Parkovaciu politiku by chcelo mesto spustiť od 1. septembra.
Autor TASR
Bratislava 23. apríla (TASR) - Bratislavské Staré Mesto aj najväčšia mestská časť Petržalka nesúhlasia s návrhom všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní vozidiel na miestnych komunikáciách. Materiál, ktorý by stanovil základné pravidlá parkovania v Bratislave, pripravilo hlavné mesto a poslalo radniciam na pripomienkovanie.
Tým sa však nepáčilo, že mali dať rezidentom z iných mestských častí polovičnú zľavu na parkovné. Mestu tiež vyčítali, že sa VZN prerokúva v čase, keď sa ešte nezmenil štatút hlavného mesta. Ten má udať kompetencie mestským častiam.
Po dvoch rokoch sa iba stagnuje na mieste a "ľuďom, ktorým sme sľubovali, že im niečo ponúkneme, nedávame nič." Aj to vyčítal hlavnému mestu prednosta petržalského miestneho úradu Miroslav Štefánik, podľa ktorého sa o téme nového parkovania stále iba rozpráva. Informácia o postupnosti prác na realizácii parkovacej politiky opakovane neprešla v mestskom zastupiteľstve a koncom februára dokonca padol aj návrh, aby sa zaviedlo 17 rôznych parkovacích politík.
"Aj to je dôkazom toho, že spôsob, akým hlavné mesto pripravuje riešenie parkovacej politiky, nie je asi ten najsprávnejší," doplnil vicestarosta Martin Miškov (nezávislý), ktorý má pocit, že mesto iba rozkazuje a neberie pripomienky samospráv do úvahy.
Na to, aby takúto zľavu samospráva odsúhlasila, potrebuje vedieť náklady a výnosy, ktoré jej parkovacia politika prinesie. "Ak si budeme môcť dovoliť zľavu, tak ju poskytneme obyvateľom, ak nie, tak im ju neposkytneme," dodal Štefánik. S polovičnou zľavou malo problém aj Staré Mesto.
Obe radnice upozorňujú na chýbajúcu zmenu štatútu. Tá by mala určiť aj systém prerozdeľovania peňazí z výnosov parkovania. Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD), ktorý prišiel na rokovanie do Petržalky, priblížil, ako by sa mohli výnosy rozdeľovať.
"Ak systém parkovania vygeneruje sto eur, tak z nich povedzme dvadsať percent patrí mestskej časti, lebo má na starosti prevádzku či vyznačovanie dopravného značenia," vysvetľoval. Ďalších päť percent by išlo mestu, pretože potrebuje zaplatiť náklady na mestských policajtov. Zvyšné peniaze by sa rozdelili podľa počtu parkovacích miest. "V Petržalke by to bolo konkrétne 17-tisíc parkovacích miest mestskej časti ku 400, ktoré má mesto," priblížil Ftáčnik. Tento systém by mohol byť platný pre všetky mestské časti.
Parkovaciu politiku by chcelo mesto spustiť od 1. septembra. Starostovia štyroch najväčších mestských častí sa už vyjadrili, že tento termín nevidia ako reálny. Starosta Petržalky Vladimír Bajan aj dnes zopakoval, že termín považuje za ambiciózny.
Ak VZN o parkovaní prejde, Ftáčnik septembrovému termínu verí. "Na začiatok Bratislavčanom ponúkneme rezidentskú nálepku a 50-percentnú zľavu." Bajan ale pripomína, že k parkovacej politike chýba diskusia s občanom. "Ten ešte netuší, že za to, čo má dnes zadarmo, bude na budúci rok platiť. Sídliskový človek na to nie je zvyknutý," podotkol.
Tým sa však nepáčilo, že mali dať rezidentom z iných mestských častí polovičnú zľavu na parkovné. Mestu tiež vyčítali, že sa VZN prerokúva v čase, keď sa ešte nezmenil štatút hlavného mesta. Ten má udať kompetencie mestským častiam.
Po dvoch rokoch sa iba stagnuje na mieste a "ľuďom, ktorým sme sľubovali, že im niečo ponúkneme, nedávame nič." Aj to vyčítal hlavnému mestu prednosta petržalského miestneho úradu Miroslav Štefánik, podľa ktorého sa o téme nového parkovania stále iba rozpráva. Informácia o postupnosti prác na realizácii parkovacej politiky opakovane neprešla v mestskom zastupiteľstve a koncom februára dokonca padol aj návrh, aby sa zaviedlo 17 rôznych parkovacích politík.
"Aj to je dôkazom toho, že spôsob, akým hlavné mesto pripravuje riešenie parkovacej politiky, nie je asi ten najsprávnejší," doplnil vicestarosta Martin Miškov (nezávislý), ktorý má pocit, že mesto iba rozkazuje a neberie pripomienky samospráv do úvahy.
Petržalke kritizuje spôsob zliav
Petržalka mestu vyčítala, že 50-percentná zľava, ktorú má pri parkovaní dostať Bratislavčan z inej mestskej časti, môže byť pre celý finančný systém veľmi vysoká. "Nám to možno pomôže vo vzťahu k nejakým našim príjmov, ale negatívne sa to dotkne Petržalčanov. Sme jediná mestská časť, kde malé percento obyvateľov pracuje na inom území," podotkol dnes poslanec Michal Radosa (SDKÚ-DS).Na to, aby takúto zľavu samospráva odsúhlasila, potrebuje vedieť náklady a výnosy, ktoré jej parkovacia politika prinesie. "Ak si budeme môcť dovoliť zľavu, tak ju poskytneme obyvateľom, ak nie, tak im ju neposkytneme," dodal Štefánik. S polovičnou zľavou malo problém aj Staré Mesto.
Obe radnice upozorňujú na chýbajúcu zmenu štatútu. Tá by mala určiť aj systém prerozdeľovania peňazí z výnosov parkovania. Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD), ktorý prišiel na rokovanie do Petržalky, priblížil, ako by sa mohli výnosy rozdeľovať.
"Ak systém parkovania vygeneruje sto eur, tak z nich povedzme dvadsať percent patrí mestskej časti, lebo má na starosti prevádzku či vyznačovanie dopravného značenia," vysvetľoval. Ďalších päť percent by išlo mestu, pretože potrebuje zaplatiť náklady na mestských policajtov. Zvyšné peniaze by sa rozdelili podľa počtu parkovacích miest. "V Petržalke by to bolo konkrétne 17-tisíc parkovacích miest mestskej časti ku 400, ktoré má mesto," priblížil Ftáčnik. Tento systém by mohol byť platný pre všetky mestské časti.
Parkovaciu politiku by chcelo mesto spustiť od 1. septembra. Starostovia štyroch najväčších mestských častí sa už vyjadrili, že tento termín nevidia ako reálny. Starosta Petržalky Vladimír Bajan aj dnes zopakoval, že termín považuje za ambiciózny.
Ak VZN o parkovaní prejde, Ftáčnik septembrovému termínu verí. "Na začiatok Bratislavčanom ponúkneme rezidentskú nálepku a 50-percentnú zľavu." Bajan ale pripomína, že k parkovacej politike chýba diskusia s občanom. "Ten ešte netuší, že za to, čo má dnes zadarmo, bude na budúci rok platiť. Sídliskový človek na to nie je zvyknutý," podotkol.