Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. november 2024Meniny má Vratko
< sekcia Regióny

Električkou sa dnes vozili deti v Bratislave s lístkom za 50 halierov

V centre Bratislavy premávala historická električka 31. mája 2013. Na snímke školáci vystupujú po jazde z historickej električky. Foto: TASR/Martin Baumann

Aj v daždivom počasí bola električka plná zvedavých detí.

Bratislava 31. mája (TASR) – Električkou sa dnes jazdilo s otvorenými dverami a do vozňa stačil lístok za jednu československú korunu. K Medzinárodnému dňu detí totiž Dopravný podnik Bratislava (DPB) vypravil do ulíc mesta historickú električku, ktorá ním jazdila pred 39 rokmi. Aj v daždivom počasí bola plná zvedavých detí.

Električka odštartovala svoju cestu krátko po poludní, kedy sa z Námestia Ľudovíta Štúra vybrala ulicami mesta. Zašla na Námestie SNP, Obchodnú aj Vazovovu ulicu. Cez tunel ju nakoniec neposlali, ako sa podľa vodiča električky prvotne zvažovalo. Cestou naberala školákov s učiteľkami aj deti, ktoré práve na ňu čakali na zastávkach. Žiadny školák však necestoval na čierno, za to by mu hrozila pokuta 30 Kčs. Od dobovej sprievodkyne dostali deti žltý lístok za 50 československých halierov. Pre dospelých bol za korunu.

"Vtedy platil lístok hodinu. Sprievodkyňa na ňom štikla pri nastupovaní dátum a čas. Minúty neboli, no ľudia to nezneužívali," hovorí Alžbeta Marmulová z DPB, ktorá dnes sprevádzala deti v dobovom kostýme. Časy, kedy ulicami Bratislavy takáto električka jazdila, si totiž ešte pamätá. "Vypomáhala som. Ak chýbala sila, išla som sprievodcovať," zaspomínala si. Vraví, že električka, v ktorej sa dnes vozili deti, premávala Bratislavou do konca mája 1974.

Deti dnes mohli klásť sprievodkyni aj vodičovi svoje otázky. A zvedavé aj boli. Chceli vedieť, kedy električku vyrobili aj to, prečo sú lístky zo 70-tych rokov väčšie ako dnes. Hluk počas jazdy im neprekážal. Z červených sedačiek, umiestnených pozdĺžne vo vozni, mávali z okien. "Kedysi bolo lepšie, keď sa sedelo oproti sebe. Mohlo sa viac podebatovať, ale aj ľudia boli lepší, ako sú dnes," vraví sprievodkyňa. Historická električka dnes deti vozila s otvorenými dverami. "V lete sa nezatvárali, jazdilo sa pomalšie, iba v zime, keď boli fujavice."



Ako sa dobová električka ovláda

V centre Bratislavy premávala historická električka 31. mája 2013. Na snímke vodič historickej električky.
Foto: TASR/Martin Baumann
Deti sa mohli prísť pozrieť aj na to, aká sa dobová električka ovládala. "To je ako kormidlo na lodi," ukazovali malí školáci na páku, ktorá slúžila ako mechanická brzda. Rozdiel v riadení v porovnaní so súčasnými električkami bol aj na pohľad výrazný. Vodič Peter Hronček hovorí, že pri starších električkách bola brzdná dráha podstatne dlhšia. "Vodič teda musel pozerať dosť ďaleko pred seba a sledovať situáciu na ceste," povedal pre TASR. Električku šoféroval postojačky, jednou rukou pridával odporové stupne podľa rýchlosti, druhou mechanicky brzdil. "Ak však s električkou idem príliš rýchlo, veľkú účinnosť mechanická brzda nemá," pripustil. Ako rýchlo ide mu však nepíše žiadny prístroj, musí to vedieť odhadom.

Historická električka dnes jazdí ulicami mesta až do 18.00 h. V polhodinových intervaloch ju môžu Bratislavčania vidieť na trase Nám. Ľ. Štúra - Šafárikovo námestie - Štúrova - Nám. SNP - Obchodná - Radlinského - Vazovova - Krížna - Špitálska – Jesenského. Vo vlastných dielňach Dopravného podniku mesta Bratislavy bola vyrobená v roku 1958, v premávke jazdí v súprave s rekonštruovaným vlečným vozňom SGP 135.