Medzi najpredávanejšie biele vína patrili rulandské biele, veltlínske zelené a priaznivý ohlas u zákazníkov mali aj značky Devín a Tramín.
Autor TASR
Veľký Krtíš 13. marca (TASR) - Najväčší stredoslovenský výrobca vína, spoločnosť Agro-Movino Veľký Krtíš zaznamenal vlani úspešný rok. Dopyt po jej vínach aj napriek dvojnásobnej úrode hrozna dokonca prevyšoval možnosti.
"Ešte dobre, že z úrody roku 2009 sme mali zásoby, ktoré vykryli výpadok nepriaznivého roku 2010," povedal TASR riaditeľ spoločnosti Ondrej Celleng.
Úroda hrozna v roku 2011 čo sa týka kvality aj kvantity bola neporovnateľne lepšia ako rok pred tým. Medzi najpredávanejšie biele vína patrili rulandské biele, veltlínske zelené a priaznivý ohlas u zákazníkov mali aj značky Devín a Tramín.
Z červených vín hrala prím Frankovka a Cabernet sauvignon. Podiel bieleho vína tvorili asi 55 %, červeného 40 % a ružového 5 %. Firma predáva väčšinu svojho vína (90 %) cez veľko a maloobchod, zvyšok sa predáva priamo reštauráciám.
Dlhodobou snahou spoločnosti je budovať vinohrady tak, aby sme boli sebestační vo výrobe vín s chráneným označením pôvodu (bývalé akostné vína a vína s prívlastkom). "Plánujeme preto výsadbu ďalších asi 30 až 40 hektárov vinohradov v horizonte troch rokov a dosadenie asi 30 hektárov vinohradov, kde je väčší výpad krov," pripomenul riaditeľ. Prvý raz chcú vyskúšať vysadiť aj sadenice, ktoré sú vysoké jeden meter tak, aby bola vysoká ujatosť a pri ošetrovaní sa dali využiť aj mechanizmy.
Firma vlani kúpila k svojim asi 130 hektárom vinohradov ďalších 70 ha v katastri obce Čebovce, ktorých 70 % je v dobrej kondícii a v priaznivej odrodovej štruktúre. Už tento rok plánujú vyrobiť asi 1,5 milióna litrov vína.
Spoločnosť v súčasnosti navyše rekonštruuje centrálu firmy vo V. Krtíši so zámerom vylepšenia predajných a degustačných priestorov. "Chceme v budúcnosti viac využívať predaj priamo z nášho závodu," podotkol riaditeľ.
Podľa Cellenga obľúbenosť vína na Slovensku rastie. "Badať zmeny v stolovaní aj pri konzumácii jednotlivých druhov a kvalitatívnych skupín," uviedol. Veľa ľudí sa podľa neho aktívne vzdeláva v somelierstve alebo vinárstve. "Napriek tomu konzumácia kvalitnejších vín nie je ešte na takej úrovni, ako by sme si želali. Je to ale aj otázka financií," dodal.
Za najväčšie problémy slovenských pestovateľov hrozna označil neustály pokles vinohradov na Slovensku, ktoré sa oproti pôvodným stavom znížili na jednu tretinu. Problémom je stále väčší tlak menej kvalitných lacných zahraničných vín, ktoré deformujú slovenský trh s vínom. Súčasná legislatíva EÚ označovania vín totiž umožňuje prienik týchto vín pod rúškom označenia ako kvalitný výrobok medzi skutočne kvalitné slovenské vína.
Agro-Movino zamestnávalo ku koncu uplynulého roku 29 ľudí. Počas kampane však ich počet stápa na asi 80. Firma navyše zamestnáva aj desať externých pracovníkov.
"Ešte dobre, že z úrody roku 2009 sme mali zásoby, ktoré vykryli výpadok nepriaznivého roku 2010," povedal TASR riaditeľ spoločnosti Ondrej Celleng.
Úroda hrozna v roku 2011 čo sa týka kvality aj kvantity bola neporovnateľne lepšia ako rok pred tým. Medzi najpredávanejšie biele vína patrili rulandské biele, veltlínske zelené a priaznivý ohlas u zákazníkov mali aj značky Devín a Tramín.
Z červených vín hrala prím Frankovka a Cabernet sauvignon. Podiel bieleho vína tvorili asi 55 %, červeného 40 % a ružového 5 %. Firma predáva väčšinu svojho vína (90 %) cez veľko a maloobchod, zvyšok sa predáva priamo reštauráciám.
Dlhodobou snahou spoločnosti je budovať vinohrady tak, aby sme boli sebestační vo výrobe vín s chráneným označením pôvodu (bývalé akostné vína a vína s prívlastkom). "Plánujeme preto výsadbu ďalších asi 30 až 40 hektárov vinohradov v horizonte troch rokov a dosadenie asi 30 hektárov vinohradov, kde je väčší výpad krov," pripomenul riaditeľ. Prvý raz chcú vyskúšať vysadiť aj sadenice, ktoré sú vysoké jeden meter tak, aby bola vysoká ujatosť a pri ošetrovaní sa dali využiť aj mechanizmy.
Firma vlani kúpila k svojim asi 130 hektárom vinohradov ďalších 70 ha v katastri obce Čebovce, ktorých 70 % je v dobrej kondícii a v priaznivej odrodovej štruktúre. Už tento rok plánujú vyrobiť asi 1,5 milióna litrov vína.
Spoločnosť v súčasnosti navyše rekonštruuje centrálu firmy vo V. Krtíši so zámerom vylepšenia predajných a degustačných priestorov. "Chceme v budúcnosti viac využívať predaj priamo z nášho závodu," podotkol riaditeľ.
Podľa Cellenga obľúbenosť vína na Slovensku rastie. "Badať zmeny v stolovaní aj pri konzumácii jednotlivých druhov a kvalitatívnych skupín," uviedol. Veľa ľudí sa podľa neho aktívne vzdeláva v somelierstve alebo vinárstve. "Napriek tomu konzumácia kvalitnejších vín nie je ešte na takej úrovni, ako by sme si želali. Je to ale aj otázka financií," dodal.
Za najväčšie problémy slovenských pestovateľov hrozna označil neustály pokles vinohradov na Slovensku, ktoré sa oproti pôvodným stavom znížili na jednu tretinu. Problémom je stále väčší tlak menej kvalitných lacných zahraničných vín, ktoré deformujú slovenský trh s vínom. Súčasná legislatíva EÚ označovania vín totiž umožňuje prienik týchto vín pod rúškom označenia ako kvalitný výrobok medzi skutočne kvalitné slovenské vína.
Agro-Movino zamestnávalo ku koncu uplynulého roku 29 ľudí. Počas kampane však ich počet stápa na asi 80. Firma navyše zamestnáva aj desať externých pracovníkov.