Ambíciou je, aby R1 bola od pondelka (23. 9.) prejazdná.
Autor TASR
,aktualizované Banská Bystrica 20. septembra (TASR) - Most v banskobystrickej mestskej časti Kremnička, ktorý vo štvrtok (19. 9.) náhle uzavreli pre jeho havarijný stav a spolu s ním aj úsek rýchlostnej cesty R1 idúcej pod ním, začnú búrať pravdepodobne už počas tejto noci. Informoval o tom v piatok primátor Ján Nosko. Ako podvečer doplnila radnica, o zbúranie mosta sa postará spoločnosť Metrostav Slovakia v celkovej sume 231.000 eur s DPH. Ambíciou je, aby R1 bola od pondelka (23. 9.) prejazdná.
"Ubehlo zhruba 48 hodín, ako sme obdržali posudok statika na most v havarijnom stave, ktorý vedie ponad rýchlostnú cestu R1. Počas včerajšieho dňa sme okamžite zrealizovali všetky nevyhnutné opatrenia - most sme uzavreli a padlo aj rozhodnutie o uzavretí R1. V týchto chvíľach prebieha priame rokovacie konanie so zhotoviteľom, ktorý zabezpečí zbúranie mosta v Kremničke. Ak sa podarí zrealizovať všetky administratívne záležitosti, k odovzdaniu staveniska by malo dôjsť ešte dnes v podvečerných hodinách. Práce sa zamerajú na zabezpečenie ochrany vozovky geotextíliou a vytvorenie ochranného vankúša rýchlostnej cesty z násypu kameniva. Nasledovať bude samotné búranie mosta a likvidácia sutiny tak, aby v pondelok ráno došlo k opätovnému sprejazdneniu R1," konštatoval ešte popoludní primátor.
"V rámci vykonaného prieskumu boli mestu doručené tri ponuky. Hodnotiacim kritériom bola cena, komplexnosť poskytnutých služieb a časový harmonogram. Komplexnosť cenovej ponuky vyhodnotili príslušné odborné útvary mesta," uviedol magistrát. Zhotoviteľ si už prevzal stavenisko a začína s prípravnými prácami. Samotné búranie mosta by sa malo začať v nočných hodinách.
"Všetkým motoristom a obyvateľom sa ospravedlňujeme za vzniknuté komplikácie a ďakujeme za trpezlivosť," dodala hlava mesta.
Podľa primátora by ďalšie dopravné obmedzenia na R1 v súvislosti s búraním mosta už nemali pribudnúť. Jedine tak presun techniky do blízkosti mostného telesa môže spôsobiť krátkodobé obmedzenie.
Uzavretie 50-ročného mosta si vyžiadali výsledky statického posudku po vykonanej pravidelnej prehliadke mosta, ktorý radnica dostala v stredu (18. 9.). Hlavná mostná prehliadka zistila viacero závažných porúch na nosnej konštrukcii.
"Napriek tomu, že tento most nie je evidovaný v majetku mesta, ale nachádza sa na našom území, iniciatívne sme ho dali zmonitorovať. Posudkom bol zaradený do triedy sedem, čo je havarijný stav. Predchádzajúca prehliadka pritom konštatovala stav 4 - 5, čiže došlo k náhlemu zhoršeniu. Z dôvodu jeho havarijného stavu a akútnej poruchy - praskliny v strednom poli mosta, sme boli nútení uzatvoriť ho pre akúkoľvek dopravu, peších i cyklistov. Táto prasklina by mohla spôsobiť kolaps konštrukcie mosta. Bezpečnosť obyvateľov je pre nás prvoradá," zdôraznil Nosko s tým, že v tejto súvislosti vyhlásili mimoriadnu situáciu.
Aj napriek nejasnému vlastníctvu mosta pristúpilo mesto k jeho zbúraniu, aby mohla byť rýchlostná cesta čo najskôr sprejazdnená. Otázka nového mosta nie je témou dňa práve pre nejasné vlastnícke vzťahy. Vyjasniť by to mali rokovania s ministerstvom dopravy.
"V tomto prípade mesto môže vynaložiť prostriedky, pokiaľ ide o verejnoprospešný záujem, aj do cudzieho majetku. My sme sa síce historicky o most istým spôsobom starali, ale neexistuje žiadny relevantný doklad, ktorý by preukazoval vzťah vlastníctva k nemu," dodal Nosko.
"Ubehlo zhruba 48 hodín, ako sme obdržali posudok statika na most v havarijnom stave, ktorý vedie ponad rýchlostnú cestu R1. Počas včerajšieho dňa sme okamžite zrealizovali všetky nevyhnutné opatrenia - most sme uzavreli a padlo aj rozhodnutie o uzavretí R1. V týchto chvíľach prebieha priame rokovacie konanie so zhotoviteľom, ktorý zabezpečí zbúranie mosta v Kremničke. Ak sa podarí zrealizovať všetky administratívne záležitosti, k odovzdaniu staveniska by malo dôjsť ešte dnes v podvečerných hodinách. Práce sa zamerajú na zabezpečenie ochrany vozovky geotextíliou a vytvorenie ochranného vankúša rýchlostnej cesty z násypu kameniva. Nasledovať bude samotné búranie mosta a likvidácia sutiny tak, aby v pondelok ráno došlo k opätovnému sprejazdneniu R1," konštatoval ešte popoludní primátor.
"V rámci vykonaného prieskumu boli mestu doručené tri ponuky. Hodnotiacim kritériom bola cena, komplexnosť poskytnutých služieb a časový harmonogram. Komplexnosť cenovej ponuky vyhodnotili príslušné odborné útvary mesta," uviedol magistrát. Zhotoviteľ si už prevzal stavenisko a začína s prípravnými prácami. Samotné búranie mosta by sa malo začať v nočných hodinách.
"Všetkým motoristom a obyvateľom sa ospravedlňujeme za vzniknuté komplikácie a ďakujeme za trpezlivosť," dodala hlava mesta.
Podľa primátora by ďalšie dopravné obmedzenia na R1 v súvislosti s búraním mosta už nemali pribudnúť. Jedine tak presun techniky do blízkosti mostného telesa môže spôsobiť krátkodobé obmedzenie.
Uzavretie 50-ročného mosta si vyžiadali výsledky statického posudku po vykonanej pravidelnej prehliadke mosta, ktorý radnica dostala v stredu (18. 9.). Hlavná mostná prehliadka zistila viacero závažných porúch na nosnej konštrukcii.
"Napriek tomu, že tento most nie je evidovaný v majetku mesta, ale nachádza sa na našom území, iniciatívne sme ho dali zmonitorovať. Posudkom bol zaradený do triedy sedem, čo je havarijný stav. Predchádzajúca prehliadka pritom konštatovala stav 4 - 5, čiže došlo k náhlemu zhoršeniu. Z dôvodu jeho havarijného stavu a akútnej poruchy - praskliny v strednom poli mosta, sme boli nútení uzatvoriť ho pre akúkoľvek dopravu, peších i cyklistov. Táto prasklina by mohla spôsobiť kolaps konštrukcie mosta. Bezpečnosť obyvateľov je pre nás prvoradá," zdôraznil Nosko s tým, že v tejto súvislosti vyhlásili mimoriadnu situáciu.
Aj napriek nejasnému vlastníctvu mosta pristúpilo mesto k jeho zbúraniu, aby mohla byť rýchlostná cesta čo najskôr sprejazdnená. Otázka nového mosta nie je témou dňa práve pre nejasné vlastnícke vzťahy. Vyjasniť by to mali rokovania s ministerstvom dopravy.
"V tomto prípade mesto môže vynaložiť prostriedky, pokiaľ ide o verejnoprospešný záujem, aj do cudzieho majetku. My sme sa síce historicky o most istým spôsobom starali, ale neexistuje žiadny relevantný doklad, ktorý by preukazoval vzťah vlastníctva k nemu," dodal Nosko.