Koncept ÚPNR-BSK, ktorý prerokovali aj poslanci regionálneho zastupiteľstva, obsahuje záväzné i smerné časti riešenia.
Autor TASR
Bratislava 3. apríla (TASR) - Samospráva Bratislavského kraja vypracovala koncept územného plánu regiónu (ÚPNR-BSK). Bol prerokovaný s primátormi a starostami miest a obcí okresov Malacky, Pezinok i Senec.
Koncept ÚPNR-BSK, ktorý prerokovali aj poslanci regionálneho zastupiteľstva, obsahuje záväzné i smerné časti riešenia. Záväzné sú zásady osídlenia, priestorového usporiadania a funkčného využívania krajiny, starostlivosti o životné prostredie, ochranu prírody a tvorbu krajiny, ekologickej stability územia, zachovanie kultúrneho dedičstva, ako aj verejného a dopravného vybavenia vrátane verejnoprospešných stavieb.
Koncept je spracovaný v dvoch variantoch. Ako vysvetlil predseda BSK Pavol Frešo, "prvý variant predpokladá rozvoj územia využitím všetkých disponibilných plôch, ktoré sú navrhované v územných plánoch obcí BSK. Rozvoj osídlenia v tomto variante si vyžaduje zvýšené nároky na exploatáciu krajiny a na rozvoj dopravnej infraštruktúry vybudovaním adekvátneho radiálnookružného systému cestnej siete. Druhý variant vychádza z vývojových trendov obyvateľstva a sústreďuje sa najmä do existujúcich centier okresných miest a hlavného mesta SR, s prihliadnutím na dostupnosť týchto centier. Rozvoj osídlenia a sídelných štruktúr je v tomto variante predpokladaný predovšetkým vo vnútornom skvalitnení sídelného prostredia miest a obcí v BSK."
Variantnosť oboch riešení sa odráža najmä v návrhu dopravného priechodu cez Malé Karpaty medzi diaľnicami D1 a D2 a tiež v trasovaní rýchlostnej komunikácie z Bratislavy smerom na južné Slovensko. V oboch variantoch sa pritom zvažuje s rozšírením regionálnych tratí. Ide o predĺženie železničnej trate Zohor - Plavecký Mikuláš až do Senice a vybudovanie novej regionálnej trate z Pezinka do Trstína s pripojením na trať Senica - Trnava.
Špecifikom pri formovaní územného plánu BSK sú vinohrady. Kraj má vysoký záujem na zachovaní vinohradníckych plôch, ktoré ležia v Malokarpatskej oblasti. Na pôde BSK sa v tejto súvislosti podpísalo Memorandum o spolupráci a spoločnom postupe pri ochrane plôch vinohradov na svahoch Malých Karpát ako súčasti historického krajinného obrazu. V memorande, ktoré podpísali predseda BSK, štyria primátori, deviati starostovia a súhlas vyslovil aj primátor Bratislavy, sa zaväzujú chrániť ráz vinohradov. Podľa Pavla Freša je memorandum silným signálom, že táto vinohradnícka tradícia pod Malými Karpatmi ostane zachovaná.
Koncept ÚPNR-BSK, ktorý prerokovali aj poslanci regionálneho zastupiteľstva, obsahuje záväzné i smerné časti riešenia. Záväzné sú zásady osídlenia, priestorového usporiadania a funkčného využívania krajiny, starostlivosti o životné prostredie, ochranu prírody a tvorbu krajiny, ekologickej stability územia, zachovanie kultúrneho dedičstva, ako aj verejného a dopravného vybavenia vrátane verejnoprospešných stavieb.
Koncept je spracovaný v dvoch variantoch. Ako vysvetlil predseda BSK Pavol Frešo, "prvý variant predpokladá rozvoj územia využitím všetkých disponibilných plôch, ktoré sú navrhované v územných plánoch obcí BSK. Rozvoj osídlenia v tomto variante si vyžaduje zvýšené nároky na exploatáciu krajiny a na rozvoj dopravnej infraštruktúry vybudovaním adekvátneho radiálnookružného systému cestnej siete. Druhý variant vychádza z vývojových trendov obyvateľstva a sústreďuje sa najmä do existujúcich centier okresných miest a hlavného mesta SR, s prihliadnutím na dostupnosť týchto centier. Rozvoj osídlenia a sídelných štruktúr je v tomto variante predpokladaný predovšetkým vo vnútornom skvalitnení sídelného prostredia miest a obcí v BSK."
Variantnosť oboch riešení sa odráža najmä v návrhu dopravného priechodu cez Malé Karpaty medzi diaľnicami D1 a D2 a tiež v trasovaní rýchlostnej komunikácie z Bratislavy smerom na južné Slovensko. V oboch variantoch sa pritom zvažuje s rozšírením regionálnych tratí. Ide o predĺženie železničnej trate Zohor - Plavecký Mikuláš až do Senice a vybudovanie novej regionálnej trate z Pezinka do Trstína s pripojením na trať Senica - Trnava.
Špecifikom pri formovaní územného plánu BSK sú vinohrady. Kraj má vysoký záujem na zachovaní vinohradníckych plôch, ktoré ležia v Malokarpatskej oblasti. Na pôde BSK sa v tejto súvislosti podpísalo Memorandum o spolupráci a spoločnom postupe pri ochrane plôch vinohradov na svahoch Malých Karpát ako súčasti historického krajinného obrazu. V memorande, ktoré podpísali predseda BSK, štyria primátori, deviati starostovia a súhlas vyslovil aj primátor Bratislavy, sa zaväzujú chrániť ráz vinohradov. Podľa Pavla Freša je memorandum silným signálom, že táto vinohradnícka tradícia pod Malými Karpatmi ostane zachovaná.