Messerschmitt Bf 109G-10 získalo múzeum od súkromného zberateľa. Mali ju zostreliť počas 2. svetovej vojny v Nemecku, blízko francúzskych hraníc.
Autor TASR
Košice 22. októbra (TASR) - Múzeum letectva v Košiciach získalo do svojich zbierok jedno z najznámejších lietadiel 2. svetovej vojny – legendárnu nemeckú stíhačku Messerschmitt Bf 109G-10. Pobočka Slovenského technického múzea (STM) ho po niekoľkomesačnom rokovaní dostala od súkromného zberateľa, pána Jürgena Dilgera z Nemecka, zámenou za letecký motor DB-605.
Podľa dokumentov stíhačku zostrelili 1. januára 1945 pri operácii Bodenplatte v blízkosti nemeckej obce Felsberg, neďaleko hraníc s Francúzskom. Pilot Herbert Maxis útočil na americkú kolónu vozidiel, keď ho zasiahla strela z protilietadlového dela. Po úspešnom núdzovom pristátí ho Američania vedľa lietadla za bližšie neznámych okolností zastrelili. Vrak stroja tam ležal ešte niekoľko mesiacov a pomaly bol vyrabovaný. Zostatky napokon odsunul jeden sedliak do jamy a zasypal.
Až v roku 1988 ich Raymond Wagner, ktorý býva v blízkosti, vykopal a následne renovoval. Do vyrabovaného lietadla doplnil mnoho komponentov, najmä v oblasti pilotnej kabíny - mostík krídlového nosníka, podvozky a podobne. V roku 2004 Wagner projekt renovácie lietadla ukončil a následne sa lietadlo dostalo do nadácie Messerschmitt Stiftung (EADS), ktorá je známa okrem iného tým, že prevádzkuje jediné tri letu schopné Me-109 v Európe. Lietadlo od nadácie získal pán Jürgen Dilger, ktorý ho osobne sprevádzal na ceste do Múzea letectva v Košiciach.
Lietadlo bude mať po reštaurácii 80% pôvodných súčiastok
Riaditeľ Múzea letectva Miroslav Hájek hovorí, že výmena bola pre múzeum mimoriadne výhodná. "Do zbierky letectva a leteckej techniky zbierkového fondu STM sme získali lietadlo, ktorého podstatná časť (trup) je zreštaurovaná ako reálne lietadlo so svojou históriou. Dá sa predpokladať, že viac než 80 percent lietadla je a bude z originálnych častí. Typ lietadla Me-109, je jednou z prvých moderných leteckých konštrukcií vyrábaných vo veľkých sériách. Jej počiatky spadajú do polovice 30-tych rokov minulého storočia," uviedol.
STM má s týmto výnimočným historickým lietadlom zaujímavé plány. "Projekt je síce ešte len na začiatku, ale naším cieľom je dostať lietadlo do čo najkompletnejšieho stavu, tak aby sme ho, čo možno v najkratšom možnom čase, mohli odprezentovať našim návštevníkom," dodáva Hájek.
Suma, ktorá bude potrebná pre reštaurovanie lietadla ešte nie je definitívne vyčíslená. Už teraz je však isté, že vlastné prostriedky múzea nebudú dostatočné. "Samozrejme, že sa budeme snažiť sumu vyskladať z viacerých zdrojov. Ide o vzácny exemplár, ktorý dokumentuje históriu doteraz najväčšieho vojenského konfliktu v dejinách ľudstva. V krátkom čase oslovíme potenciálnych partnerov s ponukou spolupráce pri tomto projekte," konštatuje námestník generálneho riaditeľa STM pre marketing a služby Ján Melich.
Podľa dokumentov stíhačku zostrelili 1. januára 1945 pri operácii Bodenplatte v blízkosti nemeckej obce Felsberg, neďaleko hraníc s Francúzskom. Pilot Herbert Maxis útočil na americkú kolónu vozidiel, keď ho zasiahla strela z protilietadlového dela. Po úspešnom núdzovom pristátí ho Američania vedľa lietadla za bližšie neznámych okolností zastrelili. Vrak stroja tam ležal ešte niekoľko mesiacov a pomaly bol vyrabovaný. Zostatky napokon odsunul jeden sedliak do jamy a zasypal.
Až v roku 1988 ich Raymond Wagner, ktorý býva v blízkosti, vykopal a následne renovoval. Do vyrabovaného lietadla doplnil mnoho komponentov, najmä v oblasti pilotnej kabíny - mostík krídlového nosníka, podvozky a podobne. V roku 2004 Wagner projekt renovácie lietadla ukončil a následne sa lietadlo dostalo do nadácie Messerschmitt Stiftung (EADS), ktorá je známa okrem iného tým, že prevádzkuje jediné tri letu schopné Me-109 v Európe. Lietadlo od nadácie získal pán Jürgen Dilger, ktorý ho osobne sprevádzal na ceste do Múzea letectva v Košiciach.
Lietadlo bude mať po reštaurácii 80% pôvodných súčiastok
Riaditeľ Múzea letectva Miroslav Hájek hovorí, že výmena bola pre múzeum mimoriadne výhodná. "Do zbierky letectva a leteckej techniky zbierkového fondu STM sme získali lietadlo, ktorého podstatná časť (trup) je zreštaurovaná ako reálne lietadlo so svojou históriou. Dá sa predpokladať, že viac než 80 percent lietadla je a bude z originálnych častí. Typ lietadla Me-109, je jednou z prvých moderných leteckých konštrukcií vyrábaných vo veľkých sériách. Jej počiatky spadajú do polovice 30-tych rokov minulého storočia," uviedol.
STM má s týmto výnimočným historickým lietadlom zaujímavé plány. "Projekt je síce ešte len na začiatku, ale naším cieľom je dostať lietadlo do čo najkompletnejšieho stavu, tak aby sme ho, čo možno v najkratšom možnom čase, mohli odprezentovať našim návštevníkom," dodáva Hájek.
Suma, ktorá bude potrebná pre reštaurovanie lietadla ešte nie je definitívne vyčíslená. Už teraz je však isté, že vlastné prostriedky múzea nebudú dostatočné. "Samozrejme, že sa budeme snažiť sumu vyskladať z viacerých zdrojov. Ide o vzácny exemplár, ktorý dokumentuje históriu doteraz najväčšieho vojenského konfliktu v dejinách ľudstva. V krátkom čase oslovíme potenciálnych partnerov s ponukou spolupráce pri tomto projekte," konštatuje námestník generálneho riaditeľa STM pre marketing a služby Ján Melich.