Projekt je financovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovensko - Rakúsko 2007-2013.
Autor TASR
Bratislava 10. augusta (TASR) - Pozdĺž rieky Morava postupne vzniká cyklotrasa s medzinárodným prepojením. Tá je súčasťou projektu Za mostom, ktorý schválili poslanci Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). Cyklotrasa bude nadväzovať na cyklomost Devínska Nová Ves - Schlosshof. Projekt je financovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovensko - Rakúsko 2007-2013 a okrem iného počíta s vybudovaním záchytného parkoviska v Devínskej Novej Vsi či s rekonštrukciou priestorov Múzea železnej opony.
"Súčasťou budú aj obnovené obranné bunkre pozdĺž rieky Morava. „Požiadali sme Ministerstvo obrany SR o spoluprácu pri obnove siedmich vybraných bunkrov,“ povedal predseda BSK Pavol Frešo. Zároveň doplnil, že podmienkou čerpania financií je to, že bunkre budú vo vlastníctve kraja. Súčasťou projektu bude tiež osadenie cyklostojanov a informačných tabúl pri vytypovaných gastronomických zariadeniach.
Vojenské bunkre popri rieke Morava boli súčasťou bratislavského opevnenia. „Naším cieľom je zrevitalizovať ich a urobiť ich atraktívnymi pre cyklistov a korčuliarov. My záujem o bunkre rozhodne máme. Ak dostaneme od Ministerstva obrany SR ponuku na bezodplatné získanie bunkrov do majetku BSK, musí to ešte schváliť župné zastupiteľstvo. Zo strany ministerstva evidujeme zatiaľ ponuku na bezodplatný prevod do vlastníctva BSK na bunkre v Stupave a vo Vysokej pri Morave. K ostatným v Devínskej Novej Vsi sa musí oficiálne vyjadriť najskôr magistrát hlavného mesta uznesením mestského zastupiteľstva, že záujem o bunkre nemá. S ich obnovou môžeme začať hneď, ako ich získame do vlastníctva," dodal Frešo.
Vedúcim partnerom projektu rozvoja cyklotrás v regióne je Bratislavský kraj. Maximálna výška podpory v programe je 750.000 eur z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, piatimi percentami sa musia podieľať partneri. Celkové výdavky v rámci projektu predstavujú 450.000 eur na slovenskej strane a 300.000 na rakúskej strane. Kraj bude projekt spolufinancovať sumou 10.000 eur.
BSK má na svojom území 683 kilometrov (km) legálnych cyklotrás. Vo výhľadovom pláne Koncepcie rozvoja cyklotrás v BSK je možnosť vybudovania približne 300 km nových cyklotrás. Už sa zrealizovali trojstranné rokovania (SK-A-CZ) o vedení medzinárodnej cyklotrasy Cesta železnej opony – EuroVelo 13, ktorej podstatná časť, ktorá ide popri slovenských hraniciach s Rakúskom, bude na slovenskom území v dĺžke približne 80 km. Tato medzinárodná cyklotrasa má názov Iron Curtain Trail (Cesta železnej opony), začína sa pri Barentsovom mori na nórsko-ruských hraniciach, prechádza po bývalej železnej opone cez celú Európu a končí sa pri obci Carevo v Bulharsku blízko bulharsko-tureckých hraníc. Celá trasa má približne 7000 km. Bude patriť medzi najdlhšie medzinárodne cyklotrasy v Európe. Na Slovensko sa EuroVelo 13 dostane na hraničnom priechode Moravsky Svätý Ján - Hohenau, v Bratislavskom kraji pôjde od severných hraníc katastrálneho územia obce Závod až pod Petržalku, kde sa vráti na rakúsku stranu cez hraničný priechod Kittsee.
BSK má tiež záujem sprístupniť pre cykloturistiku trasy vo vojenských obvodoch Záhorie a Turecký vrch v Malých Karpatoch. Celková dĺžka týchto cyklotrás by mohla byť 88 km. Cyklotrasy cez vojenský obvod Záhorie by kontinuálne spojili cyklotrasy popri rieke Morave a na Záhorí s cyklotrasami v Malých Karpatoch. V budúcnosti BSK uvažuje o využití nefunkčných železničných zvrškov na vybudovanie bezbariérovej cyklotrasy na Záhorí, ak sa kraj dohodne so ŽSR. Predpokladaná dĺžka takýchto cyklotrás je približne 60 km.
"Súčasťou budú aj obnovené obranné bunkre pozdĺž rieky Morava. „Požiadali sme Ministerstvo obrany SR o spoluprácu pri obnove siedmich vybraných bunkrov,“ povedal predseda BSK Pavol Frešo. Zároveň doplnil, že podmienkou čerpania financií je to, že bunkre budú vo vlastníctve kraja. Súčasťou projektu bude tiež osadenie cyklostojanov a informačných tabúl pri vytypovaných gastronomických zariadeniach.
Vojenské bunkre popri rieke Morava boli súčasťou bratislavského opevnenia. „Naším cieľom je zrevitalizovať ich a urobiť ich atraktívnymi pre cyklistov a korčuliarov. My záujem o bunkre rozhodne máme. Ak dostaneme od Ministerstva obrany SR ponuku na bezodplatné získanie bunkrov do majetku BSK, musí to ešte schváliť župné zastupiteľstvo. Zo strany ministerstva evidujeme zatiaľ ponuku na bezodplatný prevod do vlastníctva BSK na bunkre v Stupave a vo Vysokej pri Morave. K ostatným v Devínskej Novej Vsi sa musí oficiálne vyjadriť najskôr magistrát hlavného mesta uznesením mestského zastupiteľstva, že záujem o bunkre nemá. S ich obnovou môžeme začať hneď, ako ich získame do vlastníctva," dodal Frešo.
Vedúcim projektu je Bratislavský kraj
Vedúcim partnerom projektu rozvoja cyklotrás v regióne je Bratislavský kraj. Maximálna výška podpory v programe je 750.000 eur z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, piatimi percentami sa musia podieľať partneri. Celkové výdavky v rámci projektu predstavujú 450.000 eur na slovenskej strane a 300.000 na rakúskej strane. Kraj bude projekt spolufinancovať sumou 10.000 eur.
BSK má na svojom území 683 kilometrov (km) legálnych cyklotrás. Vo výhľadovom pláne Koncepcie rozvoja cyklotrás v BSK je možnosť vybudovania približne 300 km nových cyklotrás. Už sa zrealizovali trojstranné rokovania (SK-A-CZ) o vedení medzinárodnej cyklotrasy Cesta železnej opony – EuroVelo 13, ktorej podstatná časť, ktorá ide popri slovenských hraniciach s Rakúskom, bude na slovenskom území v dĺžke približne 80 km. Tato medzinárodná cyklotrasa má názov Iron Curtain Trail (Cesta železnej opony), začína sa pri Barentsovom mori na nórsko-ruských hraniciach, prechádza po bývalej železnej opone cez celú Európu a končí sa pri obci Carevo v Bulharsku blízko bulharsko-tureckých hraníc. Celá trasa má približne 7000 km. Bude patriť medzi najdlhšie medzinárodne cyklotrasy v Európe. Na Slovensko sa EuroVelo 13 dostane na hraničnom priechode Moravsky Svätý Ján - Hohenau, v Bratislavskom kraji pôjde od severných hraníc katastrálneho územia obce Závod až pod Petržalku, kde sa vráti na rakúsku stranu cez hraničný priechod Kittsee.
BSK má tiež záujem sprístupniť pre cykloturistiku trasy vo vojenských obvodoch Záhorie a Turecký vrch v Malých Karpatoch. Celková dĺžka týchto cyklotrás by mohla byť 88 km. Cyklotrasy cez vojenský obvod Záhorie by kontinuálne spojili cyklotrasy popri rieke Morave a na Záhorí s cyklotrasami v Malých Karpatoch. V budúcnosti BSK uvažuje o využití nefunkčných železničných zvrškov na vybudovanie bezbariérovej cyklotrasy na Záhorí, ak sa kraj dohodne so ŽSR. Predpokladaná dĺžka takýchto cyklotrás je približne 60 km.