Autor TASR
Bratislava 29. mája (TASR) - Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) pripravil pravidlá, ktoré majú pomôcť skultúrniť reklamu vuliciach hlavného mesta. Sfinalizoval komplexný manuál Princípy a štandardy vonkajšej reklamy, ktorý usmerňuje, ako reklamu umiestňovať tak, aby jej vzhľad v meste nebol rušivý. TASR o tom informovala z MIB Annamária Ondrejková.
Inštitút hovorí o kroku, aby Bratislava bola mestom, vktorom obyvateľov nevyrušujú nevkusné reklamné plochy vo verejnom priestore.Pre mesto a jeho organizácie má dokument záväzný charakter. Pre mestské časti, prevádzkovateľov rôznych prevádzok, poskytovateľov vonkajšej reklamy či vlastníkov budov má dokument odporúčací charakter.
Manuál prináša jasné ajednotné pravidlá pre reklamu umiestnenú na budovách atiež pre samostatne stojace reklamné stavby a zariadenia, ako sú citylighty, bilbordy, plagátové valce či malé voľne stojace zariadenia. Pri každom type reklamy je konkrétne uvedená odporúčaná veľkosť, umiestnenie akompozícia, materiál, farba či forma.
"Vďaka odporúčaniam manuálu sa môže zjednotiť označovanie prevádzok či umiestnenie reklám na zastávkach MHD. Dokument má slúžiť obchodníkom, majiteľom nehnuteľností, prevádzkovateľom reklamných stavieb azariadení a tiež samotnej samospráve a úradom," priblížili z MIB. Sú tu napríklad pravidlá pre prípadný polep výkladu, alebo akým spôsobom si umiestniť tabuľu s ponukou. Každá prevádzka má mať podľa manuálu na fasáde najviac jedno označenie prevádzky. Informácie by sa nemali zbytočne opakovať.
Manuál zdôrazňuje pravidlo, že architektúra je vždy nadradená reklame, apreto reklama nesmie celoplošne prekrývať fasádu či zakrývať okenné otvory.Dokument rieši aj iné situácie, napríklad v určitých pamiatkových územiach nemajú byť umiestňované žiadne reklamné stavby okrem vývesných štítov a označení prevádzok na budovách. Osobitne sú chránené aj národné kultúrne pamiatky, na ktorých sa nepripúšťa umiestňovať akákoľvek reklama.
Je tu aj pravidlo maximálne jeden citylight na 100 metrov. Tiež sa určila minimálna priechodná šírka chodníka pri umiestňovaní citylightov na dva metre, vďaka čomu nemajú tvoriť prekážku v pohybe. Reklama na zastávkach nesmie zakrývať výhľad na autobus.
Hlavné mesto tvrdí, že v prípade vizuálneho smogu realizovalo v uplynulých rokoch viacero opatrení. Od roku 2019 bolo odstránených viac ako 1000 nelegálnych reklamných plôch z pozemkov v správe mesta. Významná zmena sa podľa MIB udiala, keď vstúpila do platnosti regulácia vonkajšej reklamy vúzemnom pláne mesta.
Inštitút hovorí o kroku, aby Bratislava bola mestom, vktorom obyvateľov nevyrušujú nevkusné reklamné plochy vo verejnom priestore.Pre mesto a jeho organizácie má dokument záväzný charakter. Pre mestské časti, prevádzkovateľov rôznych prevádzok, poskytovateľov vonkajšej reklamy či vlastníkov budov má dokument odporúčací charakter.
Manuál prináša jasné ajednotné pravidlá pre reklamu umiestnenú na budovách atiež pre samostatne stojace reklamné stavby a zariadenia, ako sú citylighty, bilbordy, plagátové valce či malé voľne stojace zariadenia. Pri každom type reklamy je konkrétne uvedená odporúčaná veľkosť, umiestnenie akompozícia, materiál, farba či forma.
"Vďaka odporúčaniam manuálu sa môže zjednotiť označovanie prevádzok či umiestnenie reklám na zastávkach MHD. Dokument má slúžiť obchodníkom, majiteľom nehnuteľností, prevádzkovateľom reklamných stavieb azariadení a tiež samotnej samospráve a úradom," priblížili z MIB. Sú tu napríklad pravidlá pre prípadný polep výkladu, alebo akým spôsobom si umiestniť tabuľu s ponukou. Každá prevádzka má mať podľa manuálu na fasáde najviac jedno označenie prevádzky. Informácie by sa nemali zbytočne opakovať.
Manuál zdôrazňuje pravidlo, že architektúra je vždy nadradená reklame, apreto reklama nesmie celoplošne prekrývať fasádu či zakrývať okenné otvory.Dokument rieši aj iné situácie, napríklad v určitých pamiatkových územiach nemajú byť umiestňované žiadne reklamné stavby okrem vývesných štítov a označení prevádzok na budovách. Osobitne sú chránené aj národné kultúrne pamiatky, na ktorých sa nepripúšťa umiestňovať akákoľvek reklama.
Je tu aj pravidlo maximálne jeden citylight na 100 metrov. Tiež sa určila minimálna priechodná šírka chodníka pri umiestňovaní citylightov na dva metre, vďaka čomu nemajú tvoriť prekážku v pohybe. Reklama na zastávkach nesmie zakrývať výhľad na autobus.
Hlavné mesto tvrdí, že v prípade vizuálneho smogu realizovalo v uplynulých rokoch viacero opatrení. Od roku 2019 bolo odstránených viac ako 1000 nelegálnych reklamných plôch z pozemkov v správe mesta. Významná zmena sa podľa MIB udiala, keď vstúpila do platnosti regulácia vonkajšej reklamy vúzemnom pláne mesta.