Betlehemských hier sa každoročne zúčastňujú skupiny, ktoré sa podieľajú na uchovávaní vianočných a novoročných hier.
Autor TASR
Detva 16. decembra (TASR) - Prehliadka betlehemcov z Podpoľania, hudobný program i detvianska zabíjačka boli súčasťou sobotného tradičného vianočného jarmoku v Detve. Ako TASR povedal primátor Branislav Baran, ľudia sa mohli ponúknuť kapustnicou, mäsom i vianočným punčom.
V sobotu sa na Námestí SNP v Detve okrem domácich predstavili aj betlehemci z celého Podpoľania. Prišli z Látok, z Drábska i z Detvianskej Huty. Zastúpenie mali aj Snohy, Štoliansko, Lom nad Rimavicou a Ďubákovo.
Betlehemských hier sa každoročne zúčastňujú skupiny, ktoré sa podieľajú na uchovávaní vianočných a novoročných hier. Obchôdzkami po domoch tešia domácich a niektorí si Vianoce bez nich nedokážu predstaviť. "Obchôdzka niekoľkých mladých mužov predvádzala hru o narodení Ježiška. Neodmysliteľnou súčasťou bola aj postava Kuba, ktorý je oblečený v kožušine," objasnila TASR Andrea Jágerová z Centra tradičnej kultúry v Detve. Zdôraznila, že kožušinu majú oblečenú naopak, teda chlpatou stranou von. "Symbolizuje to plodnosť. Preto aj dotyk s touto maskou mal magickú funkciu, hlavne pre mladé dievčatá," vysvetlila s tým, že v rukách mali povriesla zo slamy a nimi udierali ľudí po chrbte. Slama symbolizovala prosperitu. "Betlehemské hry sú rozšírené po celom Slovensku, Podpoľanie je však zaujímavé tým, že je tu stále množstvo skupín, ktoré ich dodnes zachovávajú a táto tradícia je stále živá," dodala.
Súčasťou betlehemských masiek sú aj pokrývky hlavy, pod Poľanou však nosili rôzne druhy. Napríklad v Detve, kde chodili z domu do domu blízko seba, nepotrebovali mať zakryté uši. Nosili tak malé detvianske klobúčiky. Na hriňovských lazoch, na Priehaline a aj v Hriňovej nosili baranice. Na Látkach zas mali chlapci na hlavách klobúky.
V sobotu sa na Námestí SNP v Detve okrem domácich predstavili aj betlehemci z celého Podpoľania. Prišli z Látok, z Drábska i z Detvianskej Huty. Zastúpenie mali aj Snohy, Štoliansko, Lom nad Rimavicou a Ďubákovo.
Betlehemských hier sa každoročne zúčastňujú skupiny, ktoré sa podieľajú na uchovávaní vianočných a novoročných hier. Obchôdzkami po domoch tešia domácich a niektorí si Vianoce bez nich nedokážu predstaviť. "Obchôdzka niekoľkých mladých mužov predvádzala hru o narodení Ježiška. Neodmysliteľnou súčasťou bola aj postava Kuba, ktorý je oblečený v kožušine," objasnila TASR Andrea Jágerová z Centra tradičnej kultúry v Detve. Zdôraznila, že kožušinu majú oblečenú naopak, teda chlpatou stranou von. "Symbolizuje to plodnosť. Preto aj dotyk s touto maskou mal magickú funkciu, hlavne pre mladé dievčatá," vysvetlila s tým, že v rukách mali povriesla zo slamy a nimi udierali ľudí po chrbte. Slama symbolizovala prosperitu. "Betlehemské hry sú rozšírené po celom Slovensku, Podpoľanie je však zaujímavé tým, že je tu stále množstvo skupín, ktoré ich dodnes zachovávajú a táto tradícia je stále živá," dodala.
Súčasťou betlehemských masiek sú aj pokrývky hlavy, pod Poľanou však nosili rôzne druhy. Napríklad v Detve, kde chodili z domu do domu blízko seba, nepotrebovali mať zakryté uši. Nosili tak malé detvianske klobúčiky. Na hriňovských lazoch, na Priehaline a aj v Hriňovej nosili baranice. Na Látkach zas mali chlapci na hlavách klobúky.