Nový primátor Bratislavy Matúš Vallo problém s chodníkovou novelou rieši aj s bratislavskými starostami a diskutoval o ňom aj na stretnutí prezidenta SR Andreja Kisku s primátormi krajských miest.
Autor TASR
Bratislava 14. decembra (TASR) – Bratislava a jej mestské časti upozorňujú na ťažkosti, ktoré im spôsobuje novela zákona o pozemných komunikáciách. Takzvaná chodníková novela samosprávam zvyšuje starostlivosť o zimnú údržbu chodníkov a niektorým spôsobuje aj procesné problémy. Výhrady samospráv potvrdzuje aj Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS), podľa ktorého je tento zákon v praxi ťažko vykonateľný a chýba mu akýkoľvek adekvátny priestor na prípravu samospráv, pričom vôbec neboli kvantifikované ich výdavky.
Nový primátor Bratislavy Matúš Vallo problém s chodníkovou novelou rieši aj s bratislavskými starostami a diskutoval o ňom aj na stretnutí prezidenta SR Andreja Kisku s primátormi krajských miest. "Túto zimu nedokážeme očistiť chodník pred každým domom v Bratislave, ani mesto a ani mestské časti. Problémom sú financie, ktoré chýbajú na túto vec, a chýbajú aj ľudia, ktorí by chodníky očistili," povedal Vallo s tým, že väčšina bratislavských chodníkov sa nedá očistiť strojmi. K chodníkovej novele sa vyjadrí spolu s bratislavskými starostami budúci týždeň a rokovať o nej bude aj na januárovom stretnutí krajských miest združených v K8.
Predseda Regionálneho združenia mestských častí Bratislavy a starosta bratislavskej Záhorskej Bystrice Jozef Krúpa pre TASR povedal, že podľa bratislavských starostov bola nová zákonná povinnosť prijatá bez zváženia a kvantifikácie finančných a personálnych dosahov na mestské časti. "Napriek tomu sa s možnosťami jej uplatňovania začali zaoberať, každá mestská časť podľa vlastných možností," podotkol. ZMOS tvrdí, že neboli zohľadnené dosah na rozpočty miest a obcí i náklady súvisiace s technikou, posypovým materiálom či potrebou zamestnancov na tieto práce. "Problém je aj v tom, že samospráva preberá zodpovednosť za prípadné úrazy na všetkých týchto komunikáciách. Ďalším problémom je to, že táto zmena bola zakomponovaná do iného zákona, a tak sa v podstate legislatívne skryla do iného zákona. Podľa nás je tento zákon v praxi ťažko vykonateľný," povedal pre TASR hovorca ZMOS Michal Kaliňák. Združenie predpokladá, že táto zima potvrdí výhrady samospráv.
Ministerstvo dopravy a výstavby však nepovažuje prijatie novely za unáhlený krok. Zdôrazňuje, že jej návrh prešiel v riadnom legislatívnom procese a bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania, kde k nemu neboli zo strany samosprávy či ZMOS predložené pripomienky. "Legislatívny proces tejto novely zákona sa začal v roku 2017 (medzirezortné pripomienkové konanie prebehlo tiež v roku 2017) a je platná od 20. 5. 2018, čo znamená, že obce mali dostatočný časový priestor na prípravu ešte pred príchodom zimných mesiacov," uviedol pre TASR rezort. Ministerstvo neeviduje oficiálne výhrady k platným ustanoveniam zákona zo strany samospráv. Financovanie a zabezpečenie údržby miestnych komunikácií, ktorých jedným typom sú chodníky, je podľa neho plne v kompetencii obcí podľa ústavného princípu "vlastníctvo zaväzuje". "Opätovne zdôrazňujeme, že doterajšia právna úprava bola neprimeraná a nespravodlivá," podotkol rezort dopravy.
Chodníková novela zmenila od mája starostlivosť o obecné chodníky. Táto povinnosť totiž prechádza zo správcov priľahlých budov na vlastníkov alebo správcov chodníkov, teda práve na samosprávy.
Nový primátor Bratislavy Matúš Vallo problém s chodníkovou novelou rieši aj s bratislavskými starostami a diskutoval o ňom aj na stretnutí prezidenta SR Andreja Kisku s primátormi krajských miest. "Túto zimu nedokážeme očistiť chodník pred každým domom v Bratislave, ani mesto a ani mestské časti. Problémom sú financie, ktoré chýbajú na túto vec, a chýbajú aj ľudia, ktorí by chodníky očistili," povedal Vallo s tým, že väčšina bratislavských chodníkov sa nedá očistiť strojmi. K chodníkovej novele sa vyjadrí spolu s bratislavskými starostami budúci týždeň a rokovať o nej bude aj na januárovom stretnutí krajských miest združených v K8.
Predseda Regionálneho združenia mestských častí Bratislavy a starosta bratislavskej Záhorskej Bystrice Jozef Krúpa pre TASR povedal, že podľa bratislavských starostov bola nová zákonná povinnosť prijatá bez zváženia a kvantifikácie finančných a personálnych dosahov na mestské časti. "Napriek tomu sa s možnosťami jej uplatňovania začali zaoberať, každá mestská časť podľa vlastných možností," podotkol. ZMOS tvrdí, že neboli zohľadnené dosah na rozpočty miest a obcí i náklady súvisiace s technikou, posypovým materiálom či potrebou zamestnancov na tieto práce. "Problém je aj v tom, že samospráva preberá zodpovednosť za prípadné úrazy na všetkých týchto komunikáciách. Ďalším problémom je to, že táto zmena bola zakomponovaná do iného zákona, a tak sa v podstate legislatívne skryla do iného zákona. Podľa nás je tento zákon v praxi ťažko vykonateľný," povedal pre TASR hovorca ZMOS Michal Kaliňák. Združenie predpokladá, že táto zima potvrdí výhrady samospráv.
Ministerstvo dopravy a výstavby však nepovažuje prijatie novely za unáhlený krok. Zdôrazňuje, že jej návrh prešiel v riadnom legislatívnom procese a bol predmetom medzirezortného pripomienkového konania, kde k nemu neboli zo strany samosprávy či ZMOS predložené pripomienky. "Legislatívny proces tejto novely zákona sa začal v roku 2017 (medzirezortné pripomienkové konanie prebehlo tiež v roku 2017) a je platná od 20. 5. 2018, čo znamená, že obce mali dostatočný časový priestor na prípravu ešte pred príchodom zimných mesiacov," uviedol pre TASR rezort. Ministerstvo neeviduje oficiálne výhrady k platným ustanoveniam zákona zo strany samospráv. Financovanie a zabezpečenie údržby miestnych komunikácií, ktorých jedným typom sú chodníky, je podľa neho plne v kompetencii obcí podľa ústavného princípu "vlastníctvo zaväzuje". "Opätovne zdôrazňujeme, že doterajšia právna úprava bola neprimeraná a nespravodlivá," podotkol rezort dopravy.
Chodníková novela zmenila od mája starostlivosť o obecné chodníky. Táto povinnosť totiž prechádza zo správcov priľahlých budov na vlastníkov alebo správcov chodníkov, teda práve na samosprávy.