Letecké spoločnosti využívajú služby odnámrazovania lietadiel a technici zimnej údržby sa starajú o čistenie vzletovo-pristávacích dráh.
Autor TASR
Bratislava 7. februára (TASR) – Počasie si vyžiadalo viaceré opatrenia na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave. Letecké spoločnosti využívajú služby odnámrazovania lietadiel a technici zimnej údržby sa starajú o čistenie vzletovo-pristávacích dráh. Ako ďalej informovala hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Ševčíková, všetky lety sú zatiaľ vybavované včas podľa platného letového poriadku.
Ak teplota vzduchu poklesne k bodu mrazu v kombinácii so zvýšenou vlhkosťou vzduchu, kapitán lietadla má možnosť požiadať o odnámrazovanie lietadla, ktoré podľa slov hovorkyne leteckým dopravcom poskytujú špeciálne školení zamestnanci letiska. Meteorologické javy ako inovať, mrznúca hmla či dážď môžu totiž zvýšiť hmotnosť lietadla až o niekoľko stoviek kilogramov a zmeniť tak jeho aerodynamické vlastnosti.
"V prvej fáze odnámrazovania sa používa zmes odmrazovacej kvapaliny s teplou vodou, pričom jej prúdom je lietadlo zbavené námrazy a snehu (tzv. "de-icing" lietadla), v druhej fáze prebieha postrek lietadla protinámrazovou kvapalinou, ktorá slúži ako prevencia pred tvorbou ďalšej námrazy," vysvetlila hovorkyňa s tým, že v oboch prípadoch je kvapalina následne odsávaná špeciálnym zariadením.
O prevádzkové plochy letiska, ktoré tvoria 832.445 m2, sa starajú technici zimnej údržby. Pri snehových zrážkach majú na starosti fúkanie, zametanie, pluhovanie, frézovanie či posyp letiskových dráh. "Zamestnanci technickej údržby aktívne komunikujú so zamestnancami letiskového dispečingu, ktorí v pravidelných intervaloch špeciálnou technikou vykonávajú merania klzkosti povrchu vzletových a pristávacích dráh a tým posudzujú prevádzkyschopnosť letiska," priblížila vyhodnocovanie situácií Ševčíková.
Bratislavské letisko má pre tieto prípady k dispozícii letiskové zametače, ťahače, snehové frézy, sypače, postrekovač a traktory. Táto technika zabezpečuje čistenie dvoch vzletovo-pristávacích dráh, rolovacích dráh, vybavovacích plôch a iných prístupových komunikácií. "Na odnámrazovanie prevádzkových plôch má Letisko M. R. Štefánika k dispozícii desiatky ton močoviny, Transheatu a stovky kilogramov technickej soli," dodala hovorkyňa letiska.
Ak teplota vzduchu poklesne k bodu mrazu v kombinácii so zvýšenou vlhkosťou vzduchu, kapitán lietadla má možnosť požiadať o odnámrazovanie lietadla, ktoré podľa slov hovorkyne leteckým dopravcom poskytujú špeciálne školení zamestnanci letiska. Meteorologické javy ako inovať, mrznúca hmla či dážď môžu totiž zvýšiť hmotnosť lietadla až o niekoľko stoviek kilogramov a zmeniť tak jeho aerodynamické vlastnosti.
"V prvej fáze odnámrazovania sa používa zmes odmrazovacej kvapaliny s teplou vodou, pričom jej prúdom je lietadlo zbavené námrazy a snehu (tzv. "de-icing" lietadla), v druhej fáze prebieha postrek lietadla protinámrazovou kvapalinou, ktorá slúži ako prevencia pred tvorbou ďalšej námrazy," vysvetlila hovorkyňa s tým, že v oboch prípadoch je kvapalina následne odsávaná špeciálnym zariadením.
O prevádzkové plochy letiska, ktoré tvoria 832.445 m2, sa starajú technici zimnej údržby. Pri snehových zrážkach majú na starosti fúkanie, zametanie, pluhovanie, frézovanie či posyp letiskových dráh. "Zamestnanci technickej údržby aktívne komunikujú so zamestnancami letiskového dispečingu, ktorí v pravidelných intervaloch špeciálnou technikou vykonávajú merania klzkosti povrchu vzletových a pristávacích dráh a tým posudzujú prevádzkyschopnosť letiska," priblížila vyhodnocovanie situácií Ševčíková.
Bratislavské letisko má pre tieto prípady k dispozícii letiskové zametače, ťahače, snehové frézy, sypače, postrekovač a traktory. Táto technika zabezpečuje čistenie dvoch vzletovo-pristávacích dráh, rolovacích dráh, vybavovacích plôch a iných prístupových komunikácií. "Na odnámrazovanie prevádzkových plôch má Letisko M. R. Štefánika k dispozícii desiatky ton močoviny, Transheatu a stovky kilogramov technickej soli," dodala hovorkyňa letiska.