Bicykle budú špeciálne upravené, chránené proti rozmontovaniu a zničeniu, prispôsobené celoročnej prevádzke a so systémom uzamykania v stojane.
Autor TASR
Bratislava 9. augusta (TASR) – Systém, pomocou ktorého by si mohol Bratislavčan požičať bicykel na jednom mieste, presunúť sa do cieľa svojej cesty a vrátiť ho na inom, by mal začať v hlavnom meste fungovať na jar budúceho roka. Bratislava už vybrala prevádzkovateľa a je pred podpisom zmluvy. Hľadá však ešte sponzorov, ktorý jej pomôžu projekt zaplatiť. "Zmluva sa podpíše vo chvíli, keď bude jasné, že na to máme peniaze," povedal v rozhovore pre TASR predseda mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler.
Do prvej súťaže, ktorú magistrát vyhlasoval ešte vlani v marci, sa nikto neprihlásil. V druhej už vyhrala spoločnosť Homeport, ktorá prevádzkuje službu požičiavania bicyklov napríklad aj v Prahe či Moskve. "Uprednostnili sme prevádzkovateľa z dôvodu nižšej ceny, aj preto, že má veľmi dobré skúsenosti," uviedol Uhler. Za vysúťažených 309.000 eur by mal víťaz podľa neho prevádzkovať predbežne 20 cyklostaníc so 100 bicyklami. Približne 290.000 eur sú prvotné jednorazové náklady, zvyšných 19.000 eur prevádzkové náklady na rok. Zmluvu s firmou by malo mesto podpísať v septembri, asi na polovicu ceny už má prisľúbené peniaze od sponzorov, hľadá však ešte ďalej. "Boli by sme radi, aby mesto do toho investovalo čo najmenej," vraví Uhler.
Zoznam, kde budú cyklostanice umiestnené, podľa Uhlera ešte neexistuje a tvoriť sa bude v najbližších týždňoch. "Na niektorých miestach však musia byť, pri staniciach či na prestupných uzloch. Prebehnú však ešte rokovania napríklad aj s obchodnými centrami, či majú o cyklostanice záujem. Sieť musí poprepájať najdôležitejšie uzly v centre," vysvetlil šéf dopravnej komisie. Minulý rok mesto uvažovalo napríklad nad lokalitami ako Hviezdoslavovo námestie pri Novom moste, River Park, Šafárikovo námestie, Eurovea, Karloveské rameno, Sad Janka Kráľa, Aupark, lokalita Námestia Slobody či Poštová ulica, parkovisko Ekonomickej univerzity a Železná studnička.
Bicykle budú špeciálne upravené, chránené proti rozmontovaniu a zničeniu, prispôsobené celoročnej prevádzke a so systémom uzamykania v stojane. "Budú to špeciálne bicykle, vyrobené len na tento účel. Žiadny iný kus nebude použiteľný na iný bicykel, takže nebude mať zmysel kradnúť jeho časti," podotkol Uhler.
Koľko si Bratislavčania za požičanie bicykla zaplatia, ešte nie je podľa predsedu dopravnej komisie presne určené. Uhler však podotýka, že ceny musia byť také, aby ľudí neodradili. "Nikto nechce zaviesť systém, ktorý padne na tom, že je drahý. Musí byť veľkou konkurenciou jazde autom na krátke vzdialenosti," poznamenal. Prvotný krátky čas jazdy, možno prvých desať minút, však bude zadarmo. "Zo štatistík iných miest vieme, že jazdy najčastejšie trvajú sedem až osem minút. Keď sa Bratislavčania budú potrebovať presunúť len niekoľko stoviek metrov, tieto jazdy budú bezplatné," priblížil.
Cyklostojan by kvôli vandalom mal fungovať na bezhotovostnú platbu, jazdiť sa bude po zaregistrovaní sa na internete. "Podobný systém funguje aj v Prahe, Viedni či Moskve, nový sme nevymýšľali. Možno to bude zo začiatku pre registráciu náročnejšie, ale veľa ľudí dnes už má internet v mobile. Na mieste sa zaregistrujú a okamžite môžu začať používať bicykel," dodal Uhler. Ľudia, ktorí sú držiteľmi Bratislavskej mestskej karty, by podľa plánov už registráciu nemuseli absolvovať.
Bratislava sa takúto službu usilovala poskytovať už pred niekoľkými rokmi, projekt vtedy nevyšiel.
Do prvej súťaže, ktorú magistrát vyhlasoval ešte vlani v marci, sa nikto neprihlásil. V druhej už vyhrala spoločnosť Homeport, ktorá prevádzkuje službu požičiavania bicyklov napríklad aj v Prahe či Moskve. "Uprednostnili sme prevádzkovateľa z dôvodu nižšej ceny, aj preto, že má veľmi dobré skúsenosti," uviedol Uhler. Za vysúťažených 309.000 eur by mal víťaz podľa neho prevádzkovať predbežne 20 cyklostaníc so 100 bicyklami. Približne 290.000 eur sú prvotné jednorazové náklady, zvyšných 19.000 eur prevádzkové náklady na rok. Zmluvu s firmou by malo mesto podpísať v septembri, asi na polovicu ceny už má prisľúbené peniaze od sponzorov, hľadá však ešte ďalej. "Boli by sme radi, aby mesto do toho investovalo čo najmenej," vraví Uhler.
Zoznam, kde budú cyklostanice umiestnené, podľa Uhlera ešte neexistuje a tvoriť sa bude v najbližších týždňoch. "Na niektorých miestach však musia byť, pri staniciach či na prestupných uzloch. Prebehnú však ešte rokovania napríklad aj s obchodnými centrami, či majú o cyklostanice záujem. Sieť musí poprepájať najdôležitejšie uzly v centre," vysvetlil šéf dopravnej komisie. Minulý rok mesto uvažovalo napríklad nad lokalitami ako Hviezdoslavovo námestie pri Novom moste, River Park, Šafárikovo námestie, Eurovea, Karloveské rameno, Sad Janka Kráľa, Aupark, lokalita Námestia Slobody či Poštová ulica, parkovisko Ekonomickej univerzity a Železná studnička.
Bicykle budú špeciálne upravené
Bicykle budú špeciálne upravené, chránené proti rozmontovaniu a zničeniu, prispôsobené celoročnej prevádzke a so systémom uzamykania v stojane. "Budú to špeciálne bicykle, vyrobené len na tento účel. Žiadny iný kus nebude použiteľný na iný bicykel, takže nebude mať zmysel kradnúť jeho časti," podotkol Uhler.
Koľko si Bratislavčania za požičanie bicykla zaplatia, ešte nie je podľa predsedu dopravnej komisie presne určené. Uhler však podotýka, že ceny musia byť také, aby ľudí neodradili. "Nikto nechce zaviesť systém, ktorý padne na tom, že je drahý. Musí byť veľkou konkurenciou jazde autom na krátke vzdialenosti," poznamenal. Prvotný krátky čas jazdy, možno prvých desať minút, však bude zadarmo. "Zo štatistík iných miest vieme, že jazdy najčastejšie trvajú sedem až osem minút. Keď sa Bratislavčania budú potrebovať presunúť len niekoľko stoviek metrov, tieto jazdy budú bezplatné," priblížil.
Cyklostojan by kvôli vandalom mal fungovať na bezhotovostnú platbu, jazdiť sa bude po zaregistrovaní sa na internete. "Podobný systém funguje aj v Prahe, Viedni či Moskve, nový sme nevymýšľali. Možno to bude zo začiatku pre registráciu náročnejšie, ale veľa ľudí dnes už má internet v mobile. Na mieste sa zaregistrujú a okamžite môžu začať používať bicykel," dodal Uhler. Ľudia, ktorí sú držiteľmi Bratislavskej mestskej karty, by podľa plánov už registráciu nemuseli absolvovať.
Bratislava sa takúto službu usilovala poskytovať už pred niekoľkými rokmi, projekt vtedy nevyšiel.