Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 27. december 2024Meniny má Filoména
< sekcia Regióny

Osadili hlavnú časť nového cyklomosta, ktorý má prepojiť Rakúsko so SR

Na snímke stavebné práce na cyklomoste vo Vysokej pri Morave 22. apríla 2021, foto z archívu. Foto: TASR - Vladimír Miček

Nový cyklomost cez rieku Morava bude mať dĺžku 270 metrov.

Bratislava 19. októbra (TASR) – Výstavba nového cyklomosta medzi Vysokou pri Morave a Marcheggom, ktorý prepojí Slovensko s Rakúskom, sa dostáva do poslednej fázy. Dvihnutá a osádzaná bola hlavná časť oceľovej konštrukcie cez rieku Morava. Na utorňajšej tlačovej konferencii o tom informovali predstavitelia Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).

"Prebiehalo to dvoma žeriavmi, jedným na slovenskej a jedným na rakúskej strane, ktoré dvíhali z pontónu mostovku. Posledné mesiace sme ju pripravovali, zvárali na rakúskej strane. Bude dočasne pripevnená na oceľovú časť a samotné nosné lano a prebiehať bude zváranie," priblížil projektový manažér Marek Horváth.

Samotná oceľová časť má 80 metrov, pričom mostovka je dlhá 60 metrov. Nový cyklomost cez rieku Morava bude mať dĺžku 270 metrov a šírku štyri metre, zvyšok je betónová konštrukcia. Konštrukcia bude zavesená na oceľových pilieroch. Maximálna výška pilierov je 17 metrov a po dokončení ostane minimálna plavebná výška sedem metrov.

"Na rakúskej strane je napojenie na inundačnú hrádzu, keďže na slovenskej strane je táto inundačná hrádza dva kilometre od rieky Morava, keďže sa počas roka rieka enormne vylieva, vyriešiť sme museli príjazd," skonštatoval Horváth. Na vyrovnanie výškového rozdielu bol vybudovaný násyp, respektíve príjazdová rampa. Okrem zvárania je naplánované aj osádzanie zábradlia či vybudovanie komunikácie na príjazdových rampách i na samotnom moste.

Predseda BSK Juraj Droba vníma projekt veľmi pozitívne. "Posilní aj cezhraničnú spoluprácu a regionálny rozvoj a nehovorím o tom, že vytvorí priestor pre cykloturistiku a tiež cyklodopravu," poznamenal Droba. V cyklomoste vidí jeden z potenciálov na ďalšie zbližovanie oboch krajov, teda Bratislavského kraja a Dolného Rakúska.

Prípravné práce trvali podľa kraja takmer desať rokov. Vytypovaných bolo päť lokalít, z ktorých dve boli veľmi reálne. Dokončením mosta sa vytvorí 21-kilometrový okruh, ktorý prepojí medzinárodnú cyklotrasu železnej opony Eurovelo 13 s rakúskou cyklotrasou Kamp - Thaya - March a dva cyklomosty. Okrem toho vo Vysokej pri Morave i Cyklomost slobody v Devínskej Novej Vsi, ktorý prepája túto bratislavskú mestskú časť s rakúskym Schloss Hofom.