Okrem toho boli v rámci manuálu verejných priestorov vypracované princípy a štandardy vonkajšej reklamy.
Autor TASR
Bratislava 13. septembra (TASR) – Hlavné mesto pokračuje v odstraňovaní vizuálneho smogu, z ulíc zmizlo viac ako 1030 reklamných zariadení. Od júna ich bolo odstránených 100. Magistrát však pripomína, že ide o zdĺhavý proces a samotnému odstráneniu bilbordov predchádzajú konania na úradoch, vyrovnanie pozemkov a zmlúv, rokovania s vlastníkmi plôch či prípravy zmeny územného plánu.
"Od začiatku sme sa rozhodli tento problém riešiť komplexne, aby premnožené bilbordy začali nielen čo najrýchlejšie miznúť, ale aby sme do budúcna tiež obmedzili osádzanie nových," konštatuje na sociálnej sieti primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Ako jeden z prvých krokov vypovedal magistrát všetky nájomné zmluvy na reklamy na mestských pozemkoch. Zároveň začal s vymáhaním odstránenia nelegálnych reklám, teda tých, ku ktorým neboli žiadne zmluvy s mestom, alebo tých, ktorých vlastník za užívanie mestského pozemku neplatil. Zákon mesto totiž neumožňuje len tak odstrániť z jeho pozemku nelegálny nosič reklamy. Ak vlastník nespolupracuje, prípadne sa nevie určiť vlastníctvo, nasledujú procesy na stavebných úradoch, prípadne súdoch.
S prevádzkovateľmi reklám, ktorí bolo ochotní usporiadať si vzťahy s hlavným mestom, uzavrel magistrát zmluvy na odstránenie 655 reklamných zariadení. Mesto zároveň dostalo na spätnom nájomnom viac ako 1,097 milióna eur. Na zvyšných 159 zariadení boli podpísané dočasné zmluvy s komerčným nájmom do roku 2025. "Neskôr tieto reklamy budeme môcť ľahko odstrániť bez zdĺhavých súdnych konaní," poznamenal Vallo.
Keďže hlavné mesto vlastní len menšiu časť pozemkov, na ktorých sa umiestňujú reklamy, a chce ich počet znížiť aj na iných pozemkoch a obmedziť osádzanie nových, pripravilo priamo v územnom pláne reguláciu reklamných stavieb. Mestskí poslanci ju schválili vlani. Nová regulácia napríklad zakazuje bilbordy väčšie ako 13 metrov štvorcových, úplne zakazuje reklamné stavby v prírodnom prostredí, na nábreží či pri vodných tokoch. V niektorých zónach napríklad stanovuje minimálne rozostupy medzi reklamnými nosičmi.
Okrem toho boli v rámci manuálu verejných priestorov vypracované princípy a štandardy vonkajšej reklamy.
"Od začiatku sme sa rozhodli tento problém riešiť komplexne, aby premnožené bilbordy začali nielen čo najrýchlejšie miznúť, ale aby sme do budúcna tiež obmedzili osádzanie nových," konštatuje na sociálnej sieti primátor Bratislavy Matúš Vallo.
Ako jeden z prvých krokov vypovedal magistrát všetky nájomné zmluvy na reklamy na mestských pozemkoch. Zároveň začal s vymáhaním odstránenia nelegálnych reklám, teda tých, ku ktorým neboli žiadne zmluvy s mestom, alebo tých, ktorých vlastník za užívanie mestského pozemku neplatil. Zákon mesto totiž neumožňuje len tak odstrániť z jeho pozemku nelegálny nosič reklamy. Ak vlastník nespolupracuje, prípadne sa nevie určiť vlastníctvo, nasledujú procesy na stavebných úradoch, prípadne súdoch.
S prevádzkovateľmi reklám, ktorí bolo ochotní usporiadať si vzťahy s hlavným mestom, uzavrel magistrát zmluvy na odstránenie 655 reklamných zariadení. Mesto zároveň dostalo na spätnom nájomnom viac ako 1,097 milióna eur. Na zvyšných 159 zariadení boli podpísané dočasné zmluvy s komerčným nájmom do roku 2025. "Neskôr tieto reklamy budeme môcť ľahko odstrániť bez zdĺhavých súdnych konaní," poznamenal Vallo.
Keďže hlavné mesto vlastní len menšiu časť pozemkov, na ktorých sa umiestňujú reklamy, a chce ich počet znížiť aj na iných pozemkoch a obmedziť osádzanie nových, pripravilo priamo v územnom pláne reguláciu reklamných stavieb. Mestskí poslanci ju schválili vlani. Nová regulácia napríklad zakazuje bilbordy väčšie ako 13 metrov štvorcových, úplne zakazuje reklamné stavby v prírodnom prostredí, na nábreží či pri vodných tokoch. V niektorých zónach napríklad stanovuje minimálne rozostupy medzi reklamnými nosičmi.
Okrem toho boli v rámci manuálu verejných priestorov vypracované princípy a štandardy vonkajšej reklamy.