Počas celého trvania zmluvy budú dopravcovia musieť tiež zabezpečiť, aby najmenej pätina vozidiel ich vozového parku mala menej ako päť rokov.
Autor TASR
,aktualizované Košice 4. februára (TASR) – V Košickom kraji budú prímestskú autobusovú dopravu naďalej zabezpečovať spoločnosti Arriva Michalovce a eurobus. Vedenie Košického samosprávneho kraja (KSK) o tom informovalo na piatkovej tlačovej konferencii s tým, že títo dopravcovia uspeli vo verejnom obstarávaní (VO).
„Pre cestujúcich sa nič nemení, ceny cestovného ani cestovné poriadky sa meniť nebudú. Avšak do budúcna získajú vyšší komfort pri cestovaní,“ deklaroval predseda KSK Rastislav Trnka. Eurobus bude naďalej zabezpečovať autobusovú dopravu v oblasti Košice Západ, ktorá zahŕňa regióny Spiš, Gemer a Košice. Arriva Michalovce bude obsluhovať oblasť Košice Východ, teda Zemplín, Sobranecko a Medzibodrožie.
Nové zmluvy s úspešnými uchádzačmi plánuje KSK podpísať v najbližších dňoch, účinné majú byť od 1. apríla nasledujúcich sedem rokov s možnosťou opcie na ďalšie tri roky. Predpokladaná hodnota zákazky na desať rokov je necelých 456,8 milióna eur. Ceny jednotlivých dopravcov, ktoré boli predložené vo VO, sú 1,527 eura na jeden kilometer v prípade spoločnosti Arriva Michalovce a 1,5523 eura na kilometer v prípade eurobusu. Trnka označil nárast za minimálny.
Túto súťaž pripravovali dva roky, podľa jeho slov išlo o náročný proces aj vzhľadom na pandémiu. „Všetko prebehlo v súlade so zákonom. Vysúťažili sme za relatívne výhodných podmienok tieto služby na najbližších desať rokov bez akýchkoľvek väčších problémov s podmienkami, ktoré sú výhodné pre KSK aj pre cestujúcich. Žiadny krízový scenár nehrozí,“ skonštatoval Trnka.
Súčasťou súťažných podkladov boli aj vypracované štandardy kvality IDS Východ, ktoré stanovujú požiadavky na vozidlá. Konateľ tejto spoločnosti Radovan Hužvík spresnil, že od začiatku platnosti zmluvy musia mať dopravcovia nový vybavovací systém, ktorý bude umožňovať platby bankomatovými kartami, QR kódmi, klasickými čipovými kartami aj hotovosťou. „Takisto musí mať 50 percent vozidiel klimatizáciu a každý rok sa počet týchto vozidiel zvýši o päť percent, takže na konci platnosti zmluvy budeme mať všetky vozidlá v prímestskej pravidelnej autobusovej doprave klimatizované,“ uviedol Hužvík.
Počas celého trvania zmluvy budú dopravcovia musieť tiež zabezpečiť, aby najmenej pätina vozidiel ich vozového parku mala menej ako päť rokov. Žiadne vozidlo zároveň nemôže byť staršie ako 14 rokov a priemerný vek vozidlového parku v každom roku platnosti zmluvy nesmie presiahnuť deväť rokov.
Každé realizované optimalizačné opatrenie bude mať podľa Hužvíka priaznivý dosah na rozpočet KSK. „Takisto bude možné upravovať tarifu jednoznačným pokynom objednávateľa a takýmto spôsobom ovplyvňovať aj tržby a sumu, ktorú je objednávateľ povinný uhrádzať dopravcom.“
Uvedeným dopravcom končila zmluva v závere roka 2021. KSK im na základe správneho konania uložil povinnosť poskytovať dopravné služby vo verejnom záujme do 31. marca 2022. Následne vstúpia do platnosti nové zmluvy na základe ukončeného VO.
„Pre cestujúcich sa nič nemení, ceny cestovného ani cestovné poriadky sa meniť nebudú. Avšak do budúcna získajú vyšší komfort pri cestovaní,“ deklaroval predseda KSK Rastislav Trnka. Eurobus bude naďalej zabezpečovať autobusovú dopravu v oblasti Košice Západ, ktorá zahŕňa regióny Spiš, Gemer a Košice. Arriva Michalovce bude obsluhovať oblasť Košice Východ, teda Zemplín, Sobranecko a Medzibodrožie.
Nové zmluvy s úspešnými uchádzačmi plánuje KSK podpísať v najbližších dňoch, účinné majú byť od 1. apríla nasledujúcich sedem rokov s možnosťou opcie na ďalšie tri roky. Predpokladaná hodnota zákazky na desať rokov je necelých 456,8 milióna eur. Ceny jednotlivých dopravcov, ktoré boli predložené vo VO, sú 1,527 eura na jeden kilometer v prípade spoločnosti Arriva Michalovce a 1,5523 eura na kilometer v prípade eurobusu. Trnka označil nárast za minimálny.
Túto súťaž pripravovali dva roky, podľa jeho slov išlo o náročný proces aj vzhľadom na pandémiu. „Všetko prebehlo v súlade so zákonom. Vysúťažili sme za relatívne výhodných podmienok tieto služby na najbližších desať rokov bez akýchkoľvek väčších problémov s podmienkami, ktoré sú výhodné pre KSK aj pre cestujúcich. Žiadny krízový scenár nehrozí,“ skonštatoval Trnka.
Súčasťou súťažných podkladov boli aj vypracované štandardy kvality IDS Východ, ktoré stanovujú požiadavky na vozidlá. Konateľ tejto spoločnosti Radovan Hužvík spresnil, že od začiatku platnosti zmluvy musia mať dopravcovia nový vybavovací systém, ktorý bude umožňovať platby bankomatovými kartami, QR kódmi, klasickými čipovými kartami aj hotovosťou. „Takisto musí mať 50 percent vozidiel klimatizáciu a každý rok sa počet týchto vozidiel zvýši o päť percent, takže na konci platnosti zmluvy budeme mať všetky vozidlá v prímestskej pravidelnej autobusovej doprave klimatizované,“ uviedol Hužvík.
Počas celého trvania zmluvy budú dopravcovia musieť tiež zabezpečiť, aby najmenej pätina vozidiel ich vozového parku mala menej ako päť rokov. Žiadne vozidlo zároveň nemôže byť staršie ako 14 rokov a priemerný vek vozidlového parku v každom roku platnosti zmluvy nesmie presiahnuť deväť rokov.
Každé realizované optimalizačné opatrenie bude mať podľa Hužvíka priaznivý dosah na rozpočet KSK. „Takisto bude možné upravovať tarifu jednoznačným pokynom objednávateľa a takýmto spôsobom ovplyvňovať aj tržby a sumu, ktorú je objednávateľ povinný uhrádzať dopravcom.“
Uvedeným dopravcom končila zmluva v závere roka 2021. KSK im na základe správneho konania uložil povinnosť poskytovať dopravné služby vo verejnom záujme do 31. marca 2022. Následne vstúpia do platnosti nové zmluvy na základe ukončeného VO.