Pri skúmaní trávenia voľného času z výsledkov napríklad vyplynulo, že takmer polovica mladých najradšej trávi voľný čas doma.
Autor TASR
Hlohovec 25. decembra (TASR) – Strategický dokument Príručka rozvoja mládeže na roky 2021 – 2026 pripravilo v závere roka mesto Hlohovec. Reflektuje, ako uviedla hovorkyňa Zuzana Hrinková Siebenstichová, súčasné trendy, potreby mladých ľudí v meste a stav, ktorý bol detailne zmapovaný v prvej polovici roka 2020.
"Mladá generácia tvorí v Hlohovci až tretinu obyvateľstva, je pre každé mesto dôležitá, a preto sa jej treba venovať dlhodobo, systematicky a s plnou vážnosťou," uviedla hovorkyňa. Prostredníctvom stratégie, na ktorej samospráva spolupracovala s lokálnymi aktérmi, chce radnica upriamiť pozornosť na tému významu práce s mládežou, vyzdvihnúť dôležitosť potrieb, požiadaviek a záujmov mladých ľudí, a zároveň využiť energiu spojenú s tvorbou dokumentu na aktivizáciu mladých ľudí v meste.
Príručka je tematicky rozdelená do štyroch pilierov - Súčasné trendy, Rozvoj mladých ľudí, Čas mimo školy a Miesta mesta. "V každom z nich sú špecifické oblasti, ktoré vzišli ako dôležité na základe výstupov z riadených diskusii s viac ako 100 mladými ľuďmi," dodala Hrinková Siebenstichová.
Pri skúmaní trávenia voľného času z výsledkov napríklad vyplynulo, že takmer polovica mladých najradšej trávi voľný čas doma. Popularita tohto spôsobu trávenia času je, ako sa uvádza v príručke, tak dominantná, že rodičia majú problém motivovať svoje deti ísť von (až u 31 percent opýtaných). Tento jav sa zvýrazňuje najmä v zime, keď, ako tvrdia v štúdii rodičia a mladí, nie je v Hlohovci čo robiť. V letných mesiacoch je, naopak, veľa možností na aktívne trávenie voľného času v okolitej prírode či na ihriskách.
Zistilo sa, že ak mladí trávia čas vonku, je pravdepodobné, že ho trávia neaktívne, pri verejnom WiFi HotSpote, "poflakovaním sa" alebo v podnikoch (19 percent žiakov základných škôl a až 44 percent stredoškolákov) či v nákupných centrách. Dôvodom môže byť okrem iného aj absencia mládežníckej klubovne, ktorá v Hlohovci chýba (podľa 27 percent žiakov základných škôl, 40 percent študentov stredných škôl, 78 percent rodičov) a ktorá by im mohla pomôcť zmysluplne vypĺňať voľný čas.
Cieľom dokumentu je podľa vyjadrenia hovorkyne, aby bol Hlohovec vnímaný mládežou ako kvalitné miesto na život, ktorému na mladých ľuďoch záleží. V priebehu najbližších šiestich rokov bude spolu s akčnými plánmi dôležitým kľúčom k skvalitňovaniu podmienok a práce s touto skupinou obyvateľov.
"Mladá generácia tvorí v Hlohovci až tretinu obyvateľstva, je pre každé mesto dôležitá, a preto sa jej treba venovať dlhodobo, systematicky a s plnou vážnosťou," uviedla hovorkyňa. Prostredníctvom stratégie, na ktorej samospráva spolupracovala s lokálnymi aktérmi, chce radnica upriamiť pozornosť na tému významu práce s mládežou, vyzdvihnúť dôležitosť potrieb, požiadaviek a záujmov mladých ľudí, a zároveň využiť energiu spojenú s tvorbou dokumentu na aktivizáciu mladých ľudí v meste.
Príručka je tematicky rozdelená do štyroch pilierov - Súčasné trendy, Rozvoj mladých ľudí, Čas mimo školy a Miesta mesta. "V každom z nich sú špecifické oblasti, ktoré vzišli ako dôležité na základe výstupov z riadených diskusii s viac ako 100 mladými ľuďmi," dodala Hrinková Siebenstichová.
Pri skúmaní trávenia voľného času z výsledkov napríklad vyplynulo, že takmer polovica mladých najradšej trávi voľný čas doma. Popularita tohto spôsobu trávenia času je, ako sa uvádza v príručke, tak dominantná, že rodičia majú problém motivovať svoje deti ísť von (až u 31 percent opýtaných). Tento jav sa zvýrazňuje najmä v zime, keď, ako tvrdia v štúdii rodičia a mladí, nie je v Hlohovci čo robiť. V letných mesiacoch je, naopak, veľa možností na aktívne trávenie voľného času v okolitej prírode či na ihriskách.
Zistilo sa, že ak mladí trávia čas vonku, je pravdepodobné, že ho trávia neaktívne, pri verejnom WiFi HotSpote, "poflakovaním sa" alebo v podnikoch (19 percent žiakov základných škôl a až 44 percent stredoškolákov) či v nákupných centrách. Dôvodom môže byť okrem iného aj absencia mládežníckej klubovne, ktorá v Hlohovci chýba (podľa 27 percent žiakov základných škôl, 40 percent študentov stredných škôl, 78 percent rodičov) a ktorá by im mohla pomôcť zmysluplne vypĺňať voľný čas.
Cieľom dokumentu je podľa vyjadrenia hovorkyne, aby bol Hlohovec vnímaný mládežou ako kvalitné miesto na život, ktorému na mladých ľuďoch záleží. V priebehu najbližších šiestich rokov bude spolu s akčnými plánmi dôležitým kľúčom k skvalitňovaniu podmienok a práce s touto skupinou obyvateľov.