hlavného mesta nad 53,7 percenta v roku 2021 (v roku 2022 má klesnúť opäť pod 50 percent) bude podľa samosprávy pravdepodobne nevyhnutné hlavne pre začiatok výstavby druhej etapy petržalskej električkovej trate, časový nesúlad jej financovania z európskych zdrojov a pre začatie realizácie viacerých pripravovaných rozvojových projektov.
Rozpočet neuvažuje so zvyšovaním miestnych daní, ale predpokladá ich lepší výber, a to aj nedoplatkov.