Prvé električky, ktoré jazdili po Obchodnej, boli takmer celé z dreva a dokázali odviezť iba približne 30 cestujúcich.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 3. októbra (TASR) – Na Obchodnej ulici v Bratislave jazdia električky už 120 rokov. Trať bola v roku 1899 síce krátka, ale na vtedajšie pomery Bratislavy to stačilo. Cestovanie drevenými električkami však bolo oproti jazde na konskom povoze výrazne pohodlnejšie.
"Električka začínala na Račianskom mýte a cez Blumentál a Obchodnú sa dostala až na Hurbanovo námestie, kde sa dalo prestúpiť na už existujúce električky ďalej do centra mesta či na hlavnú stanicu. Intervaly neboli také časté ako dnes," priblížil pre TASR manažér PR a marketingu Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martin Žarnovický.
Nová trať bola iba jednokoľajná a premávali na nej iba dve električky vždy oproti sebe a navzájom sa obiehali na výhybni, ktorá stála pri súčasnej zastávke Slovenská technická univerzita. "Pre zlý technický stav trate sa však v roku 1926 presunuli všetky električky z Račianskej ulice cez Americké námestie na Špitálsku a Obchodná sa stala neskôr revírom iba pre autobusy a trolejbusy," podotkol Žarnovický.
Na súčasný električkový bulvár sa premenila Obchodná až o 50 rokov neskôr a výrazne zrýchlila dopravu z centra mesta cez tunel do Karlovej Vsi. Toto rýchle spojenie plánuje DPB obnoviť v polovici novembra. Čaká však na ukončenie prvej etapy rekonštrukcie trate v Karlovej Vsi.
Prvé električky, ktoré jazdili po Obchodnej, boli takmer celé z dreva a dokázali odviezť iba približne 30 cestujúcich. Dnešné vozidlá ich dokážu odviezť aj 350. Dopravca chce v súčasnosti z električiek vytvoriť kapacitný dopravný systém, ktorý by na seba mohol prevziať niektoré úlohy chýbajúceho bratislavského metra. "Uvažujeme nad tým, že by sme v budúcnosti nakúpili veľkokapacitné električky, ktoré by mohli byť až 50 metrov dlhé, pričom jedna by mohla odviezť až 500 cestujúcich," spresnil Žarnovický.
Z centra mesta do Karlovej Vsi budú jazdiť električky častejšie ako metro v zahraničí. Dopravný podnik Bratislava (DPB) vo štvrtok na sociálnej sieti opätovne deklaroval svoj sľub, urobil tak pri príležitosti 120. výročia zavedenia električkovej dopravy na Obchodnej ulici.
DPB pripomína históriu trate, na ktorej spočiatku jazdili drevené električky. "Trať bola iba jednokoľajná a premávali na nej iba dve električky, vždy oproti sebe a navzájom sa obiehali na výhybni, ktorá stála pri dnešnej zastávke STU," priblížil DPB. Po období, keď na Obchodnej premávali len autobusy a trolejbusy, sa Obchodná ulica na električkový bulvár zmenila v polovici 70. rokov a výrazne zrýchlila dopravu z centra mesta cez tunel do Karlovej Vsi. "Toto rýchle spojenie plánujeme v polovici novembra obnoviť aj my. Čakáme už len na ukončenie rekonštrukcie trate v Karlovej Vsi a následne sa do toho naplno pustíme," sľubuje dopravca.
Magistrát spolu s DPB však v utorok (1. 10.) priznal, že oprava prvej časti karloveskej radiály, od Molecovej po obratisko v Karlovej Vsi, mešká a aj posunutý termín ukončenia prvej časti rekonštrukcie, do konca októbra, je ohrozený. "Aktuálny odhad spustenia električky po obratisko je 18. novembra," povedal hlavný projektový manažér stavby Marek Jašíček.
Zdržanie spôsobili zistenia o reálnom uložení inžinierskych sietí pod rekonštruovanou traťou, mesto však poukazuje i na slabšiu koordináciu prác zo strany zhotoviteľa, ktorému už pohrozilo sankciami za nedodržanie termínu.
V prípade intenzívnej frekvencie električkovej dopravy mesto hovorí nielen o spojení centra s Karlovou Vsou. Prvou traťou, na ktorej platí v rannej špičke dvojminútový interval, je Račianska radiála, električky takmer za sebou by mali jazdiť aj do Petržalky, po predĺžení trate na koniec najväčšej mestskej časti.
"Električka začínala na Račianskom mýte a cez Blumentál a Obchodnú sa dostala až na Hurbanovo námestie, kde sa dalo prestúpiť na už existujúce električky ďalej do centra mesta či na hlavnú stanicu. Intervaly neboli také časté ako dnes," priblížil pre TASR manažér PR a marketingu Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martin Žarnovický.
Nová trať bola iba jednokoľajná a premávali na nej iba dve električky vždy oproti sebe a navzájom sa obiehali na výhybni, ktorá stála pri súčasnej zastávke Slovenská technická univerzita. "Pre zlý technický stav trate sa však v roku 1926 presunuli všetky električky z Račianskej ulice cez Americké námestie na Špitálsku a Obchodná sa stala neskôr revírom iba pre autobusy a trolejbusy," podotkol Žarnovický.
Na súčasný električkový bulvár sa premenila Obchodná až o 50 rokov neskôr a výrazne zrýchlila dopravu z centra mesta cez tunel do Karlovej Vsi. Toto rýchle spojenie plánuje DPB obnoviť v polovici novembra. Čaká však na ukončenie prvej etapy rekonštrukcie trate v Karlovej Vsi.
Prvé električky, ktoré jazdili po Obchodnej, boli takmer celé z dreva a dokázali odviezť iba približne 30 cestujúcich. Dnešné vozidlá ich dokážu odviezť aj 350. Dopravca chce v súčasnosti z električiek vytvoriť kapacitný dopravný systém, ktorý by na seba mohol prevziať niektoré úlohy chýbajúceho bratislavského metra. "Uvažujeme nad tým, že by sme v budúcnosti nakúpili veľkokapacitné električky, ktoré by mohli byť až 50 metrov dlhé, pričom jedna by mohla odviezť až 500 cestujúcich," spresnil Žarnovický.
Dopravný podnik Bratislava: Medzi centrom a Karlovou Vsou budú električky jazdiť častejšie ako metro
Z centra mesta do Karlovej Vsi budú jazdiť električky častejšie ako metro v zahraničí. Dopravný podnik Bratislava (DPB) vo štvrtok na sociálnej sieti opätovne deklaroval svoj sľub, urobil tak pri príležitosti 120. výročia zavedenia električkovej dopravy na Obchodnej ulici.
DPB pripomína históriu trate, na ktorej spočiatku jazdili drevené električky. "Trať bola iba jednokoľajná a premávali na nej iba dve električky, vždy oproti sebe a navzájom sa obiehali na výhybni, ktorá stála pri dnešnej zastávke STU," priblížil DPB. Po období, keď na Obchodnej premávali len autobusy a trolejbusy, sa Obchodná ulica na električkový bulvár zmenila v polovici 70. rokov a výrazne zrýchlila dopravu z centra mesta cez tunel do Karlovej Vsi. "Toto rýchle spojenie plánujeme v polovici novembra obnoviť aj my. Čakáme už len na ukončenie rekonštrukcie trate v Karlovej Vsi a následne sa do toho naplno pustíme," sľubuje dopravca.
Magistrát spolu s DPB však v utorok (1. 10.) priznal, že oprava prvej časti karloveskej radiály, od Molecovej po obratisko v Karlovej Vsi, mešká a aj posunutý termín ukončenia prvej časti rekonštrukcie, do konca októbra, je ohrozený. "Aktuálny odhad spustenia električky po obratisko je 18. novembra," povedal hlavný projektový manažér stavby Marek Jašíček.
Zdržanie spôsobili zistenia o reálnom uložení inžinierskych sietí pod rekonštruovanou traťou, mesto však poukazuje i na slabšiu koordináciu prác zo strany zhotoviteľa, ktorému už pohrozilo sankciami za nedodržanie termínu.
V prípade intenzívnej frekvencie električkovej dopravy mesto hovorí nielen o spojení centra s Karlovou Vsou. Prvou traťou, na ktorej platí v rannej špičke dvojminútový interval, je Račianska radiála, električky takmer za sebou by mali jazdiť aj do Petržalky, po predĺžení trate na koniec najväčšej mestskej časti.