Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Regióny

V Krásne nad Kysucou opravili unikátny železobetónový most

V Krásne nad Kysucou sprejazdnili po náročnej rekonštrukcii najstarší železobetónovy most v strednej Európe. Prejazd cez most, ktorý má po oprave výrazne zvýšenú nosnosť, bude riadený svetelnou signalizáciou. Základná koštrukcia mosta má 125 rokov. Krásno nad Kysucou, 27. novembra 2014. Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Ide o jeden z najväčších dodnes zachovaných železobetónových mostov v strednej Európe.


Krásno nad Kysucou 27. novembra (TASR) – V Krásne nad Kysucou dnes po rekonštrukcii otvorili jeden z najväčších dodnes zachovaných železobetónových mostov v strednej Európe, ktorý pochádza zo začiatku 90. rokov 19. storočia.

Rekonštrukciu mosta podľa podpredsedu Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Jozefa Štrbu realizovali v rámci Regionálneho operačného programu ako súčasť stavby Rekonštrukcia a obnova cesty II/520. „ŽSK sa na rekonštrukcii mosta podieľal vlastnými finančnými prostriedkami v objeme päť percent, 10 percent bolo z európskeho regionálneho operačného programu a 85 percent z prostriedkov Európskej únie. Celá stavba, ktorej súčasťou je aj rekonštrukcia mosta v Krásne nad Kysucou, si vyžiadala finančné prostriedky v objeme jeden milión eur. Samotná stavba mosta bola zhruba v objeme 30 percent z celkovej sumy,“ informoval Štrba.

Riaditeľ Správy ciest (SC) Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Ivan Fábry zdôraznil, že rekonštrukcia mosta bola jednou z najnáročnejších a najrozsiahlejších za posledných päť rokov. „Z technologického hľadiska najmä preto, že pri zachovaní historického charakteru a ponechaní jeho výnimočných prvkov sú na most kladené požiadavky súčasnej doby a musí spĺňať platné normy. Najmä, čo sa týka zaťažiteľnosti existujúcou dopravou. Pred rekonštrukciou bola prevádzková zaťažiteľnosť 10 ton, po rekonštrukcii mosta a zosilnení jeho nosných častí sa dosiahla zaťažiteľnosť 32 ton,“ uviedol Fábry.

Doplnil, že hlavnou podmienkou pri rekonštrukcii bolo zachovanie vizuálneho mostného objektu a zároveň riešenie motoristickej a pešej dopravy pri moste. „Projekt bol vypracovaný tak, že ostala zachovaná pôvodná šírka mostného objektu vybudovaním chodníka pre peších a ponechaním šírky mosta 4,5 metra pre motoristickú dopravu. To znamená, že doprava na moste bude fungovať jednosmerne, s využitím dynamicky riadenej svetelnej signalizácie,“ vysvetlil riaditeľ SC ŽSK.

Primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa zdôraznil, že po opätovnom otvorení mosta sa obyvateľom mesta uľaví. „Najmä tým, ktorí museli chodiť niekoľkokilometrovou obchádzkou. Uľaví sa občanom, ktorí budú mať konečne otvorené autobusové zastávky. Dve boli zrušené a na náhradné museli chodiť skoro kilometer. Uľaví sa šoférom osobnej dopravy, ktorí odbočovali v dosť neprehľadnej a nebezpečnej križovatke s cestou I/11,“ podotkol Grapa.

Kronikár podľa neho opísal otvorenie najstaršieho železobetónového mosta vo vtedajšom Uhorsku ako veľkú slávu. „Písal, ako prospeje k rozvoju regiónu, ako prospeje doprave. Lebo tu boli drevené mosty, ktoré dravé rieky na jar, keď sa topil sneh, často poškodili alebo zobrali. Kupci a remeselníci tu museli čakať s tovarom niekoľko týždňov, niekedy aj mesiacov, kým klesne voda a hľadali najbližší brod. Takže, život sa tu zastavil, skoro podobne ako teraz, keď sme mali náhradné trasy,“ dodal primátor Krásna nad Kysucou.