Najviac reklamných plôch v Bratislave je v mestskej časti Ružinov, kde ich je 2849. Za ním nasleduje Staré Mesto, Petržalka, Nové Mesto, Karlova Ves či Vrakuňa.
Autor TASR
Bratislava 15. júla (TASR) – Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal navrhuje zriadiť pracovnú skupinu, v ktorej bude zastúpený nielen magistrát, ale aj zástupcovia jednotlivých bratislavských mestských častí. Cieľom je urýchlenie odstránenia reklamných zariadení na území hlavného mesta, kde je v súčasnosti takmer 9600 reklamných zariadení väčších ako tri metre štvorcové.
Nesrovnal už informoval starostov mestských častí o potrebe zjednotenia sa v tomto smere. "Vypracovali sme pasport reklamných zariadení, ktorých je na území Bratislavy takmer 10.000. Hlavné mesto má však v priamej správe približne 4000, zvyšné sú v správach mestských častí. Preto musíme procesy nielen urýchliť, ale aj zjednotiť, keďže nás brzdia zlé zákony," vysvetlil primátor.
Hlavné mesto už vypracovalo manuál postupu pre stavebné úrady, aby mohli efektívnejšie postupovať pri vydávaní súhlasu s odstraňovaním reklamnej stavby. Samospráva totiž nemôže svojvoľne odstraňovať akúkoľvek čiernu stavbu. Rozhodnutie o odstránení reklamného zariadenia môže vydať iba stavebný úrad a tie sú v mestských častiach.
Najviac reklamných plôch v Bratislave je v mestskej časti Ružinov, kde ich je 2849. Za ním nasleduje Staré Mesto, Petržalka, Nové Mesto, Karlova Ves či Vrakuňa. Najmenej vonkajších reklám má mestská časť Jarovce. "Reklamných zariadení je extrémne veľa, ničia konkurencieschopnosť mesta, verejné priestranstvá a kvalitu života v meste. Znižovanie vizuálneho smogu je preto naša priorita," povedal Nesrovnal s tým, že mesto podniká kroky, ktoré smerujú nielen k odstráneniu reklám, ale aj k nastaveniu jasných pravidiel.
Koncom januára 2015 sa mesto obrátilo na súd a požiadalo ho o vypratanie stožiarov verejného osvetlenia, ktoré využívali viaceré spoločnosti na reklamnú činnosť. Z ulíc hlavného mesta by tak malo po rozhodnutí súdov zmiznúť 1623 takýchto informačných reklamných tabúľ. Bratislavská samospráva zrušila a nepredĺžila povolenie ani spoločnosti, ktorá využívala na reklamu, najmä v centre mesta, takzvané trojnožky.
"Spoločnosť mala platné povolenie na umiestňovanie 428 reklamných zariadení do júna 2015, po tomto dátume mala tieto svoje zariadenia odstrániť. Nestalo sa tak a vec skončila na okresnom úrade, ktorý však dal mestu za pravdu a reklamné trojnožky budú z mestských pozemkov odstránené po vypršaní zákonných lehôt," tvrdí magistrát.
Vizuálny smog sa mesto snaží riešiť aj s Asociáciou vonkajšej reklamy, ktorá združuje bilbordové spoločnosti. Už dve z nich odstránili v minulom roku viac ako 120 reklamných zariadení. V tomto roku by mal byť počet podobný.
Magistrát zároveň pracuje na manuáli vonkajšej reklamy podľa vzoru Viedne. Jeho cieľom bude stanoviť jasné pravidlá pre umiestňovanie vonkajšej reklamy v meste. Matúš Čupka zo Zelenej hliadky pre TASR uviedol, že pripravovaný manuál bude účinným nástrojom len vtedy, ak bude kvalitne spracovaný a bude rešpektovaný nielen úradníkmi, ale najmä reklamnými spoločnosťami.
"Verím, že bude obsahovať efektívne sankčné mechanizmy, ktoré potrestajú prípadné narušenie princípov uvedených v tomto materiáli. Len tak si totiž vybuduje podobný manuál rešpekt nielen u tých, ktorí ho majú dodržiavať, ale ktorí ho majú aj presadzovať," skonštatoval. V centre Bratislavy je podľa jeho slov potrebné prísnejšie regulovať rôzne veľkorozmerné plachty, ktoré sú vešané na budovy. Za dôležité považuje aj definovanie vyššej sumy za prenájom priestoru pre umiestňovanie reklamy v lukratívnych častiach centra mesta.
Nesrovnal už informoval starostov mestských častí o potrebe zjednotenia sa v tomto smere. "Vypracovali sme pasport reklamných zariadení, ktorých je na území Bratislavy takmer 10.000. Hlavné mesto má však v priamej správe približne 4000, zvyšné sú v správach mestských častí. Preto musíme procesy nielen urýchliť, ale aj zjednotiť, keďže nás brzdia zlé zákony," vysvetlil primátor.
Hlavné mesto už vypracovalo manuál postupu pre stavebné úrady, aby mohli efektívnejšie postupovať pri vydávaní súhlasu s odstraňovaním reklamnej stavby. Samospráva totiž nemôže svojvoľne odstraňovať akúkoľvek čiernu stavbu. Rozhodnutie o odstránení reklamného zariadenia môže vydať iba stavebný úrad a tie sú v mestských častiach.
Najviac reklamných plôch v Bratislave je v mestskej časti Ružinov, kde ich je 2849. Za ním nasleduje Staré Mesto, Petržalka, Nové Mesto, Karlova Ves či Vrakuňa. Najmenej vonkajších reklám má mestská časť Jarovce. "Reklamných zariadení je extrémne veľa, ničia konkurencieschopnosť mesta, verejné priestranstvá a kvalitu života v meste. Znižovanie vizuálneho smogu je preto naša priorita," povedal Nesrovnal s tým, že mesto podniká kroky, ktoré smerujú nielen k odstráneniu reklám, ale aj k nastaveniu jasných pravidiel.
Koncom januára 2015 sa mesto obrátilo na súd a požiadalo ho o vypratanie stožiarov verejného osvetlenia, ktoré využívali viaceré spoločnosti na reklamnú činnosť. Z ulíc hlavného mesta by tak malo po rozhodnutí súdov zmiznúť 1623 takýchto informačných reklamných tabúľ. Bratislavská samospráva zrušila a nepredĺžila povolenie ani spoločnosti, ktorá využívala na reklamu, najmä v centre mesta, takzvané trojnožky.
"Spoločnosť mala platné povolenie na umiestňovanie 428 reklamných zariadení do júna 2015, po tomto dátume mala tieto svoje zariadenia odstrániť. Nestalo sa tak a vec skončila na okresnom úrade, ktorý však dal mestu za pravdu a reklamné trojnožky budú z mestských pozemkov odstránené po vypršaní zákonných lehôt," tvrdí magistrát.
Vizuálny smog sa mesto snaží riešiť aj s Asociáciou vonkajšej reklamy, ktorá združuje bilbordové spoločnosti. Už dve z nich odstránili v minulom roku viac ako 120 reklamných zariadení. V tomto roku by mal byť počet podobný.
Magistrát zároveň pracuje na manuáli vonkajšej reklamy podľa vzoru Viedne. Jeho cieľom bude stanoviť jasné pravidlá pre umiestňovanie vonkajšej reklamy v meste. Matúš Čupka zo Zelenej hliadky pre TASR uviedol, že pripravovaný manuál bude účinným nástrojom len vtedy, ak bude kvalitne spracovaný a bude rešpektovaný nielen úradníkmi, ale najmä reklamnými spoločnosťami.
"Verím, že bude obsahovať efektívne sankčné mechanizmy, ktoré potrestajú prípadné narušenie princípov uvedených v tomto materiáli. Len tak si totiž vybuduje podobný manuál rešpekt nielen u tých, ktorí ho majú dodržiavať, ale ktorí ho majú aj presadzovať," skonštatoval. V centre Bratislavy je podľa jeho slov potrebné prísnejšie regulovať rôzne veľkorozmerné plachty, ktoré sú vešané na budovy. Za dôležité považuje aj definovanie vyššej sumy za prenájom priestoru pre umiestňovanie reklamy v lukratívnych častiach centra mesta.