Čo bude nasledovať od nového roka 2017, kedy zmluva s Transprojektom prestane platiť, nevie presne ani bratislavský primátor Ivo Nesrovnal.
Autor TASR
Bratislava 21. novembra (TASR) – Mesto Bratislava odmietlo predĺžiť o päť rokov zmluvu so spoločnosťou Transprojekt, ktorá má do konca roka obnoviť priestor pred bratislavskou Hlavnou stanicou. Rozhodli o tom mestskí poslanci, ktorí tak chcú, aby zmluva trvala do dohodnutého termínu 31. decembra 2016. Čo bude nasledovať od nového roka, však nevie presne ani bratislavský primátor Ivo Nesrovnal. Investor pritom už varoval pred vznikom súdneho sporu a dlhodobého zablokovania možnosti komplexnej revitalizácie priestoru pred stanicou.
"Či investor bude mesto žalovať, to uvidíme. Myslím si, že si mesto splnilo svoje záväzky, bolo súčinné, ústretové, vyzývalo a čakalo," povedal na minulotýždňovom rokovaní poslancov Nesrovnal. Ďalší postup bude samospráva koordinovať so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré majú uzatvorenú podobnú zmluvu.
Podľa primátora bola situácia donedávna nemenná a hlavné mesto stále čakalo na splnenie záväzku zo strany investora. Magistrát však pred niekoľkými týždňami dostal od spoločnosti a jej partnerov listy so žiadosťou o stretnutie a predĺženie zmluvy. "My sme sa so zástupcom Transprojektu stretli, aby sme neboli obvinení, že nie sme súčinní," uviedol primátor.
Poslanec Ján Budaj uviedol, že sa investor nemôže čudovať, že žiaden mestský poslanec sa nemôže postaviť za predĺženie zmluvy na "bianko dôvere". "Investor keď chcel požiadať o predĺženie, mal predložiť garancie z jeho strany, akú zmluvnú pokutu zaplatí, ak nás znovu dobehne," povedal. Poslanec Jozef Uhler si myslí, že Transprojekt ťahá hlavné mesto za nos a je proti tomu, aby sa so spoločnosťou ďalej pokračovalo v zmluvnou vzťahu. "Už v roku 2013 sme investora žiadali, aby nám predložil projekty, o ktorých tvrdí, že ich má a investoval do nich 16 miliónov eur, aby nám ukázal, že má stavebné povolenia a že má na tento projekt financovanie. Dnes je rok 2016 a nič nám nepreukázal," spresnil.
Poslanec Ignác Kolek sa však na rokovaní spýtal, či je tento návrh investora naozaj neprijateľný, alebo má mesto lepšie riešenie. "Dokážeme uregulovať investora, aby sme nečakali do 2021, ale v rámci deviatich mesiacov stanovili zmluvné podmienky tak, aby nám bolo jasné, že keď nesplní prvý termín, tak môžeme ukončiť zmluvu," opýtal sa.
Primátor podotkol, že po tom, čo hlavné mesto investovalo do čiastočnej rekonštrukcie predstaničného námestia, pripravujú v tomto smere isté kroky aj ŽSR. Tie sa tento mesiac pre médiá vyjadrili, že pripravujú realizáciu menších úprav, ktorých cieľom je zvýšiť kvalitu a komfort cestovania. Taktiež sa pripravuje aj prestavba nákladných výťahov na nástupištia na osobné výťahy. Realizáciu týchto stavieb predpokladajú v budúcom roku. Podľa ŽSR zostane stanica v tvarovo nezmenenej podobe, ale výzorovo a kvalitatívne zmení svoju podobu do času komplexnej rekonštrukcie celej budovy.
Spoločnosť Transprojekt začiatkom novembra pre TASR uviedla, že má seriózny záujem začať s realizáciou projektu, a preto očakáva, že vedenie mesta urobí všetky nevyhnutné kroky k jeho úspešnému naštartovaniu. Ak tak neurobí, spoločnosť je pripravená v krátkom čase podať ochranné žaloby zahŕňajúce tak návrhy na predbežné opatrenia, ako aj žaloby týkajúce sa ochrany dobrej povesti, uplatnenia si náhrady škody a nemajetkovej ujmy, ktoré spoločnosti Transprojekt mali vzniknúť dlhodobým odmietaním súčinnosti zo strany mesta.
Transprojekt deklaruje, že si dodnes preukázateľne splnila všetky záväzky, ktoré jej vyplývajú z uzatvorených dokumentov, tak s hlavným mestom, ako aj so ŽSR.
"Či investor bude mesto žalovať, to uvidíme. Myslím si, že si mesto splnilo svoje záväzky, bolo súčinné, ústretové, vyzývalo a čakalo," povedal na minulotýždňovom rokovaní poslancov Nesrovnal. Ďalší postup bude samospráva koordinovať so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré majú uzatvorenú podobnú zmluvu.
Podľa primátora bola situácia donedávna nemenná a hlavné mesto stále čakalo na splnenie záväzku zo strany investora. Magistrát však pred niekoľkými týždňami dostal od spoločnosti a jej partnerov listy so žiadosťou o stretnutie a predĺženie zmluvy. "My sme sa so zástupcom Transprojektu stretli, aby sme neboli obvinení, že nie sme súčinní," uviedol primátor.
Poslanec Ján Budaj uviedol, že sa investor nemôže čudovať, že žiaden mestský poslanec sa nemôže postaviť za predĺženie zmluvy na "bianko dôvere". "Investor keď chcel požiadať o predĺženie, mal predložiť garancie z jeho strany, akú zmluvnú pokutu zaplatí, ak nás znovu dobehne," povedal. Poslanec Jozef Uhler si myslí, že Transprojekt ťahá hlavné mesto za nos a je proti tomu, aby sa so spoločnosťou ďalej pokračovalo v zmluvnou vzťahu. "Už v roku 2013 sme investora žiadali, aby nám predložil projekty, o ktorých tvrdí, že ich má a investoval do nich 16 miliónov eur, aby nám ukázal, že má stavebné povolenia a že má na tento projekt financovanie. Dnes je rok 2016 a nič nám nepreukázal," spresnil.
Poslanec Ignác Kolek sa však na rokovaní spýtal, či je tento návrh investora naozaj neprijateľný, alebo má mesto lepšie riešenie. "Dokážeme uregulovať investora, aby sme nečakali do 2021, ale v rámci deviatich mesiacov stanovili zmluvné podmienky tak, aby nám bolo jasné, že keď nesplní prvý termín, tak môžeme ukončiť zmluvu," opýtal sa.
Primátor podotkol, že po tom, čo hlavné mesto investovalo do čiastočnej rekonštrukcie predstaničného námestia, pripravujú v tomto smere isté kroky aj ŽSR. Tie sa tento mesiac pre médiá vyjadrili, že pripravujú realizáciu menších úprav, ktorých cieľom je zvýšiť kvalitu a komfort cestovania. Taktiež sa pripravuje aj prestavba nákladných výťahov na nástupištia na osobné výťahy. Realizáciu týchto stavieb predpokladajú v budúcom roku. Podľa ŽSR zostane stanica v tvarovo nezmenenej podobe, ale výzorovo a kvalitatívne zmení svoju podobu do času komplexnej rekonštrukcie celej budovy.
Spoločnosť Transprojekt začiatkom novembra pre TASR uviedla, že má seriózny záujem začať s realizáciou projektu, a preto očakáva, že vedenie mesta urobí všetky nevyhnutné kroky k jeho úspešnému naštartovaniu. Ak tak neurobí, spoločnosť je pripravená v krátkom čase podať ochranné žaloby zahŕňajúce tak návrhy na predbežné opatrenia, ako aj žaloby týkajúce sa ochrany dobrej povesti, uplatnenia si náhrady škody a nemajetkovej ujmy, ktoré spoločnosti Transprojekt mali vzniknúť dlhodobým odmietaním súčinnosti zo strany mesta.
Transprojekt deklaruje, že si dodnes preukázateľne splnila všetky záväzky, ktoré jej vyplývajú z uzatvorených dokumentov, tak s hlavným mestom, ako aj so ŽSR.