Tram-train je podľa Olexu jeden z najdrahších dopravných prostriedkov a nevyhnutná je najprv technicko-ekonomická štúdia udržateľnosti prevádzky takýchto vozidiel, na čo upozornila EÚ.
Autor TASR
Košice 8. mája (TASR) - Košičania si budú musieť od konca tohto roka zvyknúť na výluku električkovej dopravy v centre mesta od Staničného námestia po Námestie Maratónu mieru. Spôsobia to práce na modernizácii trate v tomto úseku, ktoré by mali skončiť až v roku 2015.
Modernizácia trate je súčasťou projektu košickej Integrovanej koľajovej dopravy. Ten počíta s budúcou prevádzkou hybridných vozidiel tram-train, tzv. vlakoelektričiek, schopných jazdiť po železničných aj električkových tratiach.
Stavba v prvej etape projektu je od Staničného námestia cez ulice Štúrova, Kuzmányho a Hviezdoslavova, až po Námestie Maratónu mieru. "Je to srdce Starého mesta Košíc a počas realizácie dôjde k pomerne značnému obmedzeniu električkovej trate v meste. Táto bude musieť byť nahradená autobusovou dopravou, čo Dopravný podnik Mesta Košíc v plnom rozsahu rešpektuje a zabezpečí," uviedol pre TASR námestník primátora Ján Jakubov.
Čiastočne bude podľa Jakubova obmedzená aj automobilová doprava, ulice však budú prejazdné. Predpoklad začatia prác je po výbere zhotoviteľa stavby koncom roka 2013, stavba by mala byť ukončená v roku 2015.
Náklady na projekt zahŕňajúci prepojenie železničných a električkových tratí v oblasti Staničného námestia majú byť zhruba 36 miliónov eur. Vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja (KSK) Ladislav Olexa pre TASR však uviedol, že prepojenie tratí na vlakovej stanici sa zatiaľ odloží, kým sa nepreukáže udržateľnosť prevádzky vlakoelektričiek.
V ďalšej etape sa má vybudovať električková trať od Námestia Maratónu mieru po sídlisko Ťahanovce spolu s novým Terminálom Sever, spolu za vyše 115 miliónov eur.
Ľahké vlaky tram-train sú schopné pokračovať zo železničnej stanice v napojení na električkovú trať mesta ako bežná električka. Cestujúci tak nemusia opustiť vozidlo a odpadá prestupovanie. Takýto systém funguje vo viacerých mestách Nemecka, Francúzska, Holandska či Španielska. Podľa plánov by takéto hybridné vozidlá mali v budúcnosti premávať na trasách medzi centrom Košíc a Prešovom, Moldavou nad Bodvou, ale aj Humenným, Čiernou nad Tisou a Kechnecom.
Tram-train je podľa Olexu jeden z najdrahších dopravných prostriedkov a nevyhnutná je najprv technicko-ekonomická štúdia udržateľnosti prevádzky takýchto vozidiel, na čo upozornila EÚ. "Realizácia tohto projektu je otázka vzdialenejšej budúcnosti, v tomto období zatiaľ neuvažujeme o nákupe takýchto vozidiel," konštatoval. Reálnejší je tak podľa neho v súčasnosti popri modernizácii električkových tratí nákup nových električiek pre MHD.
Modernizácia trate je súčasťou projektu košickej Integrovanej koľajovej dopravy. Ten počíta s budúcou prevádzkou hybridných vozidiel tram-train, tzv. vlakoelektričiek, schopných jazdiť po železničných aj električkových tratiach.
Stavba v prvej etape projektu je od Staničného námestia cez ulice Štúrova, Kuzmányho a Hviezdoslavova, až po Námestie Maratónu mieru. "Je to srdce Starého mesta Košíc a počas realizácie dôjde k pomerne značnému obmedzeniu električkovej trate v meste. Táto bude musieť byť nahradená autobusovou dopravou, čo Dopravný podnik Mesta Košíc v plnom rozsahu rešpektuje a zabezpečí," uviedol pre TASR námestník primátora Ján Jakubov.
Čiastočne bude podľa Jakubova obmedzená aj automobilová doprava, ulice však budú prejazdné. Predpoklad začatia prác je po výbere zhotoviteľa stavby koncom roka 2013, stavba by mala byť ukončená v roku 2015.
Náklady na projekt zahŕňajúci prepojenie železničných a električkových tratí v oblasti Staničného námestia majú byť zhruba 36 miliónov eur. Vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja (KSK) Ladislav Olexa pre TASR však uviedol, že prepojenie tratí na vlakovej stanici sa zatiaľ odloží, kým sa nepreukáže udržateľnosť prevádzky vlakoelektričiek.
V ďalšej etape sa má vybudovať električková trať od Námestia Maratónu mieru po sídlisko Ťahanovce spolu s novým Terminálom Sever, spolu za vyše 115 miliónov eur.
Ľahké vlaky tram-train sú schopné pokračovať zo železničnej stanice v napojení na električkovú trať mesta ako bežná električka. Cestujúci tak nemusia opustiť vozidlo a odpadá prestupovanie. Takýto systém funguje vo viacerých mestách Nemecka, Francúzska, Holandska či Španielska. Podľa plánov by takéto hybridné vozidlá mali v budúcnosti premávať na trasách medzi centrom Košíc a Prešovom, Moldavou nad Bodvou, ale aj Humenným, Čiernou nad Tisou a Kechnecom.
Tram-train je podľa Olexu jeden z najdrahších dopravných prostriedkov a nevyhnutná je najprv technicko-ekonomická štúdia udržateľnosti prevádzky takýchto vozidiel, na čo upozornila EÚ. "Realizácia tohto projektu je otázka vzdialenejšej budúcnosti, v tomto období zatiaľ neuvažujeme o nákupe takýchto vozidiel," konštatoval. Reálnejší je tak podľa neho v súčasnosti popri modernizácii električkových tratí nákup nových električiek pre MHD.