Mesto taktiež podmienilo vydanie parkovacej karty platnou technickou a emisnou kontrolou, čo okrem ekologického aspektu má umožniť riešiť problém s vrakmi.
Autor TASR
Bratislava 24. júna (TASR) – Petržalka, Nové Mesto časť Tehelné pole či Rača lokalita Krasňany sú prvé zóny, kde plánuje mesto Bratislava od 1. októbra spustiť celomestskú parkovaciu politiku. Na štvrtkovom bratislavskom mestskom zastupiteľstve to potvrdil primátor hlavného mesta Matúš Vallo. Mestskí poslanci zároveň na rokovaní schválili novelu všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o dočasnom parkovaní z roku 2019, ktorým mestskí poslanci odsúhlasili zavedenie parkovacej politiky.
Do celomestskej parkovacej politiky sa majú pridávať ďalšie zóny postupne. Spúšťané budú podľa mesta až po dostatočnej príprave. Mestské časti Devínska Nová Ves, Dúbravka, Karlova Ves, Lamač, Nové Mesto, Petržalka, Rača, Ružinov, Vrakuňa i Staré Mesto už vytypovali lokality, kde počítajú s reguláciou parkovania. "To môže byť aj v ďalších mesiacoch, prípadne v horizonte roka-dvoch od štartu (1. 10.)," uviedla pre TASR hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová.
Novela VZN, ktorá začne platiť od októbra, podľa magistrátu vylepšuje niektoré časti pôvodne schváleného nariadenia. Vysvetľuje to tým, že v súčasnosti má samospráva už viac podrobností o regulácii parkovania v Bratislave, a to z pilotných zón v Petržalke a Novom Meste, ale tiež z dopravných prieskumov a analýz či z konzultácií s inými porovnateľnými mestami v Európe.
"Reflektovali sme napríklad oprávnené požiadavky obyvateľov, ktorí potrebujú opatrovateľskú službu alebo sa sami starajú o zdravotne ťažko postihnutú osobu a potrebujú vyšší počet hodín na parkovanie na účel poskytovania starostlivosti," ozrejmila Rajčanová. V zmene VZN preto magistrát presadil, aby osoba s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorej je poskytovaná osobná asistencia, mala nárok na návštevnícku kartu s 500 hodinami ročne. Tie bude môcť poskytnúť svojmu opatrovateľovi.
Mesto taktiež podmienilo vydanie parkovacej karty platnou technickou a emisnou kontrolou, čo okrem ekologického aspektu má umožniť riešiť problém s vrakmi. V novele samospráva zavádza napríklad tiež širšie oblasti platnosti kariet, aby rezident bývajúci na hranici zóny mohol zaparkovať aj na blízkej ulici už v susednej zóne. Vypúšťa sa tiež platba formou SMS, pretože ide podľa samosprávy o najdrahší platobný kanál. Platnosť ročných rezidentských parkovacích kariet vydaných v období od 1. októbra 2021 do 30. apríla 2022 bude predĺžená na 15 mesiacov.
V roku 2019 schválené ceny v rámci parkovacej politiky ostávajú nezmenené. Rezident za prvé auto zaplatí na rok 39 eur, za druhé auto 150 eur na rok a za tretie auto 500 eur na rok. Vodiči, ktorí nemajú trvalý pobyt v hlavnom meste, budú podľa typu zóny platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. Magistrát však dáva možnosť zaviesť aj zľavnené parkovné, napríklad v časoch, keď regulácia parkovania v danej lokalite nie je až tak potrebná.
Do celomestskej parkovacej politiky sa majú pridávať ďalšie zóny postupne. Spúšťané budú podľa mesta až po dostatočnej príprave. Mestské časti Devínska Nová Ves, Dúbravka, Karlova Ves, Lamač, Nové Mesto, Petržalka, Rača, Ružinov, Vrakuňa i Staré Mesto už vytypovali lokality, kde počítajú s reguláciou parkovania. "To môže byť aj v ďalších mesiacoch, prípadne v horizonte roka-dvoch od štartu (1. 10.)," uviedla pre TASR hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová.
Novela VZN, ktorá začne platiť od októbra, podľa magistrátu vylepšuje niektoré časti pôvodne schváleného nariadenia. Vysvetľuje to tým, že v súčasnosti má samospráva už viac podrobností o regulácii parkovania v Bratislave, a to z pilotných zón v Petržalke a Novom Meste, ale tiež z dopravných prieskumov a analýz či z konzultácií s inými porovnateľnými mestami v Európe.
"Reflektovali sme napríklad oprávnené požiadavky obyvateľov, ktorí potrebujú opatrovateľskú službu alebo sa sami starajú o zdravotne ťažko postihnutú osobu a potrebujú vyšší počet hodín na parkovanie na účel poskytovania starostlivosti," ozrejmila Rajčanová. V zmene VZN preto magistrát presadil, aby osoba s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorej je poskytovaná osobná asistencia, mala nárok na návštevnícku kartu s 500 hodinami ročne. Tie bude môcť poskytnúť svojmu opatrovateľovi.
Mesto taktiež podmienilo vydanie parkovacej karty platnou technickou a emisnou kontrolou, čo okrem ekologického aspektu má umožniť riešiť problém s vrakmi. V novele samospráva zavádza napríklad tiež širšie oblasti platnosti kariet, aby rezident bývajúci na hranici zóny mohol zaparkovať aj na blízkej ulici už v susednej zóne. Vypúšťa sa tiež platba formou SMS, pretože ide podľa samosprávy o najdrahší platobný kanál. Platnosť ročných rezidentských parkovacích kariet vydaných v období od 1. októbra 2021 do 30. apríla 2022 bude predĺžená na 15 mesiacov.
V roku 2019 schválené ceny v rámci parkovacej politiky ostávajú nezmenené. Rezident za prvé auto zaplatí na rok 39 eur, za druhé auto 150 eur na rok a za tretie auto 500 eur na rok. Vodiči, ktorí nemajú trvalý pobyt v hlavnom meste, budú podľa typu zóny platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. Magistrát však dáva možnosť zaviesť aj zľavnené parkovné, napríklad v časoch, keď regulácia parkovania v danej lokalite nie je až tak potrebná.