Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Regióny

Košice: Detská železnica odštartuje obnovu výhybne Vpred

Košická detská historická železnica. Foto: TASR/František Iván

Združenie sa snaží železničku pozdvihnúť od roku 2012, kedy po štátnom železničnom dopravcovi začalo s jej prevádzkou.

Košice 16. marca (TASR) - Košická detská historická železnica (KDHŽ) sa čoskoro pochváli zrekonštruovanou výhybňou Vpred. Investícia za takmer 90.000 eur obnoví pôvodnú druhú koľaj v tejto stanici a osadenie výhybiek, čo opäť umožní križovanie vlakov obľúbenej turistickej úzkokoľajky. Uviedol to predseda občianskeho združenia Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský s tým, že na stanici zároveň pribudnú odstavné koľaje na deponovanie niektorých vozňov.

„Naša detská železnica počas takmer celej svojej existencie využívala stanicu Vpred, a to až do likvidácie druhej staničnej koľaje a výhybiek v 90. rokoch minulého storočia. Za touto likvidáciou stála najmä snaha znížiť prevádzkové náklady detskej železnice. Avšak dnes, keď záujem o našu historickú rekreačnú železnicu rastie, je obnovenie výhybne potrebné z prevádzkových aj dopravných dôvodov," zdôvodnil Lehotský. Prostriedky na obnovu koľajiska získalo združenie z európskych fondov. Ide o súčasť cezhraničného Slovensko-maďarského projektu obnovy dvoch susediacich úzkorozchodných železníc KDHŽ a železnice v Miškovci — Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV). Projekt je financovaný prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja z programu Interreg.

„Naša železnička ročne prevezie 45.000 návštevníkov a cez zastávku Vpred môžeme v súčasnosti prechádzať vždy len jedným smerom, čo brzdí premávku na trati. Vpred pritom leží v polovici trate a už pri projektovaní železnice bol navrhnutý tak, aby sa tu mohli vlaky navzájom križovať,“ ozrejmil Lehotský a dodal, že obnovenie výhybne a následne aj stanice má preto viesť aj k ďalšiemu zvyšovaniu kapacity a komfortu železničky.

Združenie sa snaží železničku pozdvihnúť od roku 2012, kedy po štátnom železničnom dopravcovi začalo s jej prevádzkou. Nadšenci postupne spojazdnili celý historický vozový park, rozšírili počet rušňov a vozňov na železničke a v minulom roku postavili prvú murovanú staničnú budovu. Počet návštevníkov stúpol viac ako dvojnásobne. "Súčasťou medzinárodného projektu je tiež spoločný rozvojový dokument pre maďarskú aj slovenskú železničku, v tomto roku na slovenskej strane ešte pribudne investícia do exteriérového zariadenia staníc a do aplikácie pre mobilné telefóny," uzatvára Lehotský.

Košická detská historická železnica.
Foto: TASR/František Iván