Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 1. november 2024Meniny má Denisa a Denis
< sekcia Regióny

Budúca električková trať v zóne Chalupkova povedie popred nové SND

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Štefan Puškáš

V prípade financovania projektu poukazuje Vallo aj na troch najväčších developerov na území, a to J&T Real Estate, HB Reavis a Pentu.

Bratislava 29. októbra (TASR) – Budúca električková trať v Bratislave v prudko rozvíjajúcej sa zóne Chalupkova povedie popred novú budovu Slovenského národného divadla (SND) po Pribinovej ulici. Oznámil to v utorok na verejnom podujatí primátor Bratislavy Matúš Vallo. Výstavba 1,22 kilometra trate od Šafárikovho námestia po Prístavnú má vyjsť asi na 18,4 milióna eur. Mesto chce, aby prispeli aj developeri. Spustenie trate po výstavbe predpokladá mesto v roku 2024.

Je to najlepší a najvýhodnejší variant," vyhlásil primátor. Tvrdí, že v porovnaní s inými alternatívami ide o najlepšiu priamu trasu, bude tam najkratší jazdný čas a zároveň najväčšia intenzita cestujúcich. Na základe posúdenia množstva dát a materiálov vychádza podľa magistrátu ako najvhodnejšia električková trasa po Pribinovej ulici prechádzajúca na Košickú a Miletičovu ulicu s napojením na Ružinovskú radiálu. Pri rozhodovaní podľa mesta úlohu zohrali kritériá, ako dopravné technické prekážky, dopravná obslužnosť, investičné a prevádzkové náklady, verejný priestor a čas realizácie.

Vo finále sme pracovali so štyrmi variantmi trasy električky. Dali sme si spracovať dopravnú štúdiu, aktualizovaný dopravný model 2019 - 2034, technické posúdenie vedenia trate na Landererovej ulici či posúdenie hlukovej záťaže SND," priblížil Vallo. Vyhlásil, že všetko hovorí za variant vedenia trate cez Pribinovu ulicu, taktiež že je tam zo všetkých alternatív najnižšie hlukové zaťaženie budovy, pretože tam nebudú električky prechádzať zákrutou. Medzi vylúčené varianty na trasovanie električky patria varianty Dunajská - Mlynské nivy a Dostojevského rad – Karadžičova.

"Vždy som si vedel predstaviť električkovú trať pred novou budovou SND. Je zo sveta veľa príkladov, kde je električka ako normálny mestský prvok a nachádza sa blízko významných či historických inštitúcií. Som hlboko presvedčený ako architekt i ako primátor o tom, že námestie pred novým SND dokáže naďalej dobre a kvalitne fungovať ako priestor aj s električkovou traťou," skonštatoval Vallo. Ako príklad uviedol susedné zahraničné metropoly Budapešť, Praha či Viedeň.

V tomto novom centre Bratislavy, v zóne Chalupkova, má byť podľa výpočtov mesta denne zhruba 200.000 ľudí, z toho 15.000 má byť rezidentov, 76.000 zamestnancov a okolo 107.000 návštevníkov. Nové centrum v súčasnosti buduje naraz séria developerov. "Hlavný problém územia je doprava, a najmä intenzita automobilovej dopravy na príjazdových cestách, zložité prepojenie územia s okrajovými mestskými časťami, koncentrácia dopravy v križovatke Landererova - Košická - Prístavná - Most Apollo," upozornil na to primátor s tým, že tam bude stále viac áut, ktoré zónu zaplavia. "Nové centrum nevyhnutne potrebuje električku," uviedol.

Starosta bratislavského Ružinova Martin Chren víta takéto rozhodnutie mesta i to, že je postavené na dátach a analýze. Upozornil na to, že keď sa všetko v zóne dobuduje, má tam byť 70.000 áut denne. "Ak by sa tu nevybudovala električková trať, nastal by veľký kolaps Ružinova a Starého Mesta," upozornil.

V prípade financovania projektu poukazuje Vallo aj na troch najväčších developerov na území, a to J&T Real Estate, HB Reavis a Pentu. "Budeme chcieť od nich peniaze na električkovú trať," vyhlásil s tým, že J&T Real Estate už v minulosti dal záväzok dať príspevok na tento projekt. Tento developer práve minulý rok navrhol mestu nový električkový okruh, ktorého trasa by mala viesť aj popred nové SND.

Martin Fundárek z občianskeho združenia Lepšia doprava upozornil na to, že Bratislava stojí pred voľbou dvoch variantov, či verejný priestor pred novou budovou SND zdegradovať tým, že ním bude prechádzať električka, alebo ho zdegradovať tak, že sa mu električka vyhne a územie nebude električkovou dopravou dobre dostupné. "Ak električková doprava územím nepôjde a cestná doprava bude pre kolóny zahltená, do územia sa budú mať ľudia problém dostať. Pokiaľ ide o technické riešenie na Pribinovej ulici, sú tam dva varianty, o ktorých si netrúfnem povedať, či ísť po povrchu a rozdeliť verejný priestor, alebo ísť do podzemia a rozdeliť verejný priestor o kúsok ďalej," poznamenal. Ak trať v tomto priestore bude vybudovaná, navrhuje, aby bola čo najmenej obmedzovaná pre organizáciu rôznych kultúrno-spoločenských akcií v okolí Pribinovej ulice.

Hlavná architektka Bratislavy Ingrid Konrad v minulom roku pri predstavení návrhu developera viesť električkovú trať popred novú budovu SND požadovala, aby sa do tohto zámeru dalo viac verejného záujmu. Navrhovanú a preferovanú trasu investorom chcela preveriť aj z hľadiska vytvoreného verejného priestoru pred novou budovou SND. "Rada by som prešetrila, akou rýchlosťou sa bude električka na tomto území pohybovať a ako obslúži dané územie. Pre mňa verejný záujem predstavuje aj budova SND," povedala. Výstavbu nových električkových tratí však podporuje, Bratislava sa podľa nej v pozitívnom zmysle slova upísala koľajovej doprave.

Konrad pre TASR po utorkovej verejnej debate uviedla, že nie je podporovateľom električky pred divadlom. Upozornila, že podzemné riešenie v tomto prípade nie je k dispozícii. "Tie argumenty a čísla sú pre mňa diskutabilné. Veľmi si vážim prácu pracovnej skupiny a odborníkov z hľadiska dopravy, len v tom závere zvíťazili čísla. Vnímam, že je to politické rozhodnutie," povedala. Upozornila, že nová budova SND je dedičstvom 20. storočia a "moderné historické dedičstvo". Za "elitárne" pre priľahlé námestie považuje práve to, že tam žiadna forma dopravy nie je a využívajú ho iba chodci.