Obaja po strednej umelecko-priemyselnej škole absolvovali štúdiá na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Okrem rovnakého roku narodenia ich spája priateľstvo.
Autor TASR
Bratislava 3. septembra (TASR) - Fantázia a mýtus je nová výstava maliara a grafika Mariána Komáčka a sochára Igora Mosného. Na nej od stredy (5.9.) predstaví verejnosti bratislavská Savoy Gallery výber z ich tvorby.
Obaja po strednej umelecko-priemyselnej škole absolvovali štúdiá na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Okrem rovnakého roku narodenia (1959) ich spája priateľstvo, ale najmä identický tvorivý fenomén, ktorý rezonuje v duchovnom posolstve diel a je i názvom výstavy.
Podľa kurátorky expozície Márie Horváthovej Komáček vníma farbu ako jedinečné médium a ťaží z jej nespútanej eruptívnej sily i jemnej decentnosti. V tvorbe vychádza z reálneho sveta, smeruje však do ríše poetickej imaginácie, kde otvára pred divákmi svet fantázie a snových zážitkov. Realita vo figurálnych kompozíciách dostáva príchuť výnimočnosti a tajomna, jemného humoru, sarkazmu až absurdity cez zmysluplnú reč symbolov a metafor. Hudba, umenie, svet módy a tajomná atmosféra kaviarní, mužský svet automobilov i nostalgie za hudbou Jimiho Hendrixa sú témy, ktoré často rezonujú v jeho dielach. Vracia sa i do histórie, kde v dávnych biblických i mytologických príbehoch hľadá symbolické paralely k súčasnému dianiu.
"V Mosného tvorbe sa nevtieravým spôsobom prelína jedinečná zručnosť a výnimočný cit pre materiál s talentom, kreativitou a nevšednou predstavivosťou. Fantázia mu umožňuje nachádzať inšpiráciu v príbehoch minulosti i dneška, svojským spôsobom vnášať poetiku a vzrušujúcu tajomnosť do uponáhľanej všednosti nášho života. Je vyznávačom čistých tvarov redukovaných až na hranicu akéhosi univerzálneho znaku. Tajomná reč symbolov a metafor nás zasiahne pri pohľade na jeho torzá ľudských i zvieracích postáv, masky, ale i kaplnky, kyvadlá a magické objekty. V ich archetypálnej jednoduchosti a znakovosti i v sugestívnej farebnosti je utajená silná a emotívna výrazovosť. Tá evokuje autorovo prepojenie s mýtickou dobou od archaického domáceho prostredia až k dávnym kultúram Mediteránu," charakterizuje vybrané diela Horváthová.
Pre Mosného tvorbu je príznačné spájanie sochárskeho materiálu, najmä dreva a kameňa, s použitými nepotrebnými vecami. Preto súčasťou jeho sôch sú staré kovové reťaze, obruče, kolesá, podkovy. Tie tvarovou jedinečnosťou a adresnou symbolikou vnášajú do diel inú poetiku, metaforu i nadčasový odkaz.
Výstava s voľným vstupom bude prístupná denne do 13. októbra.
Obaja po strednej umelecko-priemyselnej škole absolvovali štúdiá na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Okrem rovnakého roku narodenia (1959) ich spája priateľstvo, ale najmä identický tvorivý fenomén, ktorý rezonuje v duchovnom posolstve diel a je i názvom výstavy.
Podľa kurátorky expozície Márie Horváthovej Komáček vníma farbu ako jedinečné médium a ťaží z jej nespútanej eruptívnej sily i jemnej decentnosti. V tvorbe vychádza z reálneho sveta, smeruje však do ríše poetickej imaginácie, kde otvára pred divákmi svet fantázie a snových zážitkov. Realita vo figurálnych kompozíciách dostáva príchuť výnimočnosti a tajomna, jemného humoru, sarkazmu až absurdity cez zmysluplnú reč symbolov a metafor. Hudba, umenie, svet módy a tajomná atmosféra kaviarní, mužský svet automobilov i nostalgie za hudbou Jimiho Hendrixa sú témy, ktoré často rezonujú v jeho dielach. Vracia sa i do histórie, kde v dávnych biblických i mytologických príbehoch hľadá symbolické paralely k súčasnému dianiu.
"V Mosného tvorbe sa nevtieravým spôsobom prelína jedinečná zručnosť a výnimočný cit pre materiál s talentom, kreativitou a nevšednou predstavivosťou. Fantázia mu umožňuje nachádzať inšpiráciu v príbehoch minulosti i dneška, svojským spôsobom vnášať poetiku a vzrušujúcu tajomnosť do uponáhľanej všednosti nášho života. Je vyznávačom čistých tvarov redukovaných až na hranicu akéhosi univerzálneho znaku. Tajomná reč symbolov a metafor nás zasiahne pri pohľade na jeho torzá ľudských i zvieracích postáv, masky, ale i kaplnky, kyvadlá a magické objekty. V ich archetypálnej jednoduchosti a znakovosti i v sugestívnej farebnosti je utajená silná a emotívna výrazovosť. Tá evokuje autorovo prepojenie s mýtickou dobou od archaického domáceho prostredia až k dávnym kultúram Mediteránu," charakterizuje vybrané diela Horváthová.
Pre Mosného tvorbu je príznačné spájanie sochárskeho materiálu, najmä dreva a kameňa, s použitými nepotrebnými vecami. Preto súčasťou jeho sôch sú staré kovové reťaze, obruče, kolesá, podkovy. Tie tvarovou jedinečnosťou a adresnou symbolikou vnášajú do diel inú poetiku, metaforu i nadčasový odkaz.
Výstava s voľným vstupom bude prístupná denne do 13. októbra.