Pre zlepšenie celkovej situácie však Nesrovnal apeluje aj na zmenu zákona, ktorý dá samosprávam kompetenciu na svojom území regulovať reklamu i na pozemkoch súkromných vlastníkov.
Autor TASR
Bratislava 24. marca (TASR) – Hoci znižovanie reklamného smogu v hlavnom meste neprinesie zázračné výsledky zo dňa na deň, pozitívny trend je a bude viditeľný. Myslí si to primátor hlavného mesta SR Ivo Nesrovnal, ktorý na dnešnom brífingu o čistení mesta od nelegálnej vonkajšej reklamy poukázal na to, že mesto sa pri odstraňovaní čiernych reklamných stavieb zameriava v prvom rade na tie, ktoré sú postavené "na hulváta", v parkoch či na iných zelených verejných priestranstvách.
ODSTRÁNIA NELEGÁLNE REKLAMY by terazmedia
"V pondelok (27.3.) začíname odstraňovať ďalších 30 takýchto zariadení, ktoré sa nám podarilo identifikovať ako nelegálne a dostali sme od príslušných stavebných úradov povolenie na odstránenie," uviedol primátor. Od účinnosti novely stavebného zákona, ktorá vstúpila do platnosti v polovici augusta 2016 a stanovuje povinnosť majiteľovi reklamnej stavby preukázať vzťah k pozemku, už mesto identifikovalo 1031 nelegálnych stavieb (z celkového počtu 2800 reklamných zariadení) na pozemkoch v správe mesta. V prípade 450 z nich požiadal magistrát stavebné úrady v mestskej časti o povolenie na odstránenie. "Dostali sme 127 takýchto povolení, približne 60 stavieb sme už aj odstránili, ďalších 30 príde na rad na začiatku budúceho týždňa," dodal Nesrovnal.
Verí, že ďalšie povolenia na odstránenie budú prichádzať, hoci podľa jeho slov nie všetky mestské časti a ich stavebné úrady flexibilne spolupracujú s magistrátom. "Napríklad Ružinov sme požiadali o sto povolení, zatiaľ nemám informáciu o tom, že by nejaký súhlas vydal," povedal.
Primátor zdôraznil, že mesto žiadny súhlas na ďalšie reklamné zariadenia nevydáva. "Otáčame loď, bilbordy miznú a nebudú pribúdať," povedal. Upozornil, že znižovanie reklamného smogu je beh na dlhú trať, argumentujúc pritom faktami z pasportizácie vonkajšej reklamy, ktorú magistrát nechal vypracovať. "Na území mesta je približne 9800 reklamných zariadení, 2800 na pozemkoch mesta, 1200 na pozemkoch v správe mestských častí, zvyšok je na súkromných pozemkoch, kde právomoci samosprávy nesiahajú," vysvetlil.
Ocenil preto i spoluprácu s Asociáciou vonkajšej reklamy (AVR), ktorá má zákonnú kompetenciu odstraňovať nelegálne reklamné stavby aj zo súkromných pozemkov. "Pravidelne komunikujeme, riešime sporné plochy, spoločne podávame podnety na stavebné úrady v prípadoch, ktoré si vyžadujú súčinnosť," uviedol Nesrovnal.
Spoluprácu si pochvaľuje aj prezident AVR Ivan Peller. Podľa jeho slov i asociácia združujúca podnikateľov v oblasti vonkajšej reklamy ako napríklad Akzent BigBoard, EuroAwk či Ispa, má eminentný záujem o odstraňovanie nelegálnych stavieb. "Bohužiaľ, niektoré subjekty tu 25 rokov stavali reklamy bez povolenia, preto vnímame veľmi pozitívne minuloročnú novelu stavebného zákona," povedal Peller. "Aj my preto podávame podnety na stavebné úrady, k dnešnému dňu bolo demontovaných viac ako 60 zariadení, na stavebných úradoch je približne 70 až 80 ďalších podnetov," informoval. I on však priznáva, že zmena môže prísť len postupne. "Je tu nahromadený stav za štvrťstoročie, no je dôležité, že je tu spoločná snaha a že sme sa do toho pustili," vyhlásil.
AVR bude s mestom spolupracovať aj pri tvorbe manuálu umiestnenia vonkajšej reklamy, ktorú chce Bratislava zostaviť podľa vzoru Viedne. "Máme to predpripravené, no chceme, aby sa k tomu vyjadrili aj odborníci," uviedol Nesrovnal. Zámerom je stanoviť prísne kritériá, ktoré určia, na ktorých mestských pozemkoch vonkajšia reklama môže a, naopak, nesmie byť.
Pre zlepšenie celkovej situácie však Nesrovnal apeluje aj na zmenu zákona, ktorý dá samosprávam kompetenciu na svojom území regulovať reklamu i na pozemkoch súkromných vlastníkov.
ODSTRÁNIA NELEGÁLNE REKLAMY by terazmedia
"V pondelok (27.3.) začíname odstraňovať ďalších 30 takýchto zariadení, ktoré sa nám podarilo identifikovať ako nelegálne a dostali sme od príslušných stavebných úradov povolenie na odstránenie," uviedol primátor. Od účinnosti novely stavebného zákona, ktorá vstúpila do platnosti v polovici augusta 2016 a stanovuje povinnosť majiteľovi reklamnej stavby preukázať vzťah k pozemku, už mesto identifikovalo 1031 nelegálnych stavieb (z celkového počtu 2800 reklamných zariadení) na pozemkoch v správe mesta. V prípade 450 z nich požiadal magistrát stavebné úrady v mestskej časti o povolenie na odstránenie. "Dostali sme 127 takýchto povolení, približne 60 stavieb sme už aj odstránili, ďalších 30 príde na rad na začiatku budúceho týždňa," dodal Nesrovnal.
Verí, že ďalšie povolenia na odstránenie budú prichádzať, hoci podľa jeho slov nie všetky mestské časti a ich stavebné úrady flexibilne spolupracujú s magistrátom. "Napríklad Ružinov sme požiadali o sto povolení, zatiaľ nemám informáciu o tom, že by nejaký súhlas vydal," povedal.
Primátor zdôraznil, že mesto žiadny súhlas na ďalšie reklamné zariadenia nevydáva. "Otáčame loď, bilbordy miznú a nebudú pribúdať," povedal. Upozornil, že znižovanie reklamného smogu je beh na dlhú trať, argumentujúc pritom faktami z pasportizácie vonkajšej reklamy, ktorú magistrát nechal vypracovať. "Na území mesta je približne 9800 reklamných zariadení, 2800 na pozemkoch mesta, 1200 na pozemkoch v správe mestských častí, zvyšok je na súkromných pozemkoch, kde právomoci samosprávy nesiahajú," vysvetlil.
Ocenil preto i spoluprácu s Asociáciou vonkajšej reklamy (AVR), ktorá má zákonnú kompetenciu odstraňovať nelegálne reklamné stavby aj zo súkromných pozemkov. "Pravidelne komunikujeme, riešime sporné plochy, spoločne podávame podnety na stavebné úrady v prípadoch, ktoré si vyžadujú súčinnosť," uviedol Nesrovnal.
Spoluprácu si pochvaľuje aj prezident AVR Ivan Peller. Podľa jeho slov i asociácia združujúca podnikateľov v oblasti vonkajšej reklamy ako napríklad Akzent BigBoard, EuroAwk či Ispa, má eminentný záujem o odstraňovanie nelegálnych stavieb. "Bohužiaľ, niektoré subjekty tu 25 rokov stavali reklamy bez povolenia, preto vnímame veľmi pozitívne minuloročnú novelu stavebného zákona," povedal Peller. "Aj my preto podávame podnety na stavebné úrady, k dnešnému dňu bolo demontovaných viac ako 60 zariadení, na stavebných úradoch je približne 70 až 80 ďalších podnetov," informoval. I on však priznáva, že zmena môže prísť len postupne. "Je tu nahromadený stav za štvrťstoročie, no je dôležité, že je tu spoločná snaha a že sme sa do toho pustili," vyhlásil.
AVR bude s mestom spolupracovať aj pri tvorbe manuálu umiestnenia vonkajšej reklamy, ktorú chce Bratislava zostaviť podľa vzoru Viedne. "Máme to predpripravené, no chceme, aby sa k tomu vyjadrili aj odborníci," uviedol Nesrovnal. Zámerom je stanoviť prísne kritériá, ktoré určia, na ktorých mestských pozemkoch vonkajšia reklama môže a, naopak, nesmie byť.
Pre zlepšenie celkovej situácie však Nesrovnal apeluje aj na zmenu zákona, ktorý dá samosprávam kompetenciu na svojom území regulovať reklamu i na pozemkoch súkromných vlastníkov.