Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Regióny

JAKUBEC: Rozhodol som sa zabojovať za práva slušných obyčajných ľudí

Martin Jakubec Foto: Teraz.sk/Facebook

Nezávislý kandidát na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja Martin Jakubec chce vložiť svoju energiu do politiky.

Bratislava 23. októbra (TASR) – Do politiky chce vložiť svoju energiu, skúsenosť v komunikácii s ľuďmi, znalosti zo štúdií a z praktického života, ale i z kontaktov s občanmi a podnikateľmi. V rozhovore pre TASR to uviedol nezávislý kandidát na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) manažér, podnikateľ a pedagóg Martin Jakubec.

-Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post predsedu BSK?-

Kandidujem z vôle ľudí, ktorí mi navrhli, aby som išiel hájiť ich záujmy verejne. Keďže reprezentujem silnú kategóriu mladých a starších voličov, ktorí sú rozhodnutí podporiť ma vo voľbách, prijal som tú výzvu. Sú im sympatické moje názory, osobitné postoje a prezentácia. Je to záväzok, nesklamať ľudí nie len z nášho kraja, ale ľudí zo všetkých krajov, s ktorými sa v rámci svojej osvetovej, kultúrnej a podnikateľskej činnosti stretávam za vyše desať rokov viac než dosť. Viem, čo ich trápi a čo potrebujú regióny. Silnejúci tlak na zmenu v spoločnosti a politickej klímy, ktorá je pomaly neudržateľná, ma doviedol k rozhodnutiu zabojovať za práva slušných, obyčajných ľudí, ktorí veria v lepší zajtrajšok. Za mnou sú desaťtisíce dôchodcov, seniorov, ľudí v produktívnom veku, podnikateľov živnostníkov, skoro celá kultúrna obec umelcov, záujmových združení a v neposlednom rade moji rovesníci, aktívna skupina mladých ľudí, ktorí veria v lepšiu budúcnosť nášho kraja, ale aj v riadení krajiny.


-Považujete svoje skúsenosti za dostatočné na vedenie BSK?-


Som vysoko profilovaný a fundovaný odborník na oblasť manažmentu riadenia, médií a politického marketingu. Som absolventom zahraničných stáží a vzdelávacích programoch, na ktorých som niekoľko rokov intenzívne staval svoju odbornú reputáciu a spôsobilosť. Riadim niekoľko organizácií, ktoré spravujem, vediem a organizujem manažment práce a ľudí, zamestnávam šikovných ľudí, ktorí tvoria aj súčasť môjho odborného tímu poradcov. Považujem sa za dostatočne silne angažovaného, agilného a schopného postaviť sa na čelo úradu BSK, ktorý nastavím na nový model fungovania a výkonu funkcie úradu a župana ako takého. Chcem do politiky vložiť svoju energiu, skúsenosť v komunikácii s ľuďmi, znalosti zo štúdií a z praktického života, ale i z kontaktov s občanmi a podnikateľmi. Chcem byť politikom korektnej dohody a komunikácie v dobrej viere, čo dnes v slovenskej politike chýba. Odbornosť v politike pokladám za prvoradú a začínam zostavovať odborné tímy pre voľby do samosprávnych krajov, a to nielen pre ten bratislavský. Tieto tímy v priebehu času presunú váhu svojej pozornosti o poschodie vyššie – na úroveň štátnych inštitúcií a parlamentu. Hoci stále pracujem na svojom profesionálnom raste, momentálne pokračujem aj vo vedeckom štúdiu na Paneurópskej vysokej škole v oblasti práva a medzinárodných vzťahov. Svoju funkciu by som vykonával sofistikovane, moderne a zvládal profesionálne a s plným pracovným nasadením a odhodlaním pomáhať kraju a dobrým ľuďom.


-Ktoré sú podľa vás v súčasnosti najpálčivejšie problémy kraja?-

Skutočnými reformami musia prejsť všetky oblasti života spoločnosti. Verejné financie v zdravotníctve, školstve, infraštruktúre i obrane sa míňajú neefektívne, značnú časť prostriedkov v systéme si skryte privlastňujú veľkí hráči. Uvádzam len niektoré politické princípy, o ktoré sa budem zasadzovať v prípade môjho zvolenia. V čase, keď bohatí sú stále bohatšími a chudobní chudobnejšími, by daňový systém mal zostať progresívny, pri nižšom zdaňovaní ľudí s nižšími príjmami, malých a stredných podnikov a živnostníkov, pri vyššom zdanení bánk a regulovaných monopolných odvetví. Zdroje získané z lepšieho výberu zatiaľ stále žalostne nízkeho výberu DPH by mali viesť ku znižovaniu odvodov. Tieto sú na Slovensku nadpriemerne vysoké a brzdia rast pracovných miest a platov. Prečo sa tu "kašle" na slušných malých podnikateľov a živnostníkov, ktorí držia celú našu ekonomiku? Zamýšľa sa nad tým niekto z politikov? Cez paušálne platby treba ďalej zjednodušovať administratívu pre živnostníkov, zlepšovať treba aj podmienky a prípravu mladých na podnikanie. Výraznou zmenou musí prejsť aj sociálny systém, ktorý umožňuje ľuďom vyhýbať sa práci, riešiť treba nedostatok lacných nájomných bytov, ktorý redukuje mobilitu pracovnej sily, na Slovensku kvitne práca načierno, starostlivosť o odkázaných spoluobčanov je nedostatočná. V rámci zahraničnej politiky a spolupráce predstavuje Európska únia spoločenstvo európskych národných štátov, ktoré využívajú najmä výhody jednotného trhu a voľného pohybu tovarov, kapitálu a občanov. Právomoci bruselskej byrokracie musia byť primerané a efektívne regulované. EÚ musí posilniť svoju vlastnú obrannú stratégiu. V podmienkach súčasnej imigračnej krízy Európa musí oveľa efektívnejšie chrániť svoje hranice. Pokiaľ sa nedosiahne jednotný a účelný postup, na prechodný čas sa musia rešpektovať aj mimoriadne opatrenia ohrozených krajín, ako je budovanie plotov a prísnejšie hraničné kontroly. Masovú migráciu je treba prioritne riešiť tam, kde vzniká.



Ktoré sú vaše programové priority v oblasti zdravotníctva, školstva, dopravy a cezhraničnej spolupráce?

Potrebná je reforma školstva. Nadväzne na pokles počtu žiakov treba redukovať počet škôl, podporovať a motivovať žiakov študovať smery, ktoré požaduje trh práce, znížiť v obsahu učiva mieru mentorovania a rozvíjať tvorivé myslenie a kreativitu žiakov, podporiť schému zahraničných jazykových pobytov mladých ľudí. Reforma zdravotníctva musí priniesť do roztriešteného systému kompaktnosť, jasné pravidlá poskytovania zdravotnej starostlivosti, výrazne sa musí uľahčiť prístup k zdravotnej starostlivosti a liekom starým a odkázaným ľuďom. Reforma sociálneho systému musí zamedziť jeho zneužívaniu tými, ktorí sa vyhýbajú práci, vyplácanie sociálnych dávok pre neprispôsobivých občanov musí podliehať prísnej a permanentnej kontrole spôsobu ich života a výchovy detí. Treba riešiť sociálny status dôchodcov, z ktorých 70 percent žije na a pod hranicou chudoby, a to s vedomím, že rast spotreby tejto skupiny občanov sa môže priamo odraziť v raste slovenskej ekonomiky, pokiaľ poľnohospodárstvo a potravinárstvo Slovenska dokáže na zvýšený dopyt zareagovať. Cez lepšiu ochranu vnútorného trhu proti dovozom často menej kvalitných výrobkov a lepšou dotačnou politikou vytvoriť podmienky pre rast podielu domácej produkcie v našej obchodnej sieti a postupne zabezpečiť potravinovú suverenitu SR. V záujme ochrany našej národnej identity a bezpečnosti treba mať pripravené opatrenia na ochranu našej krajiny pred neriadenou imigráciou. Nehovoriac o tom, že pálčivé praktické problémy sú v otázke regionálneho zdravotníctva, dobudovania dopravy a infraštruktúry, opravy ciest druhej a tretej triedy, garancia sociálnej starostlivosti a pomoc mladým rodinám výstavbou štartovacích bytov s regulovaným nájomným.

-Ako vnímate súčasné fungovanie úradu BSK?-

Položme si otázku. Aká je produktivita práce a výkonu súčasného župana? Chabá a úbohá. Sú to len táraniny jedného nesympatického chlapa, ktorý tam nemá čo robiť. Z môjho posledného výskumu vyplýva, že samosprávny kraj sa v očiach verejnosti neteší veľkej popularite. A to aj preto, že sa župan venuje viac politikárčeniu a zo sídla kraja sa stalo útočisko bývalých straníckych funkcionárov SDKÚ, ktorých si tam dosadzuje. Napríklad v prvom volebnom období (župan Roman) bolo na BSK 98 zamestnancov. Boli sme poctivo vybraní na pozície cez konkurzy, alebo niektorí boli delimitovaní z pôvodných krajských úradov. Tento stav úplne postačoval na zabezpečovanie kompetencií BSK. V druhom volebnom období (župan Bajan), ktorý vlastne plnil iba príkazy strany Smer-SD, vzrástol počet úradníkov na 190. Dnes (župan Frešo) je počet úradníkov viac ako 220. Vo vedúcich funkciách takmer všetko skrachovanci z SDKÚ. Vymýšľajú sa nové oddelenia a odbory v rámci úradov samosprávnych krajov, len aby vznikali nové vedúce miesta. Toto je trend nielen na BSK. Zdôrazňujem, že kompetencie krajským samosprávam nepribudli. Aká je teda produktivita práce týchto úradov? Žiadna. Župan Frešo je nadbytočný a neschopný. Mal by sa zbaliť a vypadnúť z úradu.


-Máte už pripravené personálne obsadenie úradu BSK v prípade víťazstva vo voľbách?-

Samozrejme, mám pripravený tím ľudí z odborových organizácií pracujúcich ľudí, sféry ekonomického prostredia, školstva, zdravotníctva, sociálnej sféry pre seniorov. Tiež odborníkov na vnútornú bezpečnosť, regionálny rozvoj a samosprávy, ako aj cezhraničné spolupráce s krajinami V4. Je to tím zhruba 20-25 ľudí, ktorí sú pripravení prijať výkon svojej funkcie na úrade a zodpovedať sa pred ľuďmi zoči-voči a nie sedieť za zavretými dverami a založenými rukami.