Bratislavskí mestskí poslanci sa na tom dnes zhodli na rokovaní.
Autor TASR/Tablet.TV
Bratislava 16. novembra (TASR/Tablet.TV) – O nákupe nových 88 autobusov, ktoré by mali pribudnúť do vozového parku Dopravného podniku Bratislava (DPB), dnes bratislavskí mestskí poslanci nerozhodli. Stotožnili sa totiž s procedurálnym návrhom poslanca Radoslava Olekšáka, podľa ktorého bol predložený materiál nekoncepčný, zle pripravený a presunuli ho na decembrové zastupiteľstvo.
Poslanci z Klubu pre Bratislavu ešte v utorok (15. 11.) upozornili, že chcú, aby bol nákup dobre premyslený a zodpovedal svojmu účelu. "Aj žiakovi základnej školy je jasné, že keď vyraďujem 37 kĺbových autobusov, tak nemôžem nových kĺbových autobusov nakúpiť 30. Už tuto nesedí prvé číslo," vysvetlil Olekšák. Ako poznamenal, Bratislavčania sa dnes tlačia v 9,5- a 10,5-metrových vozidlách namiesto 18-metrových. "Tých argumentov je viac ako dosť. Ide tu o úver, nie o voľné zdroje. Ja sa nepodpíšem ako mestský poslanec pod to, aby tu bola nevhodná štruktúra," uviedol.
Poslanec Martin Borguľa tvrdí, že je dôležité nakúpiť nové vozidlá v správnej štruktúre, čo podľa jeho slov znamená vymeniť krátke vozidlá za dlhšie kĺbové vozidlá. Zástupcovia občianskej iniciatívy Lepšia doprava taktiež upozornili na to, že pri plánovej obnove vozového parku DPB je poddimenzovaný počet kĺbových vozidiel. "Navrhovaných 30 vozidiel, ktoré má dopravný podnik kúpiť, nestačí nahradiť ani všetky vozidlá typu Karosa, ktorých je 37 a DPB ich plánuje vyradiť, pretože majú 20 - 25 rokov," vysvetlil Martin Fundárek z iniciatívy. Ako dodal, už v súčasnosti je kapacita kĺbových vozidiel nedostatočná.
Generálny riaditeľ DPB Milan Urban je z dnešného rozhodnutia poslancov sklamaný, aj keď rešpektuje legitimitu každého rozhodnutia poslaneckého zboru. "My sa snažíme brať do úvahy všetky podnety občanov, no nie každému názoru je možné vyhovieť. Zostavám pritom, že návrh, ktorý sme predložili, bol odbornou produkciou divízie z úseku organizácie dopravy a divízie autobusy. Možno sme väčší akcent dali na to, aby sme nezaťažili rozpočet mesta a z toho vyplýval aj ten limit, že sme sa dostali k číslu 88," vysvetlil. Aj keby dnes zastupiteľstvo nákup odobrilo, podľa Urbana sa nové autobusy v bratislavských uliciach objavia najskôr v druhej polovici budúceho roka. "Parametrom je schvaľovací proces v mestskom zastupiteľstve, ako rýchlo pôjde verejné obstarávanie a nakoniec disponibilita víťazov budúceho tendra," podotkol.
Mestský poslanec a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler si nemyslí, že bola na zastupiteľstvo predložená zlá štruktúra. "Ide len o to, že budeme v budúcnosti potrebovať viac kĺbových autobusov. Ja som navrhoval, aby sa tieto kĺbové autobusy nakúpili potom, ako budeme mať isté, že je schválená parkovacia politika. Podľa mňa je to rozumný postup," povedal.
DPB chce nákup autobusov financovať prostredníctvom dlhodobého úveru vo výške 24 miliónov eur. Zaobstarať plánuje približne 30 autobusov dĺžky 18 metrov, 28 autobusov dĺžky 12 metrov, 24 autobusov dĺžky 10,5 metra a asi šesť autobusov dĺžky do deviatich metrov. Z vozového parku podniku sa má naopak vyradiť 103 vozidiel, ktoré sú už technologicky zastarané.
Poslanci z Klubu pre Bratislavu ešte v utorok (15. 11.) upozornili, že chcú, aby bol nákup dobre premyslený a zodpovedal svojmu účelu. "Aj žiakovi základnej školy je jasné, že keď vyraďujem 37 kĺbových autobusov, tak nemôžem nových kĺbových autobusov nakúpiť 30. Už tuto nesedí prvé číslo," vysvetlil Olekšák. Ako poznamenal, Bratislavčania sa dnes tlačia v 9,5- a 10,5-metrových vozidlách namiesto 18-metrových. "Tých argumentov je viac ako dosť. Ide tu o úver, nie o voľné zdroje. Ja sa nepodpíšem ako mestský poslanec pod to, aby tu bola nevhodná štruktúra," uviedol.
Poslanec Martin Borguľa tvrdí, že je dôležité nakúpiť nové vozidlá v správnej štruktúre, čo podľa jeho slov znamená vymeniť krátke vozidlá za dlhšie kĺbové vozidlá. Zástupcovia občianskej iniciatívy Lepšia doprava taktiež upozornili na to, že pri plánovej obnove vozového parku DPB je poddimenzovaný počet kĺbových vozidiel. "Navrhovaných 30 vozidiel, ktoré má dopravný podnik kúpiť, nestačí nahradiť ani všetky vozidlá typu Karosa, ktorých je 37 a DPB ich plánuje vyradiť, pretože majú 20 - 25 rokov," vysvetlil Martin Fundárek z iniciatívy. Ako dodal, už v súčasnosti je kapacita kĺbových vozidiel nedostatočná.
Generálny riaditeľ DPB Milan Urban je z dnešného rozhodnutia poslancov sklamaný, aj keď rešpektuje legitimitu každého rozhodnutia poslaneckého zboru. "My sa snažíme brať do úvahy všetky podnety občanov, no nie každému názoru je možné vyhovieť. Zostavám pritom, že návrh, ktorý sme predložili, bol odbornou produkciou divízie z úseku organizácie dopravy a divízie autobusy. Možno sme väčší akcent dali na to, aby sme nezaťažili rozpočet mesta a z toho vyplýval aj ten limit, že sme sa dostali k číslu 88," vysvetlil. Aj keby dnes zastupiteľstvo nákup odobrilo, podľa Urbana sa nové autobusy v bratislavských uliciach objavia najskôr v druhej polovici budúceho roka. "Parametrom je schvaľovací proces v mestskom zastupiteľstve, ako rýchlo pôjde verejné obstarávanie a nakoniec disponibilita víťazov budúceho tendra," podotkol.
Mestský poslanec a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler si nemyslí, že bola na zastupiteľstvo predložená zlá štruktúra. "Ide len o to, že budeme v budúcnosti potrebovať viac kĺbových autobusov. Ja som navrhoval, aby sa tieto kĺbové autobusy nakúpili potom, ako budeme mať isté, že je schválená parkovacia politika. Podľa mňa je to rozumný postup," povedal.
DPB chce nákup autobusov financovať prostredníctvom dlhodobého úveru vo výške 24 miliónov eur. Zaobstarať plánuje približne 30 autobusov dĺžky 18 metrov, 28 autobusov dĺžky 12 metrov, 24 autobusov dĺžky 10,5 metra a asi šesť autobusov dĺžky do deviatich metrov. Z vozového parku podniku sa má naopak vyradiť 103 vozidiel, ktoré sú už technologicky zastarané.