Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 25. december 2024
< sekcia Regióny

Do Bratislavy prišla viedenská električka

Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy na Nábreží M. R. Štefánika predstavil zrekonštruovanú legendárnu viedenskú električku GANZ Eg 6 (na snímke). Po vyše dvojročnej rekonštrukcii bude pre verejnosť prístupná počas celého nastávajúceho víkendu, potom ju premiestnia do Múzea dopravy na Šancovej ulici v Bratislave, kde sa predstaví spolu s tematickou výstavou. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Rekonštrukciou sa električke prinavrátila podoba z roku 1914, podľa historických fotografií sa podarilo dôkladne zrekonštruovať interiér, či dobové nápisy.

Bratislava 7. októbra (TASR) – Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy dnes na Nábreží M. R. Štefánika predstavil zrekonštruovanú legendárnu viedenskú električku GANZ Eg 6. Po vyše dvojročnej rekonštrukcii bude pre verejnosť prístupná počas celého nastávajúceho víkendu, potom ju premiestnia do Múzea dopravy na Šancovej ulici v Bratislave, kde sa predstaví spolu s tematickou výstavou.

Rekonštrukciou sa električke prinavrátila podoba z roku 1914, podľa historických fotografií sa podarilo dôkladne zrekonštruovať interiér, či dobové nápisy. Jej osud bol vlastne už spečatený, lebo pôvodný majiteľ sa ju rozhodol zošrotovať. Klubu sa podarilo získať prostriedky na jej odkúpenie za cenu starého železa a po niekoľkoročnom úsilí aj zrekonštruovať do pôvodnej podoby.

Fotogaléria z predstavenia viedenskej električky




O budúcnosti električky ešte nie je definitívne rozhodnuté. "V tejto prvej fáze sme ju zrekonštruovali do výstavnej podoby. Nemá funkčné motory, ktoré treba ešte opraviť. Ide o električkovú lokomotívu, ktorá nemôže premávať na bežnom užšom metrovom rozchode. Dúfame, že ak sa postaví električková trať do Petržalky, budú tam aj dva rozchody s úzko- aj širokorozchodným profilom, teda aj pre električky s rozchodom 1435 mm. Na tejto trati by sme ju chceli prevádzkovať ako atrakciu Bratislavy. Budeme sa snažiť ešte odkúpiť aj pôvodné vozne, ktoré sú stále k dispozícii v Rakúsku,“ uviedol Peter Martinko z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy.

Elektrická lokálna železnica Bratislava - Viedeň bola v prevádzke v rokoch 1914 – 1945 a dotvárala neopakovateľnú charizmu Bratislavy. Po zániku lokálnej dráhy sa dve špeciálne vyrobené vozidlá pre bratislavský úsek, GANZ Eg 5 a 6, dostali do Rakúska. Pôvodný majiteľ sa vozidlo GANZ Eg 6 rozhodol ponúknuť na predaj alebo zošrotovanie. S pomocou partnerov a veľkého záujmu verejnosti sa električka nakoniec v roku 2011 vrátila domov do Bratislavy. Následne sa podrobila náročnej rekonštrukcii do vystavovateľnej podoby.