Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Regióny

Kritickú podpernú konštrukciu mostu v Kurimanoch riadene odstrelia

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek navštívil miesto tragédie na diaľničnej stavbe D1 Jánovce – Jablonov, I. úsek pri obci Kurimany v okrese Levoča. Foto: TASR/Oliver Ondráš

Práve jej odstránenie by malo byť základným krokom pri zabezpečení staveniska. Tá totiž predstavuje pre akýkoľvek pohyb robotníkov na stavenisku najväčšie riziko.

Iliašovce 8. novembra (TASR) – Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek si bol dnes pri obci Iliašovce, okres Spišská Nová Ves, na vlastné oči pozrieť miesto tragédie, pri ktorej na stavbe mosta zahynuli štyria robotníci.

„Využili sme tento moment, aby sme prekonzultovali s firmami, ktoré sa budú podieľať na zabezpečovaní tohto tragického miesta. Dostali sme všetku dokumentáciu, kde je návrh na technické zabezpečenie existujúcich konštrukcií, na zabezpečenie dočasných podperných konštrukcií, z ktorých jedna je kritická, a následne na zabezpečenie aj tých zrútených podperných konštrukcií, ktoré sú epicentrom tragédie,“ uviedol Počiatek po obhliadke miesta.

Dočasná podperná konštrukcia, ktorá je v kritickom stave, sa podľa neho zrúti riadeným odstrelom. Zlaďujú sa detaily s firmami, ktoré ho budú realizovať, kedy k tomu dôjde, však zatiaľ minister povedať nevedel. Práve odstránenie tejto ešte stojacej podpernej konštrukcie by malo byť základným krokom pri zabezpečení staveniska. Tá totiž momentálne predstavuje pre akýkoľvek pohyb robotníkov na stavenisku najväčšie riziko.

minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek sa spolu s doprovodom vracia z prehliadky zrúteného mosta v Kurimanoch
Foto: TASR/Oliver Ondráš
„Keď dôjde k úspešnému odstráneniu konštrukcie, bude možné pristúpiť k odstraňovaniu sutiny, samozrejme za podrobného dozoru vyšetrovateľa, aby neboli znehodnotené dôkazy,“ ubezpečil šéf rezortu dopravy.

Zodpovednosť pri výstavbe

Okrem toho sa musí staticky posúdiť aj trvalá už vybetónovaná časť mosta. Odborníci následne rozhodnú, či bude nutné pristúpiť k jej deštrukcii. Počiatek zdôraznil, že všetky technologické postupy si po uzatvorení zmluvy s investorom pripravuje už zhotoviteľ, v tomto prípade združenie firiem Váhostav-SK, a. s., a Bögl & Krýsl, k.s. „Aj podľa zmluvy je zodpovednosť jednoznačne na strane zhotoviteľa, odhliadnuc od toho, akú účasť mal na tom stavebný dozor,“ zdôraznil Počiatek. Zhotoviteľ teda podľa neho plne zodpovedá za to, čo sa pri výstavbe mosta stalo, ako bola kritizovaná skruž navrhnutá a nakoniec aj vyhotovená.



Dozor pri liatí betónu

Minister nechcel špekulovať o tom, či pri liatí betónu bol dozor Národnej diaľničnej spoločnosti, alebo nie. „Práve odpoveď na túto otázku by malo dať vyšetrovanie, ktoré by malo objasniť, kto tu bol, kto nebol, čo mal urobiť. Toto je jedna z hlavných vecí, na ktorú musí dať vyšetrovateľ tragédie odpoveď,“ zdôraznil Počiatek. V tomto prípade podľa neho ide aj o otázku politickej zodpovednosti za to, čo sa stalo. „Pýtam sa preto pána Figeľa, keď je teraz taký múdry o tom, ako sa majú stavby dozorovať, prečo na tejto stavbe nebol od začatia externý stavebný dozor, prečo ho nevysúťažil,“ pýta sa minister. Podľa neho je politická zodpovednosť tragédie plne na strane bývalého šéfa rezortu dopravy Jána Figeľa.

Nižšia vysúťažená cena

kabát, ktorý patril jednému zo zranených robotníkov, visí na moste od minulého piatku v Kurimanoch
Foto: TASR/Oliver Ondráš
Súčasný minister chce vyšetriť, či za tragédiu nemôže aj nižšia vysúťažená cena výstavby diaľnice D1 Jánovce – Jablonov, ktorej súčasťou je zrútený most. „Tie lacné diaľnice nemusia byť až také dobré, ako bývalý minister deklaroval. Táto smutná udalosť nám možno otvorí oči, už mám informácie o cenách alternatívnych možností podperných konštrukcií, ktoré sú drahšie, ale stabilnejšie a robustnejšie,“ dodal Počiatek. Podľa neho je tiež pozoruhodné, že na tomto objekte bolo percento prác realizovaných združením firiem Váhostav a Bögl & Krýsl minimálne. „Všetko realizovali subdodávateľské firmy, tu ja vidím ten problém. Extrémny tlak na cenu môže priniesť kompromisy tam, kde by nemali byť,“ upozornil.

Zákaz používania typu podpornej skruže

Ministerstvo po páde mosta na Spiši okamžite zastavilo výstavbu na predmetnom úseku diaľnice. Následne rezort zakázal používanie kritizovaného typu podpornej skruže na akejkoľvek stavbe. „Požadujeme dvojitý a nezávislý statický výpočet na akúkoľvek používanú skruž,“ doplnil Počiatek.

K pádu mosta došlo minulý týždeň v piatok (2.11.), pričom dvaja robotníci zahynuli na mieste, jeden pri prevoze do nemocnice a ďalšia obeť tragédie podľahla zraneniam v košickej nemocnici.

Bögl & Krýsl sa ohradzuje proti nepodloženým výrokom pred skončením vyšetrovania

Stavebná firma Bögl & Krýsl (B & K) sa ohradzuje proti výrokom odbornej aj neodbornej verejnosti, vrátane niektorých slovenských politikov, ktorí bez toho, aby počkali na odpratanie trosiek a prešetrenie príčin nehody, zvaľujú všetku vinu za nešťastie pri Kurimanoch na českú spoločnosť.

"Neuvážené výroky významným spôsobom poškodzujú kredibiltu a odbornú povesť firmy nielen v očiach verejnosti, ale najmä u jej obchodných partnerov. Zároveň neprospievajú ani dôveryhodnosti tých, ktorí ich bez faktickej znalosti veci vyslovujú," konštatuje sa v stanovisku spoločnosti pre médiá.

Podľa jej výkonného riaditeľa Josefa Krýsla je celá vec stále predmetom vyšetrovania a bez jeho výsledkov nie je možné robiť žiadne závery alebo niekoho obviňovať. "Ľudsky ide o tragédiu. Je nám hrozne ľúto ako obetí, tak zranených. Zástupcovia spoločností Semos a B & K v minulých dňoch navštívili všetkých zranených, ktorým to dovolil zdravotný stav. Firmy sa dohodli, že zraneným dorovnajú rozdiel medzi nemocenskou a mzdou, rodinám obetí potom v nasledujúcich mesiacoch budú naďalej vyplácať mzdu a ponúknu ďalšiu pomoc," avizoval Krýsl.

Bögl & Krýsl je v združení so spoločnosťou Váhostav SK generálnym dodávateľom stavby diaľnice D1 Jánovce - Jablonov. V tejto súvislosti zodpovedá za stavbu celkom piatich mostov. Štyri z nich stavia sama, k stavbe mosta pri Kurimanoch využila služby subdodávateľa - slovenskej spoločnosti Semos. Zrútené podskruženie mostu dodala nemecká firma Skruže Weise.

"Spoločnosť B & K poskytuje od samého začiatku príslušným štátnym orgánom všetku potrebnú súčinnosť pri vyšetrovaní príčin nehody. K vlastnej nehode a jej vyšetrovanie sa spoločnosť nemôže vyjadrovať vzhľadom k informačnému embargu, ktoré vyhlásila slovenská polícia," dodala v stanovisku firma.