Správa ciest KSK v zime udržiava vyše 1900 km ciest II. a III. triedy a na základe zmluvy so Slovenskou správou ciest a Národnou diaľničnou spoločnosťou aj ďalších 260 km ciest I. triedy.
Autor TASR
Košice 27. októbra (TASR) - Keďže meteorológovia upozorňovali na víkendové ochladenie spojené aj s možným snežením, Správa ciest (SC) Košického samosprávneho kraja (KSK) nariadila už od piatku 26. októbra pohotovosti a služby na pracoviskách nad rámec štandardných podmienok Operačného plánu zimnej údržby ciest. Od 1. novembra bude aktivovaná centrálna dispečersko-spravodajská služba a jednotlivé výkonné zložky SC KSK prejdú do pracovného režimu zimnej údržby. Znamená to dvojzmennú nepretržitú 24-hodinovú prevádzku, vrátane dní pracovného voľna a štátnych sviatkov a nepretržité fungovanie centrálneho i strediskových dispečingov. Cestári veria, že prvý nápor zimy úspešne zvládnu.
Správa ciest KSK v zime udržiava vyše 1900 km ciest II. a III. triedy a na základe zmluvy so Slovenskou správou ciest a Národnou diaľničnou spoločnosťou aj ďalších 260 km ciest I. triedy. Údržbu zabezpečuje 16 pracovísk rozmiestnených po celom Košickom kraji. „Pre výkon zimnej údržby ciest je už teraz pripravených 23.000 ton inertného posypového materiálu a vyše 5.000 ton chemického posypového materiál, čo predstavuje 87 % plánovaného objemu. Toto množstvo posypového materiálu by v prípade potreby stačilo približne na 70 celoplošných posypov, vrátane zmluvne udržiavaných ciest I. triedy,“ uviedla technicko-prevádzková námestníčka riaditeľa Správy ciest KSK Zuzana Fejesová.
Časť dostupnej techniky ešte v týchto dňoch Správa ciest KSK plne využívala na dokončovanie prác takzvanej letnej údržby ciest – na dokončovanie opráv výtlkov obaľovaným kamenivom, na údržbu odvodňovacích zariadení pred zimou, na čistenie priekop, zrezávanie krajníc. „Z celkového počtu 77 sypačov je posýpacími nadstavbami už momentálne vybavených 40 nákladných vozidiel. Okrem nich máme k dispozícii v prípade intenzívnejšieho sneženia ďalších 43 vozidiel vybavených radlicami, ako aj 22 traktorov s radlicami a 20 nakladačov,“ dodala Fejesová. Pre kalamitné situácie má SC KSK uzatvorené zmluvy s ďalšími externými dodávateľmi.
„Žiaľ, pre nedostatok finančných prostriedkov nám v tomto roku nepribudla žiadna nová technika,“ konštatovala technicko-prevádzková námestníčka a dodala, že priemerný vek sypačov sa zvýšil. Najstaršie vozidlá Š 706 majú priemerný vek 33 rokov, mladšie tatrovky radu 815 sú v priemere 23-ročné, najmladších desať mercedesov má 5 rokov.
Náklady na vlaňajšiu zimnú údržbu ciest II. a III. triedy boli 3,11 milióna eur. Predpoklady na tento rok sú na rovnakej úrovni. Všetko závisí od vývoja počasia. Najnákladovejšie sú najmä obdobia so spotrebou posypu - najmä dni s teplotou dlhodobejšie kolísajúcou okolo nuly.
„Na začiatku obdobia zimnej údržby upozorňujeme vodičov na opatrnosť a ohľaduplnosť, na prispôsobenie štýlu jazdy zimným podmienkam. Počasie je v zime vážny protihráč. Ani pri plnom nasadení techniky aj zamestnancov nie je možné jedným výjazdom k všeobecnej spokojnosti pokryť celý Košický kraj. Účastníkom cestnej premávky musíme neustále zdôrazňovať nutnosť prezutia zimných pneumatík. Je to v záujme ich vlastnej bezpečnosti, ale aj v záujme plynulej a bezpečnej cestnej premávky,“ zdôraznil riaditeľ Správy ciest KSK Zoltán Bartoš a upozornil, že najväčšie zimné výkony aj najvyššie náklady si nežiadajú snehové dni, ale najmä dni, ktoré sa teplotne pohybujú okolo nuly. V takých dňoch sa za pomerne krátky čas vytvára poľadovica, ktorú je veľmi ťažko predvídať a predchádzať jej.
Správa ciest KSK v zime udržiava vyše 1900 km ciest II. a III. triedy a na základe zmluvy so Slovenskou správou ciest a Národnou diaľničnou spoločnosťou aj ďalších 260 km ciest I. triedy. Údržbu zabezpečuje 16 pracovísk rozmiestnených po celom Košickom kraji. „Pre výkon zimnej údržby ciest je už teraz pripravených 23.000 ton inertného posypového materiálu a vyše 5.000 ton chemického posypového materiál, čo predstavuje 87 % plánovaného objemu. Toto množstvo posypového materiálu by v prípade potreby stačilo približne na 70 celoplošných posypov, vrátane zmluvne udržiavaných ciest I. triedy,“ uviedla technicko-prevádzková námestníčka riaditeľa Správy ciest KSK Zuzana Fejesová.
Dokončuje sa ešte letná údržba
Časť dostupnej techniky ešte v týchto dňoch Správa ciest KSK plne využívala na dokončovanie prác takzvanej letnej údržby ciest – na dokončovanie opráv výtlkov obaľovaným kamenivom, na údržbu odvodňovacích zariadení pred zimou, na čistenie priekop, zrezávanie krajníc. „Z celkového počtu 77 sypačov je posýpacími nadstavbami už momentálne vybavených 40 nákladných vozidiel. Okrem nich máme k dispozícii v prípade intenzívnejšieho sneženia ďalších 43 vozidiel vybavených radlicami, ako aj 22 traktorov s radlicami a 20 nakladačov,“ dodala Fejesová. Pre kalamitné situácie má SC KSK uzatvorené zmluvy s ďalšími externými dodávateľmi.
„Žiaľ, pre nedostatok finančných prostriedkov nám v tomto roku nepribudla žiadna nová technika,“ konštatovala technicko-prevádzková námestníčka a dodala, že priemerný vek sypačov sa zvýšil. Najstaršie vozidlá Š 706 majú priemerný vek 33 rokov, mladšie tatrovky radu 815 sú v priemere 23-ročné, najmladších desať mercedesov má 5 rokov.
Minuloročná údržba stála 3, 11 milióna eur
Náklady na vlaňajšiu zimnú údržbu ciest II. a III. triedy boli 3,11 milióna eur. Predpoklady na tento rok sú na rovnakej úrovni. Všetko závisí od vývoja počasia. Najnákladovejšie sú najmä obdobia so spotrebou posypu - najmä dni s teplotou dlhodobejšie kolísajúcou okolo nuly.
„Na začiatku obdobia zimnej údržby upozorňujeme vodičov na opatrnosť a ohľaduplnosť, na prispôsobenie štýlu jazdy zimným podmienkam. Počasie je v zime vážny protihráč. Ani pri plnom nasadení techniky aj zamestnancov nie je možné jedným výjazdom k všeobecnej spokojnosti pokryť celý Košický kraj. Účastníkom cestnej premávky musíme neustále zdôrazňovať nutnosť prezutia zimných pneumatík. Je to v záujme ich vlastnej bezpečnosti, ale aj v záujme plynulej a bezpečnej cestnej premávky,“ zdôraznil riaditeľ Správy ciest KSK Zoltán Bartoš a upozornil, že najväčšie zimné výkony aj najvyššie náklady si nežiadajú snehové dni, ale najmä dni, ktoré sa teplotne pohybujú okolo nuly. V takých dňoch sa za pomerne krátky čas vytvára poľadovica, ktorú je veľmi ťažko predvídať a predchádzať jej.