Cyklotrasu hodnotí primátor celkovo ako dobré rozhodnutie, avšak zle načasované. Iné by to podľa neho bolo, ak by ju otvorili v máji, nie až v septembri.
Autor TASR
Bratislava 19. decembra (TASR) - Cyklotrasu na Vajanského nábreží v Bratislave, ktorá sa stretla s kritikou i pozitívnymi ohlasmi, hlavné mesto neplánuje zrušiť. Skonštatoval to v utorok primátor Bratislavy Matúš Vallo. Považuje ju za dôležitú súčasť cyklistickej infraštruktúry, hoci priznal niektoré nedostatky. Avizuje zlepšenie dopravnej priepustnosti v okolí Šafárikovho námestia, kde vníma najväčší problém.
Cyklotrasu hodnotí primátor celkovo ako "dobré rozhodnutie, avšak zle načasované." Iné by to podľa neho bolo, ak by ju otvorili v máji, nie až v septembri. "Hystéria", ktorá sa pred voľbami okolo toho vyvolala, je podľa neho neprimeraná. Okrem zlého načasovania však priznal aj podcenenie komunikácie v tejto veci, magistrát mal podľa neho o tom hovoriť viac. Význam cyklotrasy však obhajuje, odvoláva sa aj na zvýšenie počtu cyklistov v danom úseku za vhodného počasia.
"Vajanského nábrežie je príklad toho, kde hľadáme najlepší kompromis, najlepšie vyváženie rôznych druhov dopravy po meste," povedal Vallo s tým, že pri neustále rastúcom počte áut bude už len ťažšie hľadať balans medzi jednotlivými druhmi dopravy. V budúcom roku pripravuje magistrát zároveň veľkú debatu o doprave.
Primátor opätovne pripomenul, že dopravné riešenie na Vajanského nábreží nie je "rýchlym rozhodnutím" terajšieho vedenia hlavného mesta. Argumentuje napríklad odporom občanov z roku 2014 voči rozšíreniu Vajanského nábrežia v úseku Štúrovho námestia či odporúčaniami o utlmení dopravy na nábreží z roku 2016 po participácii. Odvoláva sa tiež na architektonickú súťaž mestskej časti Staré Mesto v roku 2022, kde víťazný návrh odporúča znížiť počet jazdných pruhov na nábreží.
Tvrdenia o dopravnom kolapse sa podľa neho nepotvrdili, čakania sú, ako tvrdí, v priemere minimálne, najmä v smere od Mosta SNP na Šafárikovo námestie. Priznáva však problémy v okolí Šafárikovho námestia v smere k Mostu SNP, ktoré sa snažia vyriešiť, napríklad aj nastavovaním svetelnej signalizácie. Vodičov žiada o trpezlivosť i o to, aby na tranzit využívali mosty a Einsteinovu ulicu. Situácia na nej bude podľa neho ešte lepšia po spoplatnení tranzitnej dopravy i dobudovaní križovatky diaľnic D1 a D4.
Hlavné mesto taktiež avizuje zvýšenie viditeľnosti obrubníkov, ktoré budú mať nový reflexný náter. Vyriešiť by sa mal tiež problém so šírkou pruhov v krátkom úseku pred Slovenskou národnou galériou. Problém nastal po tom, ako bola výkresová dokumentácia síce v súlade s normami, projekt odsúhlasil aj krajský dopravný inšpektorát, avšak priestor bol fyzicky chybne zameraný. Vypracovaný bol preto opravený projekt organizácie dopravy, zrealizovaný bude za vhodných poveternostných podmienok.
Cyklotrasu hodnotí primátor celkovo ako "dobré rozhodnutie, avšak zle načasované." Iné by to podľa neho bolo, ak by ju otvorili v máji, nie až v septembri. "Hystéria", ktorá sa pred voľbami okolo toho vyvolala, je podľa neho neprimeraná. Okrem zlého načasovania však priznal aj podcenenie komunikácie v tejto veci, magistrát mal podľa neho o tom hovoriť viac. Význam cyklotrasy však obhajuje, odvoláva sa aj na zvýšenie počtu cyklistov v danom úseku za vhodného počasia.
"Vajanského nábrežie je príklad toho, kde hľadáme najlepší kompromis, najlepšie vyváženie rôznych druhov dopravy po meste," povedal Vallo s tým, že pri neustále rastúcom počte áut bude už len ťažšie hľadať balans medzi jednotlivými druhmi dopravy. V budúcom roku pripravuje magistrát zároveň veľkú debatu o doprave.
Primátor opätovne pripomenul, že dopravné riešenie na Vajanského nábreží nie je "rýchlym rozhodnutím" terajšieho vedenia hlavného mesta. Argumentuje napríklad odporom občanov z roku 2014 voči rozšíreniu Vajanského nábrežia v úseku Štúrovho námestia či odporúčaniami o utlmení dopravy na nábreží z roku 2016 po participácii. Odvoláva sa tiež na architektonickú súťaž mestskej časti Staré Mesto v roku 2022, kde víťazný návrh odporúča znížiť počet jazdných pruhov na nábreží.
Tvrdenia o dopravnom kolapse sa podľa neho nepotvrdili, čakania sú, ako tvrdí, v priemere minimálne, najmä v smere od Mosta SNP na Šafárikovo námestie. Priznáva však problémy v okolí Šafárikovho námestia v smere k Mostu SNP, ktoré sa snažia vyriešiť, napríklad aj nastavovaním svetelnej signalizácie. Vodičov žiada o trpezlivosť i o to, aby na tranzit využívali mosty a Einsteinovu ulicu. Situácia na nej bude podľa neho ešte lepšia po spoplatnení tranzitnej dopravy i dobudovaní križovatky diaľnic D1 a D4.
Hlavné mesto taktiež avizuje zvýšenie viditeľnosti obrubníkov, ktoré budú mať nový reflexný náter. Vyriešiť by sa mal tiež problém so šírkou pruhov v krátkom úseku pred Slovenskou národnou galériou. Problém nastal po tom, ako bola výkresová dokumentácia síce v súlade s normami, projekt odsúhlasil aj krajský dopravný inšpektorát, avšak priestor bol fyzicky chybne zameraný. Vypracovaný bol preto opravený projekt organizácie dopravy, zrealizovaný bude za vhodných poveternostných podmienok.